jans

Alla inlägg under september 2015

Av Jan Sandström - 20 september 2015 11:34

Måste man se ut som ett åkerspöke om man är gift i Hollywood?

Man skulle ju bli livrädd om man mötte någon en mörk kväll så som de är med uppsvällda läppar och uppstramade ansikten.


Det går ju alltid att se på något annat eller inte se alls.


Eller så stirrar man på en bergssida där molnen sakta drar förbi.

 

Men ibland kör det förbi en lastbil eller tradare ;-)

Av Jan Sandström - 20 september 2015 10:02

Söndag den 20/9 2015

För 23 år sedan hände detta

 

Lilla Maria föddes hemma på toaletten på Vallmovägen 15.

Jag fick bistå vid förlossningen och det första jag sedan gjorde var att ta kort och ringa grannfrun Lena som kom över och tittade.

Inger hon bara satt där och latade sig på toagolvet  


Efter att ha varmkört bilen lite så gick Inger ut med Maria med min badrock på sig för att åka till BB.

 

Där blev det som vanligt panik när Inger gick in med lillan i famnen.

Men mätt och vägd och det andra.

 

Storebröder fick vara med.

 

Senare kom farmor och tittade.


 


Så GRATTIS Maria på din 23-årsdag

 

fast du nu sitter där borta i Prince George i Kanada,

 

9 timmar efter vår tideräkning här hemma.


Nu är det bara jag som har min födelsedag kvar, nä det är en till men när den är vet vi ju inte ännu för lillskrutten har inte velat komma ut ännu, men snart så bör det hända, kanske rent utav idag.


Igår hände inte så mycket, lekte och gosade med katterna Gunnar, Tristan och Mirabell, surfade på nätet och såg på TV.

Erik kom förbi så han körde mig till Preem där jag hämtade ut ett paket och köpte frimärke. Sedan postade han brevet åt mig.

Peter kom förbi och jag körde han till ladan där han skulle jobba och jag hade hans bil här för att kunna rycka in som barnfarska om det skulle behövas, det behövdes inte så jag hämtade senare Peter och jag kom hem igen för att göra, ingenting.

Ja så förflöt ännu en dag.


Gick isäng och Inger kom hem från jobbet.


Det här speciellt riktat till Maria, men alla kan läsa det.

Gunnar hade kommit in och ätit upp Mirabells tonfiskmiddag.

Inatt fick de två vara uppe i hela huset, Mirabell kom och lade sig mellan mina ben såsom Gunnar brukar men senare flyttade han sig och lade sig på mina fötter, fast ovanpå täcket.

Men han låg bara en stund, halvtimme kanske innan han gick och lade sig någon annanstans.

Gunnar kom in och lade sig mellan mina ben så som han brukar göra och nu somnade han och sov gott några timmar fast någon av de andra kom traskande öve mig, innan han ville ut igen ett tag senare. Men han kom in igen för att gå ut igen men inatt kännde jag igen den vanliga Gunnar.


I övrigt sov jag gott inatt och det var skönt, men obekvänt att ha Gunnar hos mig.

Tog medicin 6, somnade om och vaknade inte förrän 8 då andra larmet väckte mig.


Steg upp och hälsade godmorgon på katterna, som var hungriga som vanligt.

Frukost ute hos Gunnar men det drog lite kallt så jag gick in igen.

Gav kisse mat och städade deras toaletter och nu sitter jag här.


Har haft på TV:n och sett Isage 2. den gick igår men fick inte se hela då jag skulle ut med Peter.

Lagom tokrolig film att slötitta på såhär på sidan om.


I Norge har inte berget rasat, ännu.

Igår ösregnade det där och man såg ingenting i kamerorna förutom regnet som blixtrade förbi som en ridå.

Jag undrar om det regnade där uppe på höjden men rasområdet ligger nog ovanför  molnen så regnet har nog inte direkt påverkat rasrisken men det rör tydligen på sig hela tiden och småras sker nu och då.

Nu sitter jag och har ena skärmen upptagen av en kamerabild. Ska senare kolla vad det står och vad som händer samt se om det kanske har kommit upp fler kameror som visar rasområdet.

Igår sa de att man nu kunde se med blotta ögat hur det rört på sig hägt där uppe.


Igår regnade det här på eftermiddan men nu är det uppehåll fast mulet och det blåser aningen för mycket för att vara skönt.


Just nu är det 12,9° ute på altan och väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-20 10:45:06

Temperatur: 12,4 °C
Lufttryck: 992,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från W,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 11,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 508,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
09:52
Temp - Max:
17,7 °C
Klockan:
11:40
Temp - Min:
9,9 °C
Klockan:
02:37
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
23:43
Lufttryck - Max:
992,5 hPa
Klockan:
10:33
Lufttryck - Max:
989,8 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
989,5 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
977,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:27
Sol upp: 06:15
Sol ned: 18:48
Skymning: 19:36
Dagsljus: 14:09 tim:min
Dag längd: 12:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:37
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 21:07

Så här ser det ut i trädgården,

 
  

Nu blir det surf på Internet.


Kanske mer kaffe om en stund så.


Godmorgon här, godnatt där och grattis Maria.

Av Jan Sandström - 19 september 2015 20:54

Eller det är ju inte berget som heter Mannen utan det är ett stenblock uppe på toppen utmed.


Men just nu vräker regnet ned så allt man ser i kameran är vita streck framför.

 

Men det ser mycket värre ut som rörlig bild.

Av Jan Sandström - 19 september 2015 19:28

En musstund med kisse här i kontoret.

                     

Han är ganska gosig när han vill sova i knät, men svårt att göra något annat, men varför ska man göra det.

Av Jan Sandström - 19 september 2015 10:53

...har gått på i vår säng.

Vi sover där på natten och katterna på dagen.

Mycket praktiskt.

Av Jan Sandström - 19 september 2015 10:08

Lördag den 19/9


Såja, då var det dags för det här inlägget efter två mindre som inte tog så lång tid att knappa in.

Idag har vi väl ingen som fyller år, så då skulle det passa bra om "tjabo" parvlade sig ut ut Annas mage.

  Det ska ju hända vilken dag som helst så varför inte göra farfar glad och ta det idag, så bler det ännu en dag i raden med tårta.


Igår hände inte så särskillt mycket, steg upp, frukost ute, åkte och bytte bil, Erik kom, Erik for med nya bilen.

Kvällen var lugn och vi stängde in Tristan och Mirabell i andra halvan av huset och de verkar inte ha något emot det för de lägger sig och sover.

Vi kan alltså ha fönstret lite mer öppet så Gunnar kan komma in utan att vi behöver upp och öppna och han kom in.

Dessutom har han börjat äta färskmaten som Tristan fått men inte ätit upp allt av. Nu lägger jag ju upp lite extra så Tristan behöver inte svälta.

Jag vägde han häromdagen och 5 kg stannade vågen på så vi håller koll på hans vikt Maria, du kan sova lugnt med dina björnar där borta i Prince George i Kanada. Igår fick han springa lite på väggen och nu var han lite mer sig själv och det blev några varv på hyllorna innan han fick tag på svansen och vägrade släppa den.

Däremot fick jag passa kisse så att han inte ramlade ner och det höll han på att göra flera gånger.

Tjejerna skriver ju mer eller mindre regelbundet i sin blogg

The Canadian Adventures

Three Swedes Adrift

så kila iväg och se vad de har för sig.


Kisse var instängde där nere, Gunnar kom in vid sin normala tid ½1 men gick ut direkt för det är ju varmt med runt 13° på natten.

Jag har sovit ganska gott inatt men dras med värk i händer, knän och tårna, ovanligt mycket värk eftersom jag inte gjort något.

Har även känslan av en kommande influensa för det slår lock på vänster öra med tjutande tinnitus som följd, småharlkig i halsen om du förstår. Lite tung i huvudet men det är jag ju alltid säger Inger   

Det bryter antingen ut som full förkylning eller så går det över utan att det blir något, jag kanske har bättre försvar mot virusen om det är samma som jag smittade Harry med och som han troligen smittade mig med.

Fast det kan ju vara så att jag fått det av någon annan, ganska många är krassliga den här årstiden, liksom alla årstider.


Det är lördag så vi vaknade och lyssnade en stund på radion i morse, Inger jobbar kväll idag.

Frukost ute hos Gunnar men det blåste lite småkallt så vi gick in, mitt WiFi fungerar lite halvdåligt på södra altanen men det är snart vinter så jag ids inte kolla varvör och göra något åt det. Signalen måste ju genom halva huset för att komma dit ut och genom väggar.

Nu sitter jag här inne i värmen och har en skärm med kameran på från Norge och berget Mannen som håller på att rasa.

 

Regntunga skyar drar förbi och det verkar inte vara skönt väder att åka MC där.

Men det höll ju på att rasa i fjol höst men så kom vintern emellan, under våren hände inte heller något fast de trodde att snösmältningen skulle sätta igång det hela, fast på 1200 m höjd kanske det är smösmältning just nu.

Hur som helst så övervakas området med flera kameror så får jag inte se raset i direktsändning spelas det in så man får se det.


I övrigt har jag inga planer idag, inte mer än att Erik kommer förbi och då får han köra mig till Preem för att hämta ut ett paket från Classe, två UV-lysrör till badtunnan och så ska jag posta ett brev, måste köpa frimärke om du nu vet vad det är du som är under 30.


Jävlar vad det värker i tummarna   


De har utgått en klass I varning för regn idag (kanske därför jag har ont) men än skiner solen men det blåser.

Temperaturen är på 15,1° i skuggan.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-19 10:30:06

Temperatur: 16,0 °C
Lufttryck: 983,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 4,7 m/s från W,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 15,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 12,6 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 508,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,0 °C
Klockan:
08:24
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
04:40
Temp - Min:
13,6 °C
Klockan:
23:06
Lufttryck - Max:
983,0 hPa
Klockan:
09:56
Lufttryck - Max:
983,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
977,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
974,3 hPa
Klockan:
17:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:24
Sol upp: 06:12
Sol ned: 18:52
Skymning: 19:40
Dagsljus: 14:16 tim:min
Dag längd: 12:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:30
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 20:31

Måste upp och montera batteriadaptern jag byggt, eljest får jag byta batterier till nästa gång och montera då.


Så här ser det då ut i träcgården.

 

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 19 september 2015 10:01

Nu väntar man bara på att det ska rasa.


Men det gjorde man ju i fjol också fast nu har man ju bättre mäturtustning utplacerat på bergssidan.


Enligt vg.no "Flere steinsprang i løpet av natten" och nu har tidningen en kamera riktad mot berget som du hittar via deras sida.


 

Det har ju varit och är visst mycket nederbörd där som kan sätta igång ett ras.


Bara att ha datorn igånt och sitta och titta på en bergssida   men man kan ju passa på att dricka kaffe under tiden.



Av Jan Sandström - 19 september 2015 10:00

Några bilder på Tristan då han lekte med remmen på min mobil.

                                       

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards