jans

Alla inlägg den 14 november 2015

Av Jan Sandström - 14 november 2015 17:48

Vad 17 ska man gåra åt IS framfart och med deras terrorism?

Hur 17 kan folk stödja det som de orsakar, deet är för mig obegripligt och gör mig livrädd?
VAD är det som är så mycket bättre med IS att de måste med alla medel överta och omvända världen?


Om de näjde sig med att hålla sig på hemmaplan så fick de väl väl göra om vi håller oss här.

Spontant kanske vi skulle bygga en hög mur bortanför Grekland och hitanför Indien så får alla där hålla sig i sin öken.

Oljan är väl ändå på väg att ta slut där borta.


Men så länge det finns idioter här i väst som tror på deras gudomliga någonting

så lär vi aldrig få fred här på jorden och frågan är egentligen bara den. Vad kommer att förstöra den här planten först?

Vår miljöförstöring eller religionerna?

Av Jan Sandström - 14 november 2015 14:36

Nu har han somnat och vi ska passa på att fika.

Av Jan Sandström - 14 november 2015 12:35

Spännande med de små flygande sakerna där ute.

         

Gömmer jag mig så kommer de närmare mig.

     

Blev lite less men u vill jag upp igen.

     

De ser goda ut.

     

Jag har då dammfritt tangentbord så som den här svansen sveper fram och åter.

 

 

Mmm så läckra, Gunnar har sagt det.

 

Av Jan Sandström - 14 november 2015 10:02

Lördag den 14/11


Igår blev en tråkig dag och då tänker jag på dåden i Paris där många människor fick sätta livet till bara för att illbattingar försöker få sin vilja igenom, troligtvis är fet väl dessa från det som kallas IS.

De där enligt mig knäppskallarna hotar hela världen och jag fasar för vad som händer om de växer sig allt för stora.

Då är nog WW2 som en lite fläkt i jämförelse.


Såg i dagens tidning att en stuggranne har dött, nu är det Valborgs barnbarn som tagit över den fastigheten.

Valborg hälsade vi ofta på när barnen var små och hon var fast boende där och hade idkat jordbruk.


Eljest var det eller det blev regn igår men det kom senare på kvällen.

Det gick alltså fint att köra fram och åter till stugan där Inger tog upp resterande motötterna och jag lastade bilen full med verktyg.

        

Vattenfall håller på att gräva ned en elkabel upp till oss och det är väl bra att de satsar på våran by också. 

För några år sedan grävde de ned elen inna bland fastigheterna och nu blir det resterande väg, men det blir ingen fiberledning och lika bra det för det skulle bli för dyrt att dra vidare till varje stuga och boende för att vara värt det.


Hemma åt vi och sedan åkte Inger till barnbarnet där hon bjöd på middag och pratade med Anna medan Peter jobbade.

Jag hade så ont i kroppen att jag beslöt att stanna hemma, fixade min MP3-spelare så nu kan jag lyssna på ljudböcker igen och det gjorde jag i soffan med en kelsjuk blöt Gunnar i mitt knä.

Sedan blev det film, Inger kom hem och vi såg något om Hund och Katt, en småkomisk film som slutade 23.

Gick isäng med boken och somnade gott, Gunnar gick sina vändor och däremellan sov jag.


Inger är ledig i helgen så efter att ha lyssnat på tragiska nyheter på morgonen steg vi upp efter åtta, frukost och kisse har fått sitt och de tre sover nu lugnt på sina platser.


Vi ska senare upp till lille Emil för att fika men Inger bör få på sina dubbdäck på sin cykel idag eller senast i morgon.


Fast nu är det ingen direkt halkrisk då det varit varmt inatt och det regnade ordentligt igår. Det var faktiskt några kallgrader före midnatt men jag tror inte det påverkar väglaget idag, inte här i Umeå.

Just nu +1,6° utanför fönstret   men mulet och det har då blåst en del fast just nu ser det lugnt ut.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-14 10:30:06

Temperatur: 1,3 °C
Lufttryck: 978,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 1,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 8,1 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 605,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,0 °C
Klockan:
00:02
Temp - Max:
6,7 °C
Klockan:
21:51
Temp - Min:
1,2 °C
Klockan:
10:16
Temp - Min:
-4,0 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
978,8 hPa
Klockan:
10:07
Lufttryck - Max:
997,7 hPa
Klockan:
01:55
Lufttryck - Min:
975,5 hPa
Klockan:
04:45
Lufttryck - Min:
977,9 hPa
Klockan:
23:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:02
Sol upp: 08:00
Sol ned: 14:46
Skymning: 15:44
Dagsljus: 08:42 tim:min
Dag längd: 06:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 5s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:28
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 16:48

och en trädgårdsbild, jag borde sätta ihop alla bilder till en film för nu har det blivit ett antal.

 

Jag fick då in Anders sommardäck under tak innan regnet inatt.


Snart lite kaffe så jag säger bara Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards