jans

Direktlänk till inlägg 20 september 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 20 september 2015 10:02

Söndag den 20/9 2015

För 23 år sedan hände detta

 

Lilla Maria föddes hemma på toaletten på Vallmovägen 15.

Jag fick bistå vid förlossningen och det första jag sedan gjorde var att ta kort och ringa grannfrun Lena som kom över och tittade.

Inger hon bara satt där och latade sig på toagolvet  


Efter att ha varmkört bilen lite så gick Inger ut med Maria med min badrock på sig för att åka till BB.

 

Där blev det som vanligt panik när Inger gick in med lillan i famnen.

Men mätt och vägd och det andra.

 

Storebröder fick vara med.

 

Senare kom farmor och tittade.


 


Så GRATTIS Maria på din 23-årsdag

 

fast du nu sitter där borta i Prince George i Kanada,

 

9 timmar efter vår tideräkning här hemma.


Nu är det bara jag som har min födelsedag kvar, nä det är en till men när den är vet vi ju inte ännu för lillskrutten har inte velat komma ut ännu, men snart så bör det hända, kanske rent utav idag.


Igår hände inte så mycket, lekte och gosade med katterna Gunnar, Tristan och Mirabell, surfade på nätet och såg på TV.

Erik kom förbi så han körde mig till Preem där jag hämtade ut ett paket och köpte frimärke. Sedan postade han brevet åt mig.

Peter kom förbi och jag körde han till ladan där han skulle jobba och jag hade hans bil här för att kunna rycka in som barnfarska om det skulle behövas, det behövdes inte så jag hämtade senare Peter och jag kom hem igen för att göra, ingenting.

Ja så förflöt ännu en dag.


Gick isäng och Inger kom hem från jobbet.


Det här speciellt riktat till Maria, men alla kan läsa det.

Gunnar hade kommit in och ätit upp Mirabells tonfiskmiddag.

Inatt fick de två vara uppe i hela huset, Mirabell kom och lade sig mellan mina ben såsom Gunnar brukar men senare flyttade han sig och lade sig på mina fötter, fast ovanpå täcket.

Men han låg bara en stund, halvtimme kanske innan han gick och lade sig någon annanstans.

Gunnar kom in och lade sig mellan mina ben så som han brukar göra och nu somnade han och sov gott några timmar fast någon av de andra kom traskande öve mig, innan han ville ut igen ett tag senare. Men han kom in igen för att gå ut igen men inatt kännde jag igen den vanliga Gunnar.


I övrigt sov jag gott inatt och det var skönt, men obekvänt att ha Gunnar hos mig.

Tog medicin 6, somnade om och vaknade inte förrän 8 då andra larmet väckte mig.


Steg upp och hälsade godmorgon på katterna, som var hungriga som vanligt.

Frukost ute hos Gunnar men det drog lite kallt så jag gick in igen.

Gav kisse mat och städade deras toaletter och nu sitter jag här.


Har haft på TV:n och sett Isage 2. den gick igår men fick inte se hela då jag skulle ut med Peter.

Lagom tokrolig film att slötitta på såhär på sidan om.


I Norge har inte berget rasat, ännu.

Igår ösregnade det där och man såg ingenting i kamerorna förutom regnet som blixtrade förbi som en ridå.

Jag undrar om det regnade där uppe på höjden men rasområdet ligger nog ovanför  molnen så regnet har nog inte direkt påverkat rasrisken men det rör tydligen på sig hela tiden och småras sker nu och då.

Nu sitter jag och har ena skärmen upptagen av en kamerabild. Ska senare kolla vad det står och vad som händer samt se om det kanske har kommit upp fler kameror som visar rasområdet.

Igår sa de att man nu kunde se med blotta ögat hur det rört på sig hägt där uppe.


Igår regnade det här på eftermiddan men nu är det uppehåll fast mulet och det blåser aningen för mycket för att vara skönt.


Just nu är det 12,9° ute på altan och väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-20 10:45:06

Temperatur: 12,4 °C
Lufttryck: 992,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från W,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 11,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 508,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
09:52
Temp - Max:
17,7 °C
Klockan:
11:40
Temp - Min:
9,9 °C
Klockan:
02:37
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
23:43
Lufttryck - Max:
992,5 hPa
Klockan:
10:33
Lufttryck - Max:
989,8 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
989,5 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
977,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:27
Sol upp: 06:15
Sol ned: 18:48
Skymning: 19:36
Dagsljus: 14:09 tim:min
Dag längd: 12:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:37
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 21:07

Så här ser det ut i trädgården,

 
  

Nu blir det surf på Internet.


Kanske mer kaffe om en stund så.


Godmorgon här, godnatt där och grattis Maria.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards