jans

Alla inlägg under september 2015

Av Jan Sandström - 18 september 2015 22:30

Politiet evakuerte området under fjellet Mannen

Nu verkar det som att det börjat röra på sig.

Det rör på sig med 5-6 cm per dygn och de har evakuerat människor och djur.

Risknivän är höjd till rött vilket är den högsta nivån.


Rauma kommun


NRK har direktkameror mot berget.

Av Jan Sandström - 18 september 2015 21:32

Jag har ju MC och i de hjälmar vi har är monterat blåtand för interkom. Det är Nolanhjälmar med N-Com inmonterat.

Men vi kan även ansluta typ MP3 via sladd och mediasladden som följde med ser speciell ut.

 

Trepolig på ena sidan och fyrpolig på hjälmsidan.


Erik råkade bryta av ena kontakten så då tänkte jag att jag får beställa två sladdar så har Inger en också. Bara 199:-/st.

En finess är att det är en väldigt smal kontakt för att passa i hjälmen men vi hade en sladd med smala kontakter och Erik testade den.

Fint stereoljud fick han med den sladden och då vi var på NetOnNet såg jag sladdar som skulle kunna passa.

 

Bara 99:-/st. eller om det var 79:-, Kollade kvittot och det var 99:- för den gröna sladden, men det finns billigare sladdar.


Nu tänkte jag att sladden är värdelös utan hel kontakt så jag klippte bort höljet för att se OM det gömde sig någon elektronik där inne.

 

Men inte då, det är bara tre ledningar som går till kontakten, ena polen är inte ansluten ens.


Så varför köpa dyra sladdar när den billigare fungerar minst lika bra för mindre än halva priset.


Vi har version 2 men skulle vilja ha den nyaste med räckvidd på 800 meter. Bra om man kör två eller fler på en resa eller om Inger t.ex går och handlar så kan man ha kontakt mellan varandra.


Av Jan Sandström - 18 september 2015 12:56

Nu har jag kommit hem igen och med nya bilen.

Efter bilbytet åkte jag hem till Peter och Anna.
Där satt vi ute i bilen en stund innan jag körde och handlade på Biltema.
Men vad man har inrotade vanor från en bil, ändå är det inte så stor skillnad på dem.

Av Jan Sandström - 18 september 2015 09:37

Fredag den 18/9


Idag fyller min kusin Cicki år. Hon bor en bit söder om Eskilstuna, så GRATTIS kusin

perfekt att stanna och hälsa på och få övernatta när man varit ute på MC.


Igår , ja vad gjorde jag, plockade ur bilen och lade in det som ska följa med den som vinterdäck och takräck.


TV och dator innan jag gick isäng med ljudboken.

Tristan och Mirabell fick sova där nere så vi kunde ha fönstret lite mer öppet för det var varmt inatt med runt 15°

Som vanligt vaknade jag på småtimmarna och hade svårt att somna om av oro för kisse Gunnar.

Men vid 4 kom han hem och in för att äta och sedan ut igen.

Men jag somnade om och sov, när Inger steg upp kom han in en gång till och åt.


Jag steg upp vid åtta, duschade och frukost ute och fortfarande runt 15°

Gunnar låg och sov men jag tog ut lite mer mat till han, äter jag frukost ska ju även han ha och de två där inne hade också fått frukost.

 

Det här tjejer i Kanada kallar jag frukost, inte det ni får där borta.

Mat dag 3 och 4 som de beskriver i sin blogg


The Canadian Adventures

Three Swedes Adrift

Gunnar lade sig att sova igen

 

efter att Peter och Anna åkt, jo de kom förbi som hastigast och tänkte kolla på min nya bil.

Men än står den gröna på bilplatsen

 

fast inte så länge till.

 

Klockan 9 ringde Leif från Carstedts och sa att jag kan komma när som helst och göra klart affären.

Och det ska jag göra, sedan tar jag väl en tur med bilen i det fina höstvädret med regn och rusk.

Peter o Anna tyckte att jag skulle komma förbi och visa upp bilen för dem och det kanske jag gör.

Men jag tänkte även förbi Jula eller Biltema och köpa en lamparmatur jag behöver för en grej jag klurat ut.

 

Igår åskade det lite öster om Umeå, inget vi direkt märkte av här men jag gick ändå ut och försökte se men bara en gång blinkade det i mörktet.

 

Nu regnar det och det har regnat av och till sedan igår, tidvis ganska mycket.

Men det är varmt, just nu +14,6° ute på altan och väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-18 10:00:05

Temperatur: 14,8 °C
Lufttryck: 978,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 14,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 4,5 mm
Gårdagen: 18,6 mm
Månaden: 35,1 mm
Året: 499,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
00:08
Temp - Max:
15,6 °C
Klockan:
23:20
Temp - Min:
14,6 °C
Klockan:
08:48
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
01:36
Lufttryck - Max:
983,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
994,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
978,5 hPa
Klockan:
09:57
Lufttryck - Min:
983,3 hPa
Klockan:
23:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:21
Sol upp: 06:09
Sol ned: 18:56
Skymning: 19:43
Dagsljus: 14:22 tim:min
Dag längd: 12:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:19
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 20:05

 

Så här ser det ut genom mobilen som fick ta bilden idag.

 

 

Men nu tror jag det är dags att åka och byta bil.

 

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 17 september 2015 19:47

Så nu gör jag kaffe, släcker datorn och går ut på altan så kanske man får se ett skådespel.

Av Jan Sandström - 17 september 2015 16:02

 

Men jag vet inte om svågern smittade tillbaks mig med flunsan häromdagen.


Känner mig tung i huvudet och det slår lock på vänster öra med tinnitus som tjuter.

Dessutom hade jag planer på att vara i stugan med en kompis i helgen. Det är Hans som tänkt komma upp från Ö-vik för att bada i tunnan, det ska ju regna så något jobb på luftverandan blir det nog inte.


Jag glömde i morgonens inlägg att jag tidigare haft så dålig effekt på gasolköket vi har, det har varit svårt att få vattnet att koka.

 

Så när vi var ute och handlade igår kikade jag på en ny brännare, där gnisttändaren också fungerar på men priset.

Hemma tog jag fram brännaren och verktyg, skruvade isär den och hittade en mutter med litet hål i, ett munstycke.

Det var hål igenom men gick ut i garaget, skalade en elkabel och körde en väldigt tunn tråd igenom och så blåste jag med tryckluften.

Testade brännaren när jag skruvat ihop den och Inger trodde jag skulle bränna ned kökslampan och taket, vilken fast det blev på den.

Kommer ihåg från min barndom hur pappa jämnt fick sitta med en liten tråd på deras gasolkök och det har gått i arv.


Vi åkte ju hem till Peter och tjockisen, ja Anna och kunde inte låta bli att ta ett kort på henne.

 

Det var ju hur mysigt som helst när Inger väntade barn och man fick lägga händerna på magen, känna sparkarna och ibland lägga kinden mot den.

Det va tider det och nu är det barnbarn på gång    vilken dag som helst.    

Jag "fick" peta på magen med ett finger och den var stenhård.   



Men jag är kallsinnig, kommer inte att vara barnvakt    eller dra runt på en barnvagn.     



Nu bör väl Inger komma hem från affären snart, jag tror jag tar en stund på soffan igen.

Satt där i nästan två timmar med en först kelsjuk Tristan i knän och sedan somnade han tungt i mitt knä och ljudboken i lurarna.

           

Av Jan Sandström - 17 september 2015 11:14

Torsdag den 17/9


Idag fylle "lille" Tomas år, 33 år blir han.

Hjälp, då har han ju sprungit om mig i ålder.

 

Så Grattis Tomas på födelsedagen.



Igår åkte jag och Inger ut och handlade, tittade på en ny symaskin och sådana finns det.

Jag skrev om dessa maskiner för en tid sedan och hittade en för, va det 27 000, i så fall billig för Inger hittade en för 64 000:-   

Sedan hamnade vi hos Peter och Anna, hon som blivit en riktig tjockis ;-)

Men snart så har hon delat på sig och jag blivit farfar.

Men Peter, skruvarna jag skulle ha med stod kvar här hemma i alvedonburken. Man får vara virrig när man är gamm.. nä visst ja jag är ju yngre än Tomas nu.

På parkeringen hos Peter stod en husvagn som kunde passa oss.

 

Väl hemma så hade det börjat regna så vi plockade i lite här inne.


Gunnar vill inte komma in då det finna ohyra här inna säger han.


Såg lite TV på kvällen och pratade med en kompis på Facebook innan jag gick isäng.

Ljudboken en stund innan jag somnade.

Vaknade vid 2-tiden av att ingen Gunnar syntes till, han brukar komma vid ½1-tiden och han låg inte heller och sov på någon stol.

Kunde inte somna om så vid 3-tiden hade jag tagit upp ljudboken, stängde in Tristan och Mirabell där nere och öppnade fönstret.

Det var varmt inne så det blev skönt, Vid ½5 till 5 kom äntligen Gunnar in, då hade jag varit ut och kollat och ropar på han.

Vad oro kan sprida sig och fast det är ologiskt biter den sig fast men det var inte bara katten som oroade mig inatt.

Gunnar kom in, åt lite och sedan ut igen men jag fick då se att han var hemma så då lade jag bort ljudboken och kunde somna om. Av ren trötthet.


Steg upp åtta, frukost ute och sedan har jag plockat ur bilen, Inger rullade fram vinterdäcken och jag tog loss takräcket från boxen.

Så nu är bilen tömd och klar för ytbyte mot nya bilen.

 

Men jag saknar en nyckel till takräcket, vete 17 var den kan vara men det får räcka med en nyckel så länge.

Den andra kommer kanske fram och då kan jag lämna den till en ev. ny ägare bara jag vet vem det blir och om den behövs.

Inger hittade en nötkråka som drunknat i trädgårdsdammen, det har varit lite vatten i den men samtidigt tycker jag att den kunde ha kommit upp för det finns grejor att klättra på.


Nu kaffe ute på altan för det är ganska skönt ute fast det är mulet.

Gunnar höll tidigare till tvärs över vägen hos Maria och jag tror han hade fångat en mus eller någonting.

 

Nu ligger i alla fall Gunar och sover ute på altan.

Jag fick lov att gå in för vårt WiFi går trögt ute på framsidan och att ladda upp 4 bilder blev för långsamt.

Även jag fungerar lite långsamt idag.


Det är ju ett oväder på gång som kallas Petra i Norge och före det ska det kunna bli ordentligt varmt, upp emot 28 grader i södra Sverige.

Här just nu är det 14,5 grader men mulet. Skönt att det i alla fall inte blåser.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-17 12:00:05

Temperatur: 14,4 °C
Lufttryck: 991,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från E,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 14,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 9,3 mm
Månaden: 12,6 mm
Året: 477,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
09:50
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
11:59
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
01:36
Temp - Min:
11,1 °C
Klockan:
00:45
Lufttryck - Max:
994,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
997,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
991,6 hPa
Klockan:
11:53
Lufttryck - Min:
994,0 hPa
Klockan:
22:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:18
Sol upp: 06:07
Sol ned: 18:59
Skymning: 19:47
Dagsljus: 14:29 tim:min
Dag längd: 12:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:06
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 19:46

och så här ser det ut i höstträdgården.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 16 september 2015 09:55

SVT 1, 15:00--16:30 Spöke på vift (1941)


Eller Topper Returns (1941) samt En förbryllande natt som den även hette på svenska.

En förbryllande natt (1941) Poster


Amerikansk långfilm från 1941. Klassisk spökkomedi med många överraskningar. I ett gammalt kråkslott finns ett kvinnligt spöke som inte får ro förrän hon får veta vem som låg bakom hennes död för många år sedan. Till sin hjälp tar hon Cosmo Topper. Regi: Roy del Ruth. I rollerna: Joan Blondell, Roland Young, Carole Landis, Billie Burke, Eddie Anderson, m.fl


Hopsamlat från tvprogram.nu

och

 

och

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Wikipedia står det, klicka på länken.




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards