jans

Alla inlägg den 28 september 2015

Av Jan Sandström - 28 september 2015 20:47

Gunnar kom in för att äta och då passade Tristan på att äta han också.

Men det varade inte så länge.
Dock inget bråk utan när Gunnar kom in så nosade de på varandra innan de började äta.

Av Jan Sandström - 28 september 2015 15:57

...om jag skulle ta en höneblund?

Blev bara så trött.

Tristan sover och på tv är Åsa-Nisse.

Av Jan Sandström - 28 september 2015 15:08

Tristan är mysig men han har så vassa saker i tassarna.

Men Maria, vad är det för tuppkam han har på ryggen?

Av Jan Sandström - 28 september 2015 10:05

Tidigare såg det ut så här i huset.


Mirabell på ryggstödet till soffan.

 

Tristan på Gunnars plats i soffan.

 

Gunnar på min sänghalva.

Nu ser det ut så här.


Gunnar på min sänghalva och Mirabell på Ingers halva.

 

Och Tristan fortfarande på filten i soffan.

 

Det är så lugnt och skönt här hemma och jag funderar på att åka och handla.

Av Jan Sandström - 28 september 2015 09:29

SVT 1, 14:45--16:05 Åsa-Nisse slår till (1965)

Det här äe en av de senare filmerna om Åsa-Nisse, den 16:e i ordningen och långt ifrån den bästa, de sista filmerna är rent utav dåliga, det började gå utför från och med den här filmen.
Filmen innan, Åsa-Nisse i poppform (1964) var den sista bra Nissefilmen.

Men idéerna började väl tryta då man började redan 1949.

 

Den här tror jag inte ens jag ids se, har ju alla filmerna på DVD. Jag kanske skulle sätta på en av de tidigare filmerna istället   

 

Handling:
Åsa-Nisse griper in för att lösa sina stackars medmänniskors fritidsproblem. Själv är han oavbrutet strängt sysselsatt med egendomliga världsrevolutionerande uppfinningar av olika slag. Men nu bildar han Knohults jenkalag, leder ett ishockeylag och arrangerar popkonserter, själv alltid i spetsen för respektive verksamhet.
I förbifarten tar Åsa-Nisse också fast en ungdomsbrottsling och leder in honom på bättre vägar.
 
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 28 september 2015 09:21

Kollade Carstedts och hittade min gamla bil.

 

Bilden är från när jag köpte den.

Ford Focus C-max 1.8 FFV Trend 5d, 2007

49.900 Kr


Nu ser jag en sak till jag glömte ta bort innan jag lämnade den.

Kulskyddet, som jag aldrig använt förrän i sommras då jag smorde kulan ordentligt.

Rackarns.


Och så upptäckte jag att det är DEFA motorvärmarsystem på min nya, det var Calix på den här så jag måste investera i en ny sladd.

Eller nu finns det adaptrar att köpa.

Jag som gjort i ordning en lång sladd förra gången jag bytte då det blev annat system på värmarna.


Men är du intresserad så vet jag några fel och brister på bilen, jag vet inte hur mycket av det som firman kostat på innan försäljning.
Hör gärna av dig till mig.

Av Jan Sandström - 28 september 2015 07:17

Måndag den 28/9


Idag blir det matinéfilm och en Åsa-Nisse, mer om den i nästa inlägg.


Igår gjorde jag det vanliga, ingenting men det blev en stund på soffan med ljudboken och så gjorde jag i ordning räkningarna.


Hjälp, när jag skrev raden ovan blev jag fundersam om jag gjort den där överföringen så jag loggade in på banken och kollade.

Där blev jag fast bland alla siffror och nummer, glömde totalt bort att jag påbörjat det här inlägget.

Jo jag hade allt i ordning och under kontroll.


Jag och Inger grälade igår, om det gamla vanliga och nu höll vi säkert på i 30 sekunder.

Sedan gick hon ut och åkte till skogen för att plocka lingon, hon kom hem med 4 liter.

Jag lade mig på soffan med ljudboken.


Det blev middag och en vanlig kväll.


Gick isäng men ställde klockan på 04:15 för att kolla månförmörkelsen.

Den var inte speciellt speciell tycker jag men jag skulle ha fått vara i stugan där det är mörkt.

Nu blev den sisådär på kort

            Det sista är inte på månen utan vår altan i nattbelysning på blommorna.

Det är halogenlampor så de kan hålla borta lagom frost om det skulle bli ned mot noll.


Sedan hade jag lite svårt att somna om, Gunnar kom in genom det öppna fönstret och gick ut igen.

Så höll han på under natten.


Nu är han faktiskt inne och jag vet inte om han lagt sig på sängen, Tristan vet jag inte heller var han är och jag vågar inte störa dem för då ska Gunnar ut igen.

Mirabell går här av och an så jag gissar att Gunnar ligger på den plats på sängen där hon brukar ligga men de två har gått bra ihop tidigare.

Tidigare i morse när Gunnar kom in satt han på fönsterbänken, inne och då hoppade Tristan upp bredvid han och inget spott och fräs.

De bara nosade lite på varandra och så hoppade Tristan ned igen.

Det kommer att gå fint med Gunnar och de andra två.


Jag sov gott fram till jag gick ut och tittade på månen.

Steg upp tidigt och har ätit frukost sedan länge.


Senare eller om en stund ska jag ut och kandla lite till stugan, behöver ett nytt programur till reningsverket, sandfiltret till tunnan.

Har märkt att det inte gått så ofta som jag vill och ser att klockan i uret står still.

Eljest ska det gå ett par timmar morgon och kväll.

Det är dålig kvallitet på dessa digitala ur för de flesta jag havt och har slutar displayen funka på.

Alla segment lyser, alltså 8888:888 men slår man av strömen så att det går på sitt batteri så fungerar det.

Men nu har alltså klockan lagt av helt och står still, jag fick inte igång det igen med reset.

Först ska jag kolla i ellådan om jag inte redan har ett reservur.


I kväll ska jag ut till flyget och hämta Tomas som kommer upp och ska bo här hemma i veckan.

Det blir både kul och jobbigt, nu har man liksom vant sig att vara ensam men han kommer nog inte att hålla sig här hemma så mycket.


Det är då fint väder idag.

Solen skiner, mnen har åter tänts men det ser man inte, blåser nästan inget enligt fasadflaggan.

Men en temperatur på +8,9° i skuggan här vid fönstret är inte mycket, kallt att dricka kaffe ute nu.

Jag kanske skulle prova motorvärmaren och kupévärmaren på bilen.


Väderstationen visar i alla fall.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-28 08:45:05

Temperatur: 12,8 °C
Lufttryck: 1020,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från N,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 12,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 74,4 mm
Året: 539,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,8 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
18,4 °C
Klockan:
14:36
Temp - Min:
5,5 °C
Klockan:
06:16
Temp - Min:
7,5 °C
Klockan:
06:59
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
07:35
Lufttryck - Max:
1015,8 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
1015,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1000,8 hPa
Klockan:
01:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:51
Sol upp: 06:38
Sol ned: 18:20
Skymning: 19:07
Dagsljus: 13:16 tim:min
Dag längd: 11:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:35
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 06:39

och så här ser det ut.

 


Nu ska jg se var kissekatterna är, Gunnar och Tristan. Mirabell går här av och an och vet inte vad hon ska göra.

Sedan kaffe.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 28 september 2015 06:54


Nej det är inte jag som tagit den bilden, tyvärr utan fotograf är Abdurahman Zenn från Oppland i Norge som tog bilden 04:30.

Jag "lånade" bilden från VG. och där finns flera fina och mindre fina bilder av nattens måne.

 

Mina bilder är inte de sämsta ser jag i alla fall.

   

Jag fotade med min Panasonic DMC-TZ60 på fri hand men med stöd mot lönnen på framsidan, där fick jag lite skugga under trädet.

Ett problem med autmatisk kamera är att jag inte kan, eller vet om jag kan ställa in avståndet eller skärpan manuellt.

Så många av de bilder jag tog blev totalt suddiga då kameran troligen trodde att jag fotade porträtt av den där gubben.


Jag tog en annan bild när jag ändå var ute och det var av blommor på altanen.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards