jans

Alla inlägg den 23 september 2015

Av Jan Sandström - 23 september 2015 17:14

Klar så långt.

Av Jan Sandström - 23 september 2015 14:46

Frågan är bara hur man gör det på bästa sätt.

Av Jan Sandström - 23 september 2015 11:03

Eller Volkswagen som den hetet.


Nu har de kommit på att bilarna har ett speciellt program eller mjukvara som ändrar värdena på avgastesterna???


Men testar de inte genom att mäta just avgaserna som kommer ut ur avgasröret?

Inte trodde jag att man använde bilens egna data för att visa vad de släpper ut.

Av Jan Sandström - 23 september 2015 10:53

Jag råkade he ned en liten grej, spetsen från den där trasiga 3,5 mm kontakten på golvet.


Ett smart sätt att hitta små grejor på golvet är att lysa med en ficklampa tätt efter golvet för då ser man lätt små grejor på skuggan de bildar.

Men gör inte så om du har katt i huset.  

 

Golv som kan se rent ut får ett helt annat ytseende när man letar småsaker. (övre bilden blev vriden 90°)

 

Det är katthår på golvet, jag som trodde allt katthår satt fast på mitt tangentbord.   



Av Jan Sandström - 23 september 2015 10:44

Då menade jag inte agera utan just handla.


Köpa en bättre klammer, typ avgasklammer för slangklämman håller inte

 

Typ sådan här klammer.

Men jag ska se om jag inte har liggande i någon låda.


Eller ska jag kanske prata med NKV där jag köpte stolen och höra om det finns nya dämpare, fast jag sitter ju ändå på en och samma höjd så varför ha den justerbar.

Av Jan Sandström - 23 september 2015 10:18

SVT 1, 14:40--16:25 Huka dig, Rooster, nu laddar hon om (1975)

 

eller "Rooster Cogburn" som den heter i original.


Handling:
Rooster Cogburn får i uppdrag att leta rätt på en stulen vagnslast med nitroglycerin och dynamit. Han får upp ett spår på förövarna och får i jakten på dem sällskap med den religiösa Eula Goodnight och indianpojken Wolf. Efter många bataljer lyckas de tre utplåna förövarna och föra resten av lasten i säkerhet.
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas


Från tvprogram.nu

Matiné: Huka dig, Rooster, nu laddar hon om - SVT1
(Rooster Cogburn) Amerikansk långfilm från 1975. Sheriffen Rooster J. Cogburn hjälper predikantens dotter Eula Goodnight att söka efter faderns mördare, samtidigt som han jagar ett gäng som stulit en vagn med sprängämnen. Regi: Stuart Miller. I rollerna: John Wayne, Katharine Hepburn, Richard Jordan, Anthony Zerbe, John McIntire, m.fl


Av Jan Sandström - 23 september 2015 09:41

Onsdag den 23/9


Såg en dödsannons i dagens tidning.

Lena Perstrand har gått bort.

Hon var en vän till mig och tidigare ägare av huset vi bor i.

Vi satt tillsammans i styrelsen för Hörselskadades förening här i Umeå under några år, hon som ordförande och jag var sekreterare och det var hon som värvade mig. Skulle aldrig ha gått på det där mötet, men smörgåstårtan var god.

Men nu finns inte hon längre och som jag förstod det var det denna cancer som orsakade det. Ett av hennes barn hade även cancer som liten då de bodde här i huset, men han övervann sjukdomen.

Det är så när man blir äldre, allt fler ramlar bort och det är så livet är.

Nu har i alla fall Lena gjort sitt och kroppen får vila, själen har förhoppningsvis gått vidare som den sig bör.


Det är faktiskt livsfarligt att leva, man kan rent utav dö.


Igår gjorde jag inte mycket, eller jag gjorde ingenting men blev inte klar så jag ska fortsätta med det idag.

Peter och Anna kom förbi och hämtade lite skruv och annat.

De hade då ingen kotte då och jag har inte hört något så det är väl ingen nu heller.

Jobbigt att vänta barn   för mig alltså.


Anders ringde och han var i stugan så då fick han ta hem lite verktyg till den där tröskeln vi ska börja med idag.


Katterna sköter sig och är riktigt gosiga nu, inte jamiga som Mirabell var tidigare.

Nu ligger hon och sover här i kontorsfönstret.

 

Tristan ligger på mormors stol, det var alltså Ingers mammas stol en gång i tiden.

 

Gunnar ligger som vanligt ute och sover.

 

Jag flyttade vattenfontänen som katterna ska dricka ur och där passade den fint tycker jag, försöker få lite kattfreitt där nere när Tomas kommer och ska bo i gästrummet, tidigare Marias rum och tidigare Tomas rum som barn i huset.

 

Det regnar ute och vi har inte fått någon post, kulan sitter uppe.

En praktisk uppfinning som grannen Ingvar Lundberg hemma på Grubbe gjorde, men jag vet inte om han kom på det eller om han liksom jag lånat idén av någon.

Man tar en golfboll och borrar hål i, trycker in en rörstump i hålet och skruvar in en ögla, kedja mellan bollen och stolpen och så en järnpinne på locket till postlådan.

När locket öppnas trillar kulan ned.

 

Jag håller på att klura ut en modifierad lösning som ska passa de där veckolådorna som finns och tror jag börjar ha den färdig i huvudet.

Ska bara göra den på min låda jag fick i fjol men vill inte hålla på att borra en massa hål som inte blir rätt.


Det är höst ute, björklöven faller i klasar och gräsmattan är gul.

Snart dags att hänga upp fågelautomaterna men först måste jag köpa frö och nötter.

 


Nu går jag händelserna i förväg, som vanligt.


Igår såg jag lite TV innan jag gick isäng, Gunnar ville in genom fönstret så jag blev tvungen att stänga in Tristan då han vägrar komma in då han står innanför fönstret.

Men tidigare på kvällen kom han in och då låg Tristan på mormorsstolen och sov, då gick det bra att komma in.

Tristan fick komma upp när Gunnar gick ut. Tristan är bara för nyfiken och leksjuk för den gamla Gunnar.


Natten tillbringade Tristan och Mirabell där nere och Gunnar kom till mig i sängen några gånger då han gick ut emellanåt.

Tids nog kommer det nog att gå bra med kissekatterna.

Idag kanske Mirabell får komma hem till Anders igen, vi får se hur det blir.

Kanske bäst om hon är kvar här när vi ska jobba med tröskeln och leva om och så beror det på om Anders ska ut och ränna landet runt igen.

Han var ju nyss nere i Jönköping hos Tomas.


Jag har i alla fall sovit gott inatt och det känns skönt, inte heller har jag speciellt mycket värk, bara sådär normalt ont.


Idag ska jag alltså inte göra så mycket utan först på eftermiddan blir jag Anders dräng.

Berget Mannen i Norge verkar ha lagt sig till ro igen.


Vädret är inget som lockar till att sitta ute, men det är 12,9° utanför fönstret.

 

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-23 10:00:05

Temperatur: 13,1 °C
Lufttryck: 993,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,4 m/s från SSW,
i byarna 8,5 m/s
Kyleffekt: 11,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 47,1 mm
Året: 511,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,1 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
15,6 °C
Klockan:
13:08
Temp - Min:
6,0 °C
Klockan:
03:55
Temp - Min:
9,2 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
994,8 hPa
Klockan:
01:55
Lufttryck - Max:
995,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,4 hPa
Klockan:
07:40
Lufttryck - Min:
992,3 hPa
Klockan:
11:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:36
Sol upp: 06:24
Sol ned: 18:38
Skymning: 19:25
Dagsljus: 13:49 tim:min
Dag längd: 12:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:58
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: -----

Så här ser det ut genom webbkameran.

 


Och ska jag idas gå och fixa kaffe, eller montera på en till slangklämma på kontorsstolen som bara sjunker ihop.

Tydligen orkade inte en klämma hålla min vikt.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards