jans

Alla inlägg den 24 september 2015

Av Jan Sandström - 24 september 2015 14:43

Av Jan Sandström - 24 september 2015 14:42

Tidigare gjorde jag en liten tur med nya bilen och kände på hur den är.
Åkte E4 söderut och vände i Nordmaling som jag körde igenom.

Ett fel är gummimattan som envisas med att fastna när man trycker ner kopplingen.
Det måste fixas till på något sätt.

Av Jan Sandström - 24 september 2015 14:36

Efter att ha suttit ute med Gunnar i knät har jag gått in och fick Tristan i mitt knä.

Men svarta kläder passar inte med katt i knä.

Av Jan Sandström - 24 september 2015 09:21

Skulle ju kopiera min musik till ett USB.


Körde egenskaper på MP3-mappen


67,9 GB, någon som har ett större USB, det jag tänkte använda är på 8 GB   

Det blir till att välja ut bra musik och inte ver jag vad som är bra direkt, lyssnar ju aldrig på min musik från skivorna vi har.

Kanske slulle lägga ut några CD istället.

Av Jan Sandström - 24 september 2015 08:58

Torsdag den 24/9


Tänk, Bara tre månader kvar till julafton   

Sedan går vi mot ljusare tider igen, vår och sommar.

För att åter bli höst och vinter, tiden går så fort när man blir gammal, över tretti sådär.


Igår kom Anders och hämtade mig och vi åkte till K-Rauta där det handlades grejor, mest Anders som köpte.

Det blev även burgare till lunch och han har ganska bra mat den där killen till vänster inne i affären.

Anders skulle på möte så jag övertog hans bil, handlade fikabröd och klammer till min sto, åkte hem fram och åter för att hämta några verktyg.

Då kom ett ösregn så det dundrade på taket så skönt att jag stod inne men skulle ju ut till bilen för att hämta Anders och hem till hans lägenhet.


Sät gjorde vi en tröskel in till köket och det blev ganska bra, bättre blir det då Anders behandlat tröskeln.

     

Problemet var att ingenting var jämt och in nivå men huset är ju gammalt. Det kan vara kul att bygga när det inte är perfekt från början.


Hem kom jag och i samma veva kom Erik hem med MIN bil, och det var hel.

Erik sa att den går riktigt fint och skön att köra.


Sedan skulle han ha skjuts hem så Inger följde med då vi först åkte förbi Biblioteket på Grubbe, sedan tankade jag.

Erik hade kör 75 mil på en tank och 80 mil kanske man kan köra men då är det nog luft kvar.

Vi handlade på Kvantum men det är rörigt i butiken som fortfarande är under ombyggnad men hur ska då inte personalen uppleva det hela.

Det blir nog bra tids nog när den invigs och blir en Maxi-butik.


Hemma blev kvällen som vanligt.

Katterna ned till sitt, fönstret öppet men jag tror inte Gunnar kom in under natten.

Han kom in igår kväll och åt fast de andra två sprang runt han.

Det blir nog bra där också i vinter.


Jag sov gott inatt och steg upp tidigt.


Jo jag trodde vi fått in en råtta i huset.

Tristan kom rusande och jagade något, jag kikade över sängkanten och såg något svart slinka in under sängen men Tristan visste inte ur han skulle göra, han tvärvände och sprang till andra sidan sängen.

Jag steg upp och kikade och fram kom den där "råttan", långhårig och väldigt söt.

Mirabell kallas hon till vardags, det måste ha varit hennes svarta svanttipp jag såg linka in under sängen.   

Så går det när man väcks och inte riktigt vaknat.


Gav kisse lite mat och gick ut med frukosten och Gunnars matskål med lite torrfoder.

Vi äter ju frukost tillsamans ibland.


Nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra idag, kanske tar jag en tur med nya bilen så jag får lära mig en del finesser.

Det verkar vara bra väder för sådant men först ska jag ut och programmera bilradion så att stationerna ligger rätt, det är ingen ordning på dem nu.


Vädret är grått och höst.

Temperatur på 13,7° ute på altan.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-24 09:15:06

Temperatur: 13,9 °C
Lufttryck: 999,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från S,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 13,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 26,4 mm
Månaden: 72,3 mm
Året: 537,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,0 °C
Klockan:
09:07
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
11:35
Temp - Min:
12,4 °C
Klockan:
03:42
Temp - Min:
6,0 °C
Klockan:
03:55
Lufttryck - Max:
999,2 hPa
Klockan:
08:48
Lufttryck - Max:
996,4 hPa
Klockan:
23:44
Lufttryck - Min:
996,2 hPa
Klockan:
00:22
Lufttryck - Min:
992,8 hPa
Klockan:
15:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:39
Sol upp: 06:26
Sol ned: 18:34
Skymning: 19:21
Dagsljus: 13:42 tim:min
Dag längd: 12:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:25
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 00:26

Och trädgårdsbilden

 


Nu ska jag kopiera den musik jag har i datorn till ett USG-minne och ha i bilen.

Trodde Erik lämnade det han hade så jag kunde fylla på det men kanske lika bra om vi har varsitt.

Enklare att uppdatera.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards