jans

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 20 oktober 2015 10:06

Tisdag den 20/10


Igår var ännu en mindre sommardag med sol och värme.


Jag pysslade med lite av varje här hemma, inget märkvärdigt eller speciellt utan såg till katterna, hämtade in Tristan, matade fåglarna ute, hämtade in Tristan och sådant.

Tristan har blivit lite småfarlig på att springa mellan benen ut på altanen men där stannar han.

Är väl avundsjuk på Gunnar som får gå ut och in när han vill.

Men Tristan vill även gnaga de grässtrån som fortfarande är gröna och det får han göra men i morse åt han nästan upp en krukväxt för Inger så den blomman flyttades omgående, va taskeik hon kan vara den där gammelmatte.

Blomman som var så god att jag spydde efteråt. Det var en ampellilja som inte är giftig utan kan ersätta kattgräs.

Mina fåglar tyckte om att äta på dessa blommor.

Fel fel fel, det var en Dracena han gnagde på.

 

Men ampelliljorna är också goda att gnaga på.


Nu går jag händelserna i förväg igen, jag har lite svårt för det här med tider och tidsuppfattningen, igår är idag och idag är i förrgår liksom i morgon, eller hur det nu var.


Jag gick isäng som vanligt med ljudboken som vanligt men släckte tidigt.

Gunnar sov hos mig som vanligt och ville ut klockan 4 som vanligt, alltså en helt vanlig gårdag och natt.


Men jag hade svårt att somna om efter 4 och låg och funderade en stund men plötsligt var klockan 6 och jag skulle ta medicinen.

Gunnar kom in och vi låg till åtta.

Då steg vi upp och Gunnar gick ut men skulle väl bara kissa för sedan kom han in och ligger nu på sängen och sover.

Inger tror jag städar kattoorna, Tristan har en benägenhet att kissa på brickan framför toan och vi har inte listat ut varför.

Det spelar ingen roll vad vi gör med toan, städad eller ostädad men det enda jag kan tänka mig är att den är för liten, vast den är ganska stor.

Maria tipsade om att byta ut sanden och det kan vi göra, hälla över till de andra två toaletterna de har här inne.


Inger har semester i veckan och det blir att städa upp tomten inför vintern, sedan ska vi till stugan och göra slutlig vinter där med att plocka undan det som kan vara kvar, räffsa biluppfarten så att det inte ligger kvar någon träbit eller större sten som fastnar i snöslungan när väl det elendet ramlar ned.

Jag ska försöka få tag på ett fäste för julgran ute på gräsmattan då jag nu har en hemma med kottar och allt.

Granngården har ett men ganska dyrt.


Eljest är det risk för halka idag då det är både kallt och fuktigt, blött på vissa ställen på vägen.

Anders har skjutit på däckbytet men nu är det hög tid att han kommer så vi får byta för imorgon kväll kommer nederbörd i form av regn enligt yr.no.

Just nu har jag +0,4° nej +0,7° hoppade den upp till utanför fönstret.

Det är mulet och vindstilla men blött på altangolvet, igår kväll var det dimma så det kan vara diset som lagt sig på marken och överallt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-20 10:15:05

Temperatur: 0,1 °C
Lufttryck: 1005,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,4 mm
Året: 571,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
13:23
Temp - Min:
-3,2 °C
Klockan:
07:54
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
07:17
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Max:
1008,2 hPa
Klockan:
10:01
Lufttryck - Min:
1004,9 hPa
Klockan:
10:02
Lufttryck - Min:
1006,0 hPa
Klockan:
23:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:53
Sol upp: 07:42
Sol ned: 17:05
Skymning: 17:54
Dagsljus: 11:01 tim:min
Dag längd: 09:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:58
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 22:03

och en trädgårdsbild.

 

Jag måste få plats för cykeln under tak för sedan ska Erik plocka ihop hans gamla och Marias gamla till en hel cykel.
Jag tror det där är Marias men jag vet inte vad det är för fel på dem.


Däremot vet jag vad som felas mig, jag har Artros med värk och värk har jag mer eller mindre, just nu aningen mer.

Vänster tumme och yttersta leden har börjat värka ovanligt mycket, molvärk då det inte brinner i den.

Kanske lindras det av kaffe men idag beror det på när Inger blir tesugen.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards