jans

Alla inlägg den 25 november 2015

Av Jan Sandström - 25 november 2015 16:49

Men är en sådan så bekväm och arbetsbesparande?


Kommer för det första dammsugaren åt i alla skrymslen och vrån eller måste man möblera om så att den kan kila bakom soffan.

OCH vad gör den med allt damm den sopat upp???  


Förbränner den det, nopp, det gör den inte.

Kilar den själv ut till soptunnan/soprummet och tömmer sig själv, nopp det kan den inte.

 

Jo det finns dammsugare som tömmer sig själv, (den här tömmer sig själv i laddstationen, som du sedan måste tömma själv) Det finns de (tydligen sällsynta för jag hittade ingen på nätet) som kör fram till ett golvuttag OM man har centraldammsugare i huset, men hur många har det?

Har man det tror jag den kan fungera.

Eljest är man nog lika fullt tvungen att tömma dammsugaren när den blir full och hur mycket rymmer behållaren i den lilla robboten?

Jo katten kan lära sig att åka runt på den, det har jag sett filmer på.   


Nä jag tror inte jag skulle vilja ha en sådan, däremot tror jag mer på den som kilar runt ute och klipper gräsmattan, den vore någonting att ha.

Av Jan Sandström - 25 november 2015 13:54

Marodör, kan man klaga på kommunen.

Nu måste jag ut och ta bort klumparna.

Av Jan Sandström - 25 november 2015 11:09
Av Jan Sandström - 25 november 2015 09:26

Onsdag den 25/11


 Det blev en kort vinter i år  


Men ordspråket säger ju att man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken, eller om det var bron.

Hur som helst är det bara november fortfarande.


Men åter till ordningen.

Igår hjälpte jag Erik stt hämta moppen från Umedalen och hit hem in i garaget sedan körde jag han till jobbet.

Det var -8° när jag körde till stan och +1° när jag körde hem några minuter senare.

Sedan började det regna och det kom 2,4 mm igår och en temp på runt +3° gjorde sitt på snön och vägarna, som nu är ishala.

Jag har en del bilder längre ner i inlägget.

Jag fick mina paket med kattsanden, tyvärr var det hål på en påse så det rann ut lite på golvet, tillräckligt för att bli otrevligt när man går omkring barfota som jag gör. Så jag fick sopa in det i hörnen och under mattor.


Sedan blev det film, en lagomt rolig, tragisk, tänkvärd film.


Inger blev sen från jobbet då hon handlade på stan så jag fick äta min palt alldeles själv och det gick bra det med.


Senare på kvällen såg jag ett avsnitt av Morden i Midsomer, det stor på TV3 att det var nya avsnitt men inte nya för mig.

Det var ett gammalt avsnitt men såg det ändå.


Vaknade vid 8 och det var mörkt ute, snacka om grå mörk dag men så har snön nästan försvunnit.

Så här såg det ut när jag gick runt i huset för en stund sedan och fotade lite här och där.

 

Tristan kelsjuk som alltid

 

Gunnar ligger på soffan efter att ha varit ute stora delar av natten.

 

Mirabell går omkring och försöker undvika Tristan som vill leka.

 

Från sovrummet ser det ut såhär på gatan och vid släpvvagnen.

   

De har varit och grusat vägen, de kom och gjorde det tidigt i natt men vi har inte fått någon post för golfbollen sitter uppe.

 

Altanen är snart snöfri.

Tristan luktar på blommorna.

 

Och Mirabell går omkring runt runt i huset men snart har de lagt sig alla tre för att sova stora delar av dagen.


Det töar ute och det förstår man då det är

  utanför fönstret, syns det dåligt på bilden visar den +3,0°

Det regnar lätt, fråmulet och en sydlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-11-25 09:45:05

Temperatur: 3,5 °C
Lufttryck: 978,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från S,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 0,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 46,8 mm
Året: 626,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,2 °C
Klockan:
07:36
Temp - Max:
3,2 °C
Klockan:
12:52
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-15,9 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
981,8 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
992,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
978,2 hPa
Klockan:
09:38
Lufttryck - Min:
981,6 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:30
Sol upp: 08:35
Sol ned: 14:16
Skymning: 15:21
Dagsljus: 07:51 tim:min
Dag längd: 05:41 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:01
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 06:45

och så här ser det ut.

 

Jag fick inte med väghyveln som skrapade på Industrivägen men den finns till vänster om förrådet.

Hoppas inte att de kommer och skrapar här utanför oss för då måste jag ut och skotta.

Men inte ptroligt då de kom och grusade ordentligt i natt.


Har just ätit frukost så kaffe får vänta en stund till.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok