jans

Alla inlägg den 21 september 2015

Av Jan Sandström - 21 september 2015 15:44

En härlig soffa och Tristan förstår att Gunnar gillar platsen.

Av Jan Sandström - 21 september 2015 13:22

Det blir så varmt när solen skiner.
Men ändå skönt när den går i moln.

Tror jag tar mig en höneblund.

Av Jan Sandström - 21 september 2015 10:56

SVT 1, 14:15--16:05 Älskling på vågen (1955)


Handling:
Den amerikanske skådespelaren Jack Harris, tidigare John Evert Hansson, anländer till Kastrup och stormas av sina "fans". En speakerröst berättar att Harris kommit till Europa på en PR-resa för sin nya film "Havanna Honeymoon". Harris skall vidare till Stockholm. I Stockholm skall Harris också -- vilket är hemligt -- för sin producents räkning köpa filmrätten till den svenska bestsellern "Det kommer aldrig åter". För att undvika "fansen", som han är minst sagt trött på, tar Harris tåget till...Mer

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 21 september 2015 09:36

Måndag (härliga måndag) den 21/9


Igår fyllde min dotter Maria 23 år, nu har t.o.m dagen tagit slut där hon är i Kanada.

Man kan läsa i deras blogg vad som händer där borta.


Tänk vad tiden går, Maria 23 och Tomas 33 och första barnbarnet på gång, och Anna missade att föda på båda deras födelsedagar men det är bra för då blir det en dag till med tårta.


I Norge händer inte heller någonting.

VG skriver Nedjustert til gult farenivå for Mannen.

Rörelsen av bergsmassorna har minskat igen från att ha rört sig med 16 cm/dygn är det nu nere i 2-3 cm/dygn.

Så nu har man sänkt från rött till gult som är moderat fara.

Frågan är om det kommer att stanna av även i år liksom det gjorde i fjol när de trodde att raset skulle komma.

 

Men idag får det gärna rasa med så strålande väder som det är så går det att se någonting.

Fast det kommer säkert att ske på natten i ösregn, snöyra och tät dimma på samma gång.


Igår då.

Jo då hade jag en skön dag här hemma och gjorde ingenting tycker jag.

Skannade en bunt kvitton, satt ute och njöt av solvärmen ett antal timmar och löste korsord.

Såg lite på TV samtidigt som jag pysslade med datorn.


Anders ringde igår och undrade om vi inte skulle kunna göra i ordning en tröskel mellan hallen och köket.

Det har suttit en provisorisk bräda där men vi ska göra en fin tröskel i ekträ eller något annat och betsa den svart som golvet är.

Så jag måste än en gång kolla vilka maskiner jag har här hemma.


Erik ringde och sa att det hade gått bra att köra nya bilen och att de var framme men skulle vara utan mobilkontakt ett tag då de skulle vandra upp på fjället.


Men innan jag skulle gå isäng såg jag Gunnar ute på altan så jag öppnade dörren och han var på väg in då Tristan och sedan Mirabell kom traskande i hallen.

Gunnar vände i dörren och gick ut igen och jag fick försöka hindra de andra från att gå ut.

Tog båda i famnen och stängde in de där nere men då ville inte Gunnar komma in utan gick iväg längs vägen.


Gjorde kväll med medicin och toabestyr, jo uppdaterade programmvaran i mobilen och det tog sin tid.

Nu satt gunnar där ute igen och det gick fint att komma in då de andra inte var där, han åt lite mat.


Nu riktade de om kameran mot berget.

 

Inte lika klar och fin bild men man ser rasområdet och att det blåser ganska mycket i träden.

Nä nu zoomade de ut igen, jag som trodde det var något på gång.


Åter till Gunnar och gårdagskvällen.

Han kom in, åt lite men slank sedan ut genom det öppna fönstret igen.

Senare när jag lagt mig så kom han senare in och lade sig mellan mina ben som han brukar, där låg han ett par timmar innan han skulle ut igen, som han brukar och så kom han in igen efter att ha gjort något viktigt och låg en stund hos mig.

Så jag känner mig nöjd men det är ändå ett problem att Gunnar inte vill in då Tristan står här inne.

Jag undrar bara hur det ska gå i vinter.


Jag sov ändå ganska gott även om jag väcks titt och tätt så har jag inte legat sönmlös.

Det är rackarns obekvämt att ha Gunnar mellan benen men jag kunde vända mig utan att han bev störd och sprang ut igen.


I morse kom Tristan och lade sig mellan och på mina ben.

 

Jag hittade inte igen bilden jag skickade till Maria i morse så då tog jag hem den från nätet.


Duschade och sedan frukost ute hos Gunnar men idag ville han inte ha någon ost av mig.

Han brukar vilja ha lite ost och den får han uppe på bordet, enda gången han får vara där och bara när jag är ensam med han.

 

 

 

 

Inger kom ut men sedan gick vi in för att "jobba".

Jag skriver det här och Inger vattnar blommorna, jag bäddade sängen men Inger var osäker på om det var renbäddning idag eller gjorde vi det förra veckan.

Det var nog det senare kom vi fram till.


Det var hela 10-11° när jag gick ut och fikade.

Nu är det 14,1° på altannivå utanför fönstret.

Det var mulet tidigare men nu skiner solen emellanåt.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-21 10:15:05

Temperatur: 14,9 °C
Lufttryck: 999,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från NE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 14,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 508,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,9 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
13:32
Temp - Min:
6,9 °C
Klockan:
01:09
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
22:07
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
09:52
Lufttryck - Max:
997,8 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
997,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
989,5 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:30
Sol upp: 06:18
Sol ned: 18:45
Skymning: 19:32
Dagsljus: 14:02 tim:min
Dag längd: 12:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:35
Månfas:
Första kvarteret
Moon
Måne ned: 21:58

 


Nu får det räcka för den här gången så jag säger bara


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards