jans

Alla inlägg den 15 januari 2016

Av Jan Sandström - 15 januari 2016 16:18

Man säger ju att man ska köpa närproducerat och närodlat och inte köpa sådant som fraktats lång väg hit till oss.

Och det säger säkert de som bor "där borta" också.


Men varför är det då så viktigt att vi ska skika våra produkter till långtbortistan eller om det nu bara är till trakter i närheten.

Det borde väl i så fall vara lika viktigt och noga att vi här inte skickar iväg ost eller vad det nu kan vara till södra landsändan om inte vi kan eller bör köpa det som skickas upp sörderifrån.


Eller vad säger du?

Av Jan Sandström - 15 januari 2016 16:12

Jag vet inte vad det tagit åt Gunnar.
Han gick bara ut en sväng tidigare, nu ligger han och kurrar hos Inger.

 

Av Jan Sandström - 15 januari 2016 14:45

Jag har nästan fått temperaturgivaren från Vattenfall aatt fungera.

Den visade tempen men vid nästa uppdatring efter 45 sk. så tappade den kotakten med routern.


Så jag gick för att duscha men då kom inget vatten, eller väldigt lite.

Just så mycket att det rann från munstycket så nu har nog vattnet frusit också.

Men Inger gick ändå och duschade och efter henne gjorde jag det också, som att göra det när man är på semester och tvättar sig från en vattendunk där det sakta rinner ifrån.


Men jag undrar om inte felet sitter längre upp närmare kallkällan och då drabbas alla i byn av det.


Av Jan Sandström - 15 januari 2016 11:20

Det är så skönt att vara här i stugan och ha semester.

Av Jan Sandström - 15 januari 2016 10:35

Fredag den 15/1


Igår pysslade och plockade jag hemma. inget särskillt alltså.

Gick ut och lastade snöslungan på släpen som jag kopplade på bilen.


När Inger kom hem lastade vi grejorna och Gunnar och åktee till stugan där vi är nu.

Här var det svalt inne i stugan fast jag hade slagit igång värmepumpen när det var som kallast. Misstänker att det är isbildning på den.

Men vi har brsa i spisen och elementen finns ju kvar, men vi fryser inte.


Jag strulade på med Vattenfalls termometer som ska kopplas upp på nätet men hur jag än gör får jag den inte att fungera.

Tror jag fick den att läsa av temperaturen till mobilen en gång men inte mer så jag gav upp.

Har sagt det tidigare och säger det igen, jag ska inte hålla på med sådan där invecklad teknik.


Gunnar gick ut några korta stunder igår innan vi gick isäng.

Och vi har sovit gott och länge all tre, steg upp först efter ½10


Gunnar har inte ens gått ut ännu men jag har varit ut och hämtat in mer ved och stoppt in motorvärmren, måste nog flytta på bilen då jag ska ut och köra bort snön.

Det är inte mycket men ska ändå köra bort när jag har med slungan.


Om någon undrar så är Erik och tittar till och sköter om Tristan och Mirabell så se är inte helt ensamma.


Det är kallt här, runt -12, -13 grader någontng, halvklart och det har snöat lätt.

 

Inte läge för frukost på den höga altanen.


Däremot mer kaffe här inne innan jag går ut och startar slungam.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards