jans

Direktlänk till inlägg 16 september 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 september 2015 08:48

Onsdag den 16/9


Igår åkte jag till stugan och hämtade geringssågen, körde vägen över Tavelsjö och Flurkmart till Ersboda och Carstedts.

Det var en skön fin höstdag och fint att bara smååka bil och njuta av naturen.

Fick fint besked av bilförsäljaren att de lagt på nya sommardäck på bilen och att jag får byta ut mitt takräck till ett nytt som passar nya bilen.


Köpte en kebabrulle hos Westmeal här på västerslätt, ganska god och jag satt ute i solvärmen på altan och åt.

Sedan kaffe och började plocka isär sågen.

Hittade inget egentligt fel på den men nu verkar den bättre ändå, kanske bara behövdes att jag drog åt skruvarna fast jag hittade ingen som var lös.


Pysslade med kissekatterna och på kvällen blev det datorsurf och TV-tittande, samtidigt innan jag gick isäng.

Inger pratade med Maria och nya kameran fungerade sa hon.


Tristan kom och jagade insekter och satt i fönstret och tittade ut innan jag släckte.

Gunnar kom in dyngblöt från morrhår till svanstipp, lade sig mellan mina ben men blev störd av de andra så då ville han gå ut igen, vilket han fick.

Eljest blir han så jobbig och bokstavligen klättrar på väggarna.


I morse tog jag medicinen, Tristan kom och jagade någon insekt bakom elementet och hur han bökade för att komma åt den.

Men vet inte om han lyckades.

        

Duschade och gjorde frukost till mig och Mirabell.

Gick ut på altan och fikade med Gunnar och läste tidninge då det var ganska varmt med 13°, löste korsord innan Inger kom ut.

Det började blåsa lite kallt så jag gick in och här sitter jag nu.

Inger tog med sig Gunnar in och vi ska se hur länge vi kan ha han inne men han sitter i hallen och slåt på halsbandsklockan för att göra oss uppmärksamma på att han vill gå ut, nu kom Tristan trippande men han verkar inte bry sig om Gunnar och det är bra.


Gunnar verkar inte heller bry sig om Tristan så nu hoppas jag på att de kan bo under samma tak.

 

Gunnar på golvet och Tristan på lilla stolen där han just vände sig om, lilla Mirabell sover här i mitt kontorsfönster.

 

Snart vill hon säkert överta min stol.


Idag ska vi städa i sovrummen Maria hade, ska få de kattsanerade då Tomas kommer hem och ska bo här några dagar.

Jag ska också fortsätta på att plocka ur bilen på det som inte ska följa med, takräcket ska bort från takboxen och vinterdäcken ska fram.


Idag är det kanske väder för att se matinéfilmen vad det nu är som sänds idag.


Det är gråtrist och har småregnat här på morgonen men nu verkar det vara uppehåll.

Temperatur på 14,6° på altan och väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-16 09:00:05

Temperatur: 14,7 °C
Lufttryck: 996,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från SSE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 14,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 2,4 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 469,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,8 °C
Klockan:
08:33
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
16:07
Temp - Min:
11,1 °C
Klockan:
00:45
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
03:32
Lufttryck - Max:
997,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,2 hPa
Klockan:
04:00
Lufttryck - Min:
997,1 hPa
Klockan:
22:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:15
Sol upp: 06:04
Sol ned: 19:03
Skymning: 19:51
Dagsljus: 14:36 tim:min
Dag längd: 12:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:51
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 19:31

Så här trist är det i trädgården idag.

 


Det har varit Farmers market på UNBC i Kanada och Maria hittade något fint hon ville kidnappa och gömma på sitt rum.

 

Allt finns beskrivet i deras blogg

The Canadian Adventures

Three Swedes Adrift


Godmorgon.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards