jans

Alla inlägg under september 2015

Av Jan Sandström - 15 september 2015 11:04

Egentligen skulle jag flytta hit.
Så lugnt och skönt det är här.

Jag var dum som inte tog med mjölk till kaffe.
Men nu har jag lossnat björkved, lastat sågen och pissat i skogskanten.
Nu mot stan och bilaffären.

Av Jan Sandström - 15 september 2015 09:13

Tisdag den 15/9


Igår var en dag med ont i lederna.

Efter att mot alla odds sovit gott blev det frukost inne, limmade lite på locket på lådan.

  Men jag fotade aldrig lådan när den blev klar, locket ser i alla fall ut som botten med 5 ribbor.


Erik kom på besök, fast han hade ett ärende och det var att hämta några grejor från hans lagerlåda uppe på vinden.

Tristan ville promt upp så jag sköt upp nederdelen på stegen, fast inte hindrade det en katt som kan flyga.

 

Kisse hoppade upp men där stod Erik och tog emot han och han förpassades direkt ned igen i mina armar.


Sedan åkte vi iväg och jag köpte en webbkamera till Inger, nya laddbara batterier till våra hemtelefoner och en sladd med 3,5 mm kontakter i var ände.

Den fungerar nämligen mellan MP3-spelaren och MC-hjälmens ljudsystem till priset av 99:- jämfört med 199:- + frakt som originalet kostar.

Men vi har inte listat ut varför det behövs en 4-polig kontakt i hjälmen. Det som krävs är en smal isolering för att gå in i hjälmen.

 

Men så här fungerar den inte-

 

Jag ska ta och diskikera den när mina fingrar är bättre.


Hemma strulade Erik på med kameran och fick den att fungera. Men Ingers dator är lite seg så vi får kolla hur den klarar av att ta emot och sända bilder.

Batteriet hennes är dött sedan länge och hon är i behov av en ny framöver men först står en ny symaskin på inköpslistan, och lite annat som nya skor, jobbarskor.


Dagen förflöt, jo jag hann sitta ute några timmar då solen sken och det var varmt fram till Eriks ankomst.


Anders kom och hälsade på senare på kvällen, hämtade lådan jag gjorde och tog hand om sin Mirabell som snart ska få komma hem till han då han rest klart för stunden.


Jag gick isäng med ljudboken en stund, somnade men väcktes vid 2.tiden av att Gunnar ville in, men när han såg de andra här inne vände han i fönstret och gick iväg.

Så jag gick ut på altan och då kom han ivrigt springande till mig så jag tog in han så att kisse fick äta.

Men han gillade inte att Tristan var inne och ville ut igen.

Efter en timme med ljudboken och Gunnar sittande på fönsterbrädan släppte jag ut han igen och lyckades somna om.


Jag vet inte vad vi ska göra åt problemet med katterna, kanske åka och ta bort Gunnar om han inte vill komma in.


Steg upp och jag ska kanske åka till stugan fram och åter, måste först kolla hur mycket bränsle det är i bilen för finns det så det räcker åker jag och hämtar min geringssåg.

Det är något som inte är bra i den, kuggväxeln lever om ovanligt mycket och det känns glapp.

Och jag behöver ju inte ämna bort bilen med en massa bränsle i tanken när jag byter på fredag.

Ska även förbi Carstedts och prata om vinterdäcken jag ska få med nya bilen och hur jag kan göra med takräcket till nuvarande bilen.


Eljest inga andra planer för dagen.


Vädret är sisådär.

13° i skuggan som det nu är överallt då det är mulet men det blåser inte.

Det är höst för björkarna gulnar och släpper löv.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-15 09:30:06

Temperatur: 13,0 °C
Lufttryck: 1004,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 13,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 465,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,0 °C
Klockan:
09:24
Temp - Max:
19,2 °C
Klockan:
15:08
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
03:32
Temp - Min:
7,0 °C
Klockan:
06:16
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1012,5 hPa
Klockan:
00:21
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
08:27
Lufttryck - Min:
1006,8 hPa
Klockan:
23:32


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:12
Sol upp: 06:01
Sol ned: 19:06
Skymning: 19:54
Dagsljus: 14:42 tim:min
Dag längd: 13:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:37
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 19:18

Så här ser det ut.

 


Lite gråtrist idag.

Och jag har inte fotat Tristan ännu, han ligger bara och sover.


Men säger ändå Godmorgon.

Av Jan Sandström - 15 september 2015 09:04

...grattis, vilka de nu är.

Men jag och Inger har i alla fall kommit halvvägs med 36 år i våras.

Av Jan Sandström - 14 september 2015 20:20

Jag och Tristan tänkte se film men HTPCn är inte igång.

Jag kommer mig inte upp från soffan för att hämta tangentbordet.

Av Jan Sandström - 14 september 2015 16:41

Snacka om katt, han är helt otrolig.

Om han tänket tillräckligt mycket på att flyga så kan han det.


Men först hade vi en mysstund i soffan då filmen började.

     

Erik kom och hälsade på och ville ha ned några grejor från vindan.

Tristan VILLE bara upp så jag drog upp halva stegen.

   

Erik fick tag på han där uppe. då han fastnade med huvudet i stegen han försökte smita igenom.

Jag tror han blev lite förskräckt av att fastna så förhoppningsvis har han tappat intresset av att komma sig dit upp.


Och nu Maria har vi varit och köpt en kamera till mors dator så du kan få se oss här hemma ibland.

Bara han nu får den att fungera med hennes dator, det verkar strula låter det som.

Av Jan Sandström - 14 september 2015 10:19

Eller ska jag säga kattskit också.


Gick för att rensa katternas toaletter och nere i hallen ligger en rund liten matta i en hög, tar foten och får ut den men hinner inte reagera när jag tar ett ster frammåt.

En stor hög, det sipprade upp mellan tårna på mig. Jättekul.


Speciellt nu när jag är halft ofärdig så på hälen och ena foten tar jag mig in i duschen.


Men jag besparar er från ett foto, hade ändå ingen kamera med mig och orkade inte hoppa genom huset efter en.

Vem den skyldige är vet jag ju inte heller så inte lönt att banna någon.

Av Jan Sandström - 14 september 2015 09:32

SVT 1, 14:55--16:10 Siska (1962)

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas



Av Jan Sandström - 14 september 2015 08:45

Måndag sköna måndag, den 14/9


Igår var en jobbardag i stugan.

Snickrade och byggde på terassen tre meter över marken, på lägsta stället, 3½-4 på högsta men där är det så tjockt lingonris att det kanske är mjukt att ramla ned bara man missar tallstubben. Jag tänkter då inte testa.


I helgen fick jag upp de sista golvreglarna och igår satte jag upp staketstolparna och känner mig nöjd.

Men jag fick improvisera så ena hörnstolpen inte satt där den egentligen borde ha suttit eller om det var de yttersta golvreglarna som satt fel.

Hur som helst gjorde jag en extra hörnstolpe.

 

Men där har jag en idé om att skruva fast ett rör i vinkeln på utsidan så kan man stoppa dit ett parasoll, det blir ett stadigt hörn.

         

Men det blir en mysig veranda där uppe, skulle bara dimensionerat så kanske man kunde ha badtunnan där uppe   


Vi funderade på om vi skulle värma upp tunnan för ett snabbt bad innan vi åkte hem men slopade bort det.

Jag fick upp stolparna och Inger fick upp potatisen, jag gjorde även i ordning små "brädor" till lock på lådan jag gjorde.

 

Vi började plocka ihop och då började det regna ganska ordentligt men vi fick ut allt inklusive Gunnar som leget inne och sovit hela söndagen.

Kom hem utan punktering den här gången och hemma kikade Gunnar först ut genom fönstren innan han hoppade ut och började gå runt och kolla läget, det regnade inte här i stan.


Inne blev Tristan först rädd och gömde sig under soffan, men det tog inte lång stund innan han kom till mig och var nästintill otröstlig i kelandet.

               

Nu tog det stopp i tankekontoret, kommer inte på vad jag ska skriva.


Jo, Inger fick kontakt med Maria på Skype men jag måste fixa en webbkamera till henne så Maria kan se oss.

Och så kom Anders förbi en stund för att träffa Mirabell och prata lite.


Gick isäng med en grym värk i kroppen, lederna värkte och kändes bara så stela efter helgens jobb.

Men med tabletter och Voltaren så somnade jag ändå, var bara upp och rörde på mig några gånger och så släppte jag in Gunnar som låg hos mig ett par timmar innan han ville ut igen,

Sov till ½8 då jag steg upp efter att Mirabell suttit och tittat på mig en stund.

Hon fick sin tonfisk så nu är hon nöjd.

Tristan har blivit kelad med och de två har jagat varandra en stund, nu är det tyst från dem så de ligger nog och sover igen.

    Bilderna är från tidigare i morse då jag steg upp.


Hur som helst ska jg ta en lugn dag idag och vila upp mina leder som inte alls mår bra.

Det blir ju film i eftermiddag men samtidigt ser det ut att bli fint väder.

Ett litet jobb har jag och det är att limma några lister eller små "brädor" till ett lock på lådan.

Kattlådorna måste städas och det blir nu efter inlägget det första att göra, orkade bara inte göra det igår.


Som jag nämnde är det fint väder.

Men jag åt frukosten inne då det inte var så varmt ute, nu är det 13,2° på altan.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-14 09:30:05

Temperatur: 18,5 °C
Lufttryck: 1011,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från SSW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 18,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 465,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,5 °C
Klockan:
09:24
Temp - Max:
17,8 °C
Klockan:
13:20
Temp - Min:
7,0 °C
Klockan:
06:16
Temp - Min:
8,4 °C
Klockan:
23:07
Lufttryck - Max:
1012,5 hPa
Klockan:
00:21
Lufttryck - Max:
1018,9 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
09:01
Lufttryck - Min:
1012,0 hPa
Klockan:
22:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:09
Sol upp: 05:58
Sol ned: 19:10
Skymning: 19:58
Dagsljus: 14:49 tim:min
Dag längd: 13:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:23
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 19:07

och en trädgårdsbild jag tog för en stund sedan.

 


Med det. Godmorgon och sov gott Maria.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards