jans

Alla inlägg under september 2015

Av Jan Sandström - 12 september 2015 22:34

Vi badade tidigare och tänkte äta lite, se tv men där är det inget.
Tittade ut

Men det är inte väder för stjärnskådning.
Dimman ligger tät över stugan.

Av Jan Sandström - 12 september 2015 18:57

Nu har jag jobbat.


Fått klart golvreglarna till terassen och deet blir en fin utsikt där uppifrån.

 

Jag kanske måste flytta på den tredje från vänster, men till mitt försvar är det inte jag som satte dit den-

Mysig utsikt och det blir skönt bara det inte blåser.

 


Trappan kommer att bli efter väggen och komma upp där stegen står.

 

Och här kommer stugan att stå.


Men jag har även hunnit göra en liten låda och den är i lärkträ.

Jag klöv en bräda jag hade kvar och lådan är 15 x 20 cm och 10 hög-

 

Jag får se om jag kanske gör någon fomr av lock.


Nä nu är det 33,6 grader i kanibalgrytan och tro det eller ej så har jag mygg runt omkring mig, ilskna sådana också men jag är svettig och skitig så då luktar jag väl extra gott för tjejerna, bara Inger som inte gillar det.

33,7 graer och stiganed och solen är just på väg ned bakom granskogen och Inger gräver upp potatis med grepen.

Hon frågade om jag hade dynamit, tydligen hård jord i år.

Vissa år har hon fått gå på plankor för att inte sjunka ned i lerjorden. 34 grader, i med lite mer ved och så in i duschen.

Av Jan Sandström - 12 september 2015 14:43

Det prasslar för fullt under altanen här, väntar bara på att Gunnar ska reagera men han sover gott på stolen.

Men vakna kisse, du har ju en mus under altanen.

Av Jan Sandström - 12 september 2015 09:57

Lördag den 12/9


Igår var en varm fin dag, jag satt ute och läste igenom instruktionsböcker till nya bilen jag får om en vecka.

Smart att man kan hämta hem dessa på nätet men det blev så varmt att jag nästan smälte bort så jag gick in och gjorde mat.

Filbryta och så medicin.

Jusse låg i soffan så jag satte mig bredvid henne med kaffe och ljudboken, tänkte sitta en stund, det blev längre för jag somnade.

Vaknade med stel rygg och nacke och av katten såg jag inget, hon hade stuckit lilla Mirabell.

När jag steg upp var Tristan kelsjuk, ordentligt kelen och gosig och han fick aldrig nog av smek runt huvudet.


Kastade in i bilen det vi/jag skulle ha till stugan, alltså verktyg och dator och sådant användbart. Inger tog hand om maten.

Gunnar var villig att följa med.

Stannade och handlade i Hissjö, när vi kom ut kom en Volvo i hög hastighet genom byn och det gick fort för att vara 40 som det är där.

Minst det dubbla om inte mer men när han skulle köra om en bil längre bort gick det inte så han fick tvärnita.

Synd att de inte hade en fartkontroll just då men de tar väl han nästa gång.


I stugan hoppade Gunnar ut och gick några rundor för att kolla läget, Inger gjorde eld i tunnan, vi åt middag inne och när det var varmt i vattnet  duschade jag och gick ut.


Såg ett starkt ljus i gläntan i söder som stod still.

Knackade på fönstret till Inger så hon fick se det och sedan klev jag ned i det varma vattnet.

Men ljuset var kvar en stund innan det började förflytta sig sakta åt höger och var bakom grantopparna hela tiden luste det och växlade en aning i färg men inget blinkande som flyg har, men det kan ha dolts bakom det starkare ljuset.

När det förflyttat sig en bra bit stannade det och for sedan ganska fort tillbaks samma väg där det plötsligt försvann eller jag tappade bort det.

En klassisk UFO-beskrivning skulle jag säga och det vet jag så jag tidigare varit kaktiv inom UFO-Sverige är i Umeå och läst mycket om sådant.

Så länge jag inte vet vad det är så är det ett UFO men det behöver inte innebära små gröna gubbar från någonstans där ute.

Jag har spekulerat i om det var en helikopter.

Inget ljud hördes och var det så långt bort att ljudet inte nådde fram måste den ha flygit med otrolig hastighet tillbaks.

En morden drönare, kanske men varför flyga över skogen sådär, i so fall över bäcken som går där men kan drönare vara i luften så länge som 20 minter, kanske men frångan är ndå varför där, hade de mörkerkamror och förklarade det ljuset att de kunde filma eller fota men vad såg man då mitt i natten.


Inger kom ut men då var det borta men vi fick se stjärnot och satelliter som pilade fram hägt där uppe och före 23 gick först jag och sedan kom Inger in, lite TV innan vi gick isäng men synd att vi inte satt ute längre för vis ½12 var det tydligen norrsken här uppe hos oss enligt Facebook.

Jag saknade norrskenet och vi pratade om det i tunnan.

Gunnar var ute runt omkring oss och kom in för att äta när vi gick in men sedan ut igen.


Vi gick isäng med öppet fönster och Gunnar kom och gick innan han lade sig hos oss i sängen.


Jag sov gott men dras med ont i häger knä, det hade jag hela gårdagen också och det gör fortfarande ont.


Frukost ute och det var jätteskönt med sol och vindstilla.

 

Nu har det mulnat på och blåser aningen kallt.

Inte alls skönt utan höstkallt.


Det var i gläntan ovanför mjölkbryggan jag började se mitt UFO.



 


Såg på Facebook att sonen Anders var nära att köra på ett Lodjur så nu har han fått bocka av det från sin selista.


Idag ska jag försöka få upp lite på nya uteplatsen, den ovanpå carporten.

Inger är redan på gång och ska måla någonstans men mitt knä oroar mig då det blir en del stegklättrande men jag gr så mycket det går och sedan återhämtning i kanibalgrytan.


Det är halvdant väder här och temperaturen är kanske lite drygt 10 grader men inget att göra åt mer än att man får klä på sig.


Bäst att gå till Inger.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 11 september 2015 20:53

Vi har ätit middag, kaffet snart uppdrucket.
29 grader i kanibalgrytan.
Gunnar är ute och ränner i skogen eller någonstans. Jagar väl möss gissar jag.

Så straxt in i duschen och sedan ett skönt bad med förhoppningsvis gnistrande stjärnhimmel och kanske norrsken.

Av Jan Sandström - 11 september 2015 18:00

Det där fläktsurret som jag hade försvann plötsligt.

Jag tog upp mina glasögon som låg uppepå och då tystnade oljudet men att de kunde orsaka sådant surrande men jag känner en svag vibration på ovansidans galler.


Nu är det dags att plocka ihop det sista för att åka till stugan och Erik får fortsätta klappa en väldigt kelsjuk Tristan.

Men han är även leksjuk och springer och jagar Mirabell.

Av Jan Sandström - 11 september 2015 10:57

Min bordsdator håller på att få en trasig del.

Det är en fläkt som börjar leva om och det har blivit mer och mer för varje timme så jag kanske blir tvungen att ge mig ut för att köpa en ny fläkt, OM jag inte har en i lager men jag tror inte det.

I så fall ligger den innanför Marias hela bohag.


Måste i alla fall lokalisera vilken av fläktarna som är dålig, kanske injicera lite lagerfett i den som en tillfällig åtgärd.

Av Jan Sandström - 11 september 2015 10:14

Fredag den 11/9


Det här var en hems kag för ett antal år sedan, tänker på WTC i NY och hur man satt och följde dramat på TV.


Men igår var det lugnare här hemma.

Pysslade med katterna som ska ha mat och rena toaletter och sysselsättas = leka med men då är det bara Tristan.

Jag åkte till BYGGmax och köpte lite virke som kan vara bra att ha i stugan dit vi ska åka i eftermiddag.

Erik kom förbi och skulle fixa mors webbkamera i hennes dator.

Till slut upptäckte vi att hon inte har någon kamera på sin dator så vill hon att Maria ska se henne under samtalen får vi köpa en lös kamera till henne, Inger alltså.


Middag och TV-tittande med kisse.


Inger kom hem och det blev dags att gå isäng då Gunnar ville in.

Han var hungrig och brydde sig inte om Tristan som blev nästan lite väl närgången.

       

Men är man hungrig får det gå före, sedan gick han ut igen utan att bry sig om "den där" saken.


Jag höll på att borsta tänderna när Tristan fick för sig att han kunde flyga, undrar vad det var i det där kattgodiset han fick.

Det var inte lätt att hålla i kameran med ena handen och eltandborsten med den andra och undvika att skratta.


Jag stoppade han från att kasta sig ut i luften några gånger så jag kunde starta kameran.

Jur det gick. Jo bra men till slut så brast det men då var kameran avstängd så det fick bli foton.

       

Det kan tydligen finnas något intressant där under verkar han tro.


Jag kom isäng efter att ha flyttat ned de flesta av dynorna på golvet, vi är ju rädd om konstverket och det var därför jag ställt en dyna på högkant.


Lyssnade en kort stund på ljudboken och sov ganska gott till att börja med.

Gunnar kom in och gick ut igen några gånger men till slut stannade han inne.

När han ville in hoppade Tristan upp på fönsterbänken men jag lyfte ned han på sängen, öppnade och gunnar kom in.

drog igen fönstret och lade mig, tristan satt kvar vid mina fötter och Gunnar tog plats där mina ben möts.

Där låg de båda två ganska länge.

 

Till slug gick Tristan iväg men Gunnar ligger fortfarande på sängen och Tristan ligger på soffan.

Mirabell har okuperat

 

min kontorsstol så jag får hålla mig till fotpallen där jag nu sitter och skriver, man sitter då rak i ryggen   

Jo efter att Gunnar kom in hade jag svårt att somna om så det blev några timmar vakentid här på morgonsidan men sov ändå senare lite av och till.


Idag ska vi senare åka till stugan och då tar vi Gunar med oss, de andra två får vara hemma och Erik ska passa upp dem och se till huset.

I övrigt har jag inte så mycket på jobbarlistan idag så det blir nog en hel del tid ute på altan.



Det är då fint väder och jag har ätit frukosten ute med tidning och korsord. Det var lite svalt när jag gick ut med +10°


Nu skiner solen och det är 15,8° utanför fönstret.

Väderstationen visar

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-11 10:45:05

Temperatur: 20,6 °C
Lufttryck: 1022,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från SSW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 20,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 465,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,8 °C
Klockan:
10:11
Temp - Max:
23,2 °C
Klockan:
11:44
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
05:36
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1022,4 hPa
Klockan:
10:28
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
23:36
Lufttryck - Min:
1020,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:00
Sol upp: 05:50
Sol ned: 19:20
Skymning: 20:09
Dagsljus: 15:09 tim:min
Dag längd: 13:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:41
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 18:31

och så här ser det ut i trädgården.

 


Nu ska jag kolla tjejernas blogg från Kanada, The Canadian Adventures och se om det hänt något roligt där borta.

Sedan gör jag väl kaffe och går ut på altan, kanske tar ljudboken med mig.


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards