jans

Alla inlägg den 2 november 2015

Av Jan Sandström - 2 november 2015 15:06

Det verkar Tristan hoppas på men den som var där i våras släppte jag ut.

Av Jan Sandström - 2 november 2015 10:07

SVT 1, 14:50--16:10 Chans (1962)

 

Jag får se om det blir någon film, det här verkar vara en sån där strulig sak som gjordes i början på 60-talet.

Kanske tar en höneblund istället.

 

 

Handling:
Mari, 16 år, har just släppts ut från en ungdomsvårdsskola, där hon suttit i ett år. Hon har tidigt kommit snett i tillvaron. Redan som underårig blev hon förförd av sin farbror och hamnade så småningom i gäng där sprit, knark och bilstölder hörde till rutinen. Från ungdomsvårdsskolan skickas hon till Skåne för att komma så långt som möjligt från sin tidigare miljö. Hon får arbete i en mjölkaffär. Men Mari vantrivs och rymmer. Hon liftar till Stockholm. Från raggartiden har hon lärt sig att tack...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 2 november 2015 09:57

Maria undrade om Tristan dött eftersom jag inte haft några bilder på han här i bloggen.


Men det har han inte, han lever och mår gott och kelsjuk som ett helt dussin katter, då han inte jagar Mirabell förståss.

Så här är ett antal bilder och en liten filmsnutt på Tristan.

               

Det är inte lätt att fota när han vrider och snurrar som ett grillspett, så därför lite konstiga bilder ibland.

   

Och en lite videosnutt.


  Jag försökte få han när det var Mirabelljakt men det är som att han känner på sig när jag startar kameran.

Av Jan Sandström - 2 november 2015 09:30

Måndag (igen) den 2/11


Nu har Maria varit borta ungefär 2 månader, snart kommer hon hem igen (i maj).


Igår en dag hemmaoch det enda jag gjorde var att gosa med katterna och satt här vid datorn.

Fast jag hann med att undersöka kattklockan (Cat Door Bell), skruvade isär den och försökte rengöra linsen eller plasten framför men kom inte åt insidan, så jag skruvade ihop den igen.

Det är något fel på den för ibland blinkar den bara utan ljud som inte startar, ibland känner den inte av rörelse men det sista tror jag blev bättre.

Ljudet beror nog på mottagaren men den är limmad ihop. Kanske enklare att bara beställa en ny.

Jag fick då täta där tryckknappen för på och av satt, en plastgrej framför hade torkat sönder så det var hål in till elektroniken och det har jag tätat nu.


Inger kom på timmar och senare på kvällen hämtade jag Harry och Margareta på stan som kom hem från södern.

De hade åkt bil med dottern från Arlanda och hon fortsatte till Skellefteå.


Gick isäng med ljudboken men var trött och somnade, sedan har jag fått upp för att släppa in Gunnar, släppa ut Gunnar o.s.v

Men mellan 6 och 8 fick jag sova, nästan, bara upp en gång.

Jag hoppas det blir riktigt kallt så håller sig Gunnar inne. Hoppas jag då på.


Jag kanske skulle åka till stugan så får man sova en natt för det är väl därför jag är trött men det går ju att sova en stund på dagen också.

Men inte idag för Inger är ledig idag.

Hon ska ha en massa folk på mat i eftermiddag och då ska jag försöka hålla mig undan.


Eljest har jag inga planer för dagen, inte mer än att försöka se film vad det nu är idag då det är måndag.

Det kanske blir sport istället för sådant går ju alltid före allt annat.


Det är grått och det verkar vara snö i luften men för varmt för det.

Just nu +8,5° utanför fönstret på altannivå. Mulet och sydlig vind enligt flaggan, ska ta in den snart.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-02 09:45:05

Temperatur: 9,3 °C
Lufttryck: 990,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från SSW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 6,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 579,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
02:46
Temp - Max:
13,3 °C
Klockan:
11:22
Temp - Min:
6,9 °C
Klockan:
06:24
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
06:32
Lufttryck - Max:
994,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
998,9 hPa
Klockan:
00:39
Lufttryck - Min:
989,5 hPa
Klockan:
05:48
Lufttryck - Min:
993,9 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:29
Sol upp: 07:22
Sol ned: 15:22
Skymning: 16:15
Dagsljus: 09:46 tim:min
Dag längd: 08:00 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:04
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 13:05

Trädgårdsbilden

 


Maria efterlyste bilder på Tristan och det ska hon få i nästa inlägg, då kanjag efterlysa inlägg i deras blogg

The Canadian Adventures

Three Swedes Adrift

för där har det varit dött hela veckan.

Bilder på Hallo viin kanske för det vet jag att det finns.   


Så då säger jag bara Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards