jans

Direktlänk till inlägg 12 november 2015

Jordnötsmatare.

Av Jan Sandström - 12 november 2015 11:24

Jag har ju gjort en enligt mig fiffig jordnötsmatare.

För vem vill se en massa hungriga jordnötter i trädgården   


Jag menar naturligtvis att jag matar småfåglarna med jordnötter men det förstod du väl, bara så kul när man kan tolka fel.

De man hänger upp och har galler blir så jobbigt för småfåglarna så jag tog en skål och fyllde.

Men då kom Igor och Ivan och åt upp allt på 5 röda sekunder.


Så slutresultatet blev det här.

 

En korg från en gammal kasserad frysbox och en skiva från ett diskställ.

 

Nötterna har jag i en avkapad glasslåda som jag borrat små hål i botten på ifall det regnar på den. Och för att förhindra det har jag en skiva plexiglas ovanpå.

Jag har fått täta hörnen för där kom Igor och Ivan in och kunde snyta nötter från mig.


Men nu kommer bara småfåglarna in, blåmes och talgoxe flyger obehindrat in genom gallret och tar en nöt som de flyger till buskarna där de pickar i sig den.


Jodå, visst blir det spill under busken men ändå inte så mycket, har då inte sett några spår av sådant.

Kostnaden för apparaten är 0:- då jag använt gammla saker men man kan ju köpa plexiglaset på Biltema om man behöver.

Frysskåpslådan kan man säkert få tag på någonstans, kanske snyta från återvinningen, bara i nte personalen ser dig.


Nu måste jag ut och rädda Anders, han fick inte igång bilen då den stått still flera veckor.

Han ska komma och lägga på vinterdäcken, men först ska jag dricka upp mitt kaffe medan min bil tinas upp av kupévärmaren.

 
 
Ingen bild

annagonzo

12 november 2015 17:48

Jäkligt smart ! Jag kommer nog att kopiera din uppfinning men det gör väl inget !? Det är ju många mil mellan fågelmatarna...

Jan Sandström

12 november 2015 20:41

Gör det du, det är ju därför jag lagt ut den på bloggen.

Visst har du sett min linbana för fågelautomaterna, finns på min webbsida sandstrom.vasterslatt.se och under huset.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards