jans

Alla inlägg den 6 september 2015

Av Jan Sandström - 6 september 2015 20:02

Mor slarvar med altandörren.

Men Gunnar får vara ute och det är skönt i kväll.

Av Jan Sandström - 6 september 2015 19:36

Det kom en liten skur och Tristan kom/smet ut en sväng.

Inger lyckades inte få tag på han men sedan gick han in själv.

Av Jan Sandström - 6 september 2015 17:26

Det yr bara gula björklöv när nordanvinden blåser.

Och regnar gör det också ser jag på fönstret.

Av Jan Sandström - 6 september 2015 17:13

Ligger mellan sängarna.

Som mamma, blundar när man tar kort.

Av Jan Sandström - 6 september 2015 09:40

Söndag den 6/9


Igår, jo jag hade en skön morgon i sängen, Anders ringde och undrade om hjälp med att kapa i köksskåpet.

Det ställde jag upp på men hade ändå tänkt åka och göra det även om han varit borta på jobb.

Nu blev det bara trevligare men tog å andra sidan lite längre tid.

(Fasen va kallt det är ute)

Kom hem straxt före två, tänkte tanka dunkarna med bensin inför vintern men valde att åka hem för att ta medicinen.

Inger hemma på timmar och hon ville handla på Kvantum så då kunde jag ju tanka där uppe, nu när jag har fått ett fungerande tankkort.

Säppte av Inger på ICA och körde och tankade, det blev dyrt. Fyllde bilen och sedan 40 L i dunkarna men nu kan det få snöa i vinter.

Tänkte sedan att ska jag vänta i bilen eller gå in, jag gick in och hon som sitter på knä hälsade glatt på mig och jag hälsade tillbaks.

Jag brukar inte skänka till dem men Inger handlar alltid en kasse mat åt henne så vi har nästan blivit bekanta och otroligt vilken koll på kundparkeringen hon har, det kanske de andra har på sina ställen.

För någon vecka sedan undrade inger var jag stod med bilen och hon kunde direkt tala om var jag stod och väntade.

Nåja, inne i butiken var det knöökfullt, enligt våra mått, en lördagseftermiddag med fint väder borde folk gna sig åt annat än handla mat.

Jag höll inte på att hitta igen Inger för det är minst sagt rörigt inne i butiken då den håller på att byggas om.


Är det någon som vet vad den stora cisternen på parkeringen ska vara till?

Hittade henne och vi fyllde kundvagnen till kanten, Inger ska ju ha sina jobbarkompisar på fest i morgon, det bev dyrt här med.


Hemma lastade vi in och Inger tog bilen till jobbet.


Jag gjorde lunch/middag och det blev nudlar med två rostade brödskivor som jag satt ute i solen och åt.


Då plingade det till i mobilen och jag hade Maria på tråden, eller facebooks vaddetnuheterchatt.

Vi hade ett långt trevligt och lärorikt samtal om katter och katter men även lite annat.

Det är fantastiskt att jag sitter ute på altan, här där jag nu sitter och samtalar med Maria långt där borta i Kanada där klockan var 8 på morgonen. Här var det 5 på eftermiddan.

Solen dalade så jag gick in till kissemissarna och värmen för det blev fort kallare ute, som nu, det är kallt men friskt i luften. 12 grader någonting.


Var filmsjuk och det började en film på TV som jag slösåg på och gosade eller försökte gosa med katternna som strök omkring mig.

Till slug kom Tristan och ville kela, och då ville han KELA, alldeles till sig i pälsen var han men lika fort blev han nöjd och gick iväg.

Nästa film började men dessemellan hann jag städa katternas toaletter, tre st har vi av någon anledning Maria visste varför.

Jag gick ut och tog in Gunnar så att han skulle få mat och lät han och de andra vara i fred.


Andra filmen var Kapten Amerika, den första kommer jag faktiskt inte ihåg vad jag såg.

Men det är mycket reklam i filmerna på vissa kanaler så man hinner med annat också.

När jag kollade till katterna för det var lungt och tyst från dem så hittade jag Gunnar i sovrumsfönstret, Tristan sov i gröna fåtöljen och Mirabell sov inne i kontoret så då släppte jag ut Gunnar igen.


Senare kom han in frivilligt och lät även då dem vara i fred så att de får vänja sig med varandra.

Det kommer att fungera fint, bara Gunnar förstår att det inte går att vara ute i sådan här kyla, nu är mina fingrar stela och kaffet slut.

Gunnar sover då gott här ute.

 

Jag får väl ge mig och gå in igen. Och här inne är det vamt och skönt.


Gick isäng och Mirabell lade sig på ingers säng.

Inger lade sig senare i Marias säng och tog ned Tristan och Mirabell så jag fick ha fönstret öppet till Gunnar.

jag tror inte han låg något hos mig men han var visst in och åt några gånger.

Jag sov gott inatt med andra ord.


Låg länge i morse men så är det söndag, Tristan sover och Mirabell går bara omkring och jamar.

Misstänker att det är en hårboll på gång.


Idag har jag inga egentliga plander men borde ta och spola rent på altanen där jag satt och Ingers fest ska vara.

Sedan finns det alltid något annat att pyssla med.


Som jag sagt är det kallt ute, till och med så kallt att min termometer visar LL.L men en annan visar på 12,6 grader utanför föstret.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-06 10:15:05

Temperatur: 13,1 °C
Lufttryck: 991,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 12,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 465,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,1 °C
Klockan:
10:11
Temp - Max:
21,4 °C
Klockan:
13:50
Temp - Min:
10,1 °C
Klockan:
05:15
Temp - Min:
7,5 °C
Klockan:
03:43
Lufttryck - Max:
992,1 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Max:
989,4 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
989,1 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
985,6 hPa
Klockan:
04:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:44
Sol upp: 05:35
Sol ned: 19:38
Skymning: 20:28
Dagsljus: 15:44 tim:min
Dag längd: 14:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:12
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 16:05

och en bild jag tog lite tidigare.

 


Nu kom mirabell in till mig och lade sig i fönstret och vill bli klappad så.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 6 september 2015 09:07

Som länge idag så godmorgon kan komma lite senare, måste få i mig frukost först och klappa kisse.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards