jans

Alla inlägg den 5 januari 2016

Av Jan Sandström - 5 januari 2016 15:25

Sitter och håller på att rensa gammal och felaktig information i min GPS, Garmin nüvi 765 men det funkar inte.

Har ingen lust att fabriksåterställa utan tänkte bara ta bort POI och under extra, men det fungerar inte.

Kör ett program och det varnar för att jag tar bort alla punkter, men inte 17 gör det det.


Problem 2 är att all information är på utrikiska, engelska kallas det visst och jag är inte allt för duktig på det.


Problem 3 som nu blivit Problem 1 är att jag fått ont.

Det värker och mal i lederna så jag blir galen, kan snart inte göra något med händerna.

Får göra ett avbrott och gå till soffan tror jag, men jag vet inte.

Nu önskar jag att jag var i stugan och kunde krypa ned i badtunnan och att den naturligtvis var fylld med varmt skönt vatten.


Det är intressant på TV, Det okända i 20 minuter till så jag väntar nog till det slutar.

Av Jan Sandström - 5 januari 2016 10:46

Tisdag den 5/1 och trettondagsafton.


Igår gjorde jag mycket ingenting här hemma i lugn och ro.

Såg till att katterna hade det skönt och utefåglarna mat.

Lekte med webbkameran och flyttade den så just nu sitter den på framsidan av huset, mot gatan alltså så jag kan se fågelautomaterna och postlådan.

 

Jag vet att jag ser vägen men jag sparar inga bilder utan kameran ser endast och jag kan göra skärmdumpar.

Men ser när de stora fåglarna försöker rensa automaterna.


Såg på TV här inne i kontoret men det blir liksom inte så koncentrerat utan jag gör annat under tiden.


Lagade middag så den var klar när Inger kom hem från jobbet och affärsrunda å stan.

Stekte upp fryst pytt i panna så det var inte så märkvärdigt.

Efter maten åkte vi bort men först förbi ICA och när vi körde in på parkeringen kom en karl gående och så for fötterna iväg och han famlade baklänges.

Jag tyckte att han slog i bakhuvudet riktigt ordentligt men när vi pratade med han klagade han mest på svanskotan.

Han verkade då klar och redig i huvudet så vi släppte iväg han och gick in för att köpa mjölk.

Därefter hem till Maria J, eller M som jag kallar henne, jag heter alltså J och där fick vi gott fika.

 

De sär kakorna med grön kant är skitgoda, ibland har hon gjort dem röda.

Allt är gott utom den där fruktkakan bredvid tepåsarna. Den fick Inger och M äta upp.

Fin julgran har hon som alltid.

   

Före 9 åkte vi hem och var hemma straxt efter då att jag fick se Mannen på taket.

En riktigt bar actionfilm där det verkligen händer saker, om man är en snigel vill säga.

Men jag gillar den och den är nästan som Morden i Midsomer eller Agata Christies deckare.


Erik kom förbi som hastigast och undrade om jag var hemma på fredag då det verkade som att hans vindrutemekanism skulle komma med hemleverans till mig.

Och det ska jag väl vara vad jag vet nu.


Gick isäng och samma sak inatt som andra nätter, ont och svårt att somna.


Steg motvilligt upp i morse men mina fyrbenta vänner ville att jag skulle stiga upp och då får man göra det.

Efter att ha gett dem mat, igen. Fasligt vad de äter, fick jag frukost och fastnade i tidningen.

In till datorn när jag fastnade på nätet, eller ska man säga i nätet.


Men jag måste ju skriva mitt morgoninlägg, eller måste??? Ingen tvingar mig ju att göra det.


Det är kallt och kallt idag. JAG tycker det är kallt.

Just nu -14,7° utanför fönstret men blå himmel och sol på husen och björkarna men nordlig vind så det drar kallt hos mig, tror jag får stänga friskluftventilen i fönstret. Har ändå kläder på mig.

Väderstationen visar.

OM jag inte blev så distraherad va min TV där de lyfter hus och nu har de bara lera under huset, och så har jag Erik på tråden via MSN eller vad det nu heter.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-05 11:15:05

Temperatur: -13,8 °C
Lufttryck: 998,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från N,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: -20,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,0 °C
Klockan:
03:10
Temp - Max:
-8,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-14,5 °C
Klockan:
10:14
Temp - Min:
-13,9 °C
Klockan:
19:07
Lufttryck - Max:
1001,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1006,0 hPa
Klockan:
01:59
Lufttryck - Min:
998,1 hPa
Klockan:
11:11
Lufttryck - Min:
1001,7 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:22
Sol ned: 14:07
Skymning: 15:19
Dagsljus: 07:09 tim:min
Dag längd: 04:45 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:39
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 11:49

En trädgårdsbild.

 

Ska vika upp kameran så att man inte enbart ser altangolvet.

Tristan ligger bakom skärmen och leker med en kardborreremsa på en sladd.

 


Kaffe har jag fått så jag säger bara Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards