jans

Direktlänk till inlägg 16 november 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 november 2015 10:04

Måndag härliga måndag och den 16/11


Snart är det den första advent, det ni.   


Igår var det söndag, en dag här hemma och efter att jag legat på soffan en stund med ljudboken i lurarna och Gunnar i knät så kom några av barnen hem, först Erik som skulle vinterfixa moppen, byta olja och flytta batteriet under sadeln så att han kan ta in det nattetid.

Han var även snäll och lade på dubbdäcken på Ingers cykel så nu är den vinterklar, egentligen borde jag köpa en till cykel åt henne så att hon har en sommar och en vintercykel. Det börjar bli vanligt att man har det.


Peter, Anna och lille Emil kom senare och vi åt middag. Tur att man har uppfunnit digitalkameran för jag tar en del bilder på pyret.

Jodå även kissekatterna ödlar jag några hundra bilder på ibland.

       

Alla blir väl inte perfekta men några blir fina.


Det blev kväll och vi såg på TV, En Beck-film på TV 4, egentligen passar det bra med deras reklam för vid 22 tar jag min medicin, ser om katterna och gör i ordning mig för att gå isäng så att när filmen slutar är det bara att krypa ned under täcket, med ljudboken.


Inatt har Gunnar gått ut och in några gånger.

Det konstiga är att jag släppte in han klockan 4 och klockan 5 ville han in igen men jag hade aldrig släppt ut han.


Idag ska jag ta in fågelautomaterna och rengöra dem, de håller på att bli full med skräp och när det varit så här fuktigt så blir det stopp så att fröna inte ramlar ned och så får jag bort ev.smittor Vilket kanske är det viktigaste.

Ska även se över vad katterna behöver och göra en beställning på nätet, Zooplus är ett ställe Maria beställt från och det blir då tillsammans Peter o Anna som också behöver till sina katter Norton och Bella.


Det blir filmi eftermiddag eller så blir det ljudboken och sova en stund i soffan, med någon katt på magen vilket är mysigt, MEN obekvämt ibland, med 5 kg katt på magen blir det tungt efter en timme. Men mysigt.


Och en sådan här dag som det är idag är det skönt att få vara inomhus, speciellt när som jag har ont, det började igår och så även idag. Det kan vara oväder på gång. Prognosen säger regn i morgon och jag hoppas det blir regn och inte snö.


Just nu är det +,09° utanför fönstret, gråmulet och inte mycket till vind. Fågelautomaterna och granen rör då inte på sig.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-16 10:30:04

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 992,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 26,7 mm
Året: 606,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
12:05
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
06:50
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
993,1 hPa
Klockan:
09:13
Lufttryck - Max:
990,0 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
989,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
980,9 hPa
Klockan:
04:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:07
Sol upp: 08:07
Sol ned: 14:40
Skymning: 15:39
Dagsljus: 08:32 tim:min
Dag längd: 06:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 1s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:03
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 18:50

Och bilden

 


Kanske kaffe men det var inte så länge sedan jag avslutade frukosten, får se om Inger ska ha te.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Av Jan Sandström - Torsdag 14 mars 08:02

Torsdag den 14/3   Igår hade jag planer, men som vanligt så  , det sket sig eller gick upp i rök kanske. Men ändå inte ingenting utan lite fick jag gjort. Sängborden är klara och har nu ben så de är 10 cm högre.       Jag känner mig nö...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards