jans

Alla inlägg den 19 januari 2016

Av Jan Sandström - 19 januari 2016 17:06

Det blev ingen film idag, varken titta på eller skriva om.

Utan jag stack hastigt iväg till stugan och kollade på luftvärmepumpen.

Tog isär det som gick att lossa och rengjorde allt in i minsta detalj, nästan i alla fall för behöver vi service ska det inte vara fråga om att "bara" rengöra filter.

Upptäckte att jag inte ens satt in de finaste filtren av HEPA-typ eller vad det nu är.

Men nu satte jag dit dem, kolfiltret vet jag att vi inte satt dit.

Jag hade nog tänkt spara de fina filtren till pollentiden men det har inte blivit av.

När jag åkte hem gav den då värme så det är bara att hålla ögonen på termometern.


Det var en fin dag idag med klart väder, dock var det -21° i stugan.

 

Det dröjer nog en tid till innan vi får fylla tunnan men jag längtar.

 

Men inte är det mycket snö i skogen.

 

I helgen körde jag slungan runt stugan och sprutade mot väggen men det blev inte ens så det täckte sockeln.


Det var lite snörök efter vägen och i Håkmark kom en Volvo 700 och susade om där det var 70.

En sådan gång hoppas jag på att de står längre fram med lasern, men inte heller den här gången hände det.

Skulle bara vara så härligt att se hur de vinkar in dem.


Nu kommer Inger hem ser jag.


Av Jan Sandström - 19 januari 2016 09:57

Tisdag den 19/1


Igår var en dag i lugn och ro här hemma, sedan kom Inger hem från jobbet.

Tidigare satt jag och scannade fakturor, kvitton och annat men sedan upptäckte jag att inställningarna för scannern var ändrade så jag fick göra om hälften.

Men jag hann även med kissekatterna och utefåglarna så att de fick sitt.


Jag såg delvis på eftermiddagsfilmen och senare på kvällen blev det mer film.


Gick idäng med min ljudbok och sedan sov jag skapligt gott, så gott man kan då Gunnar vill ränna ut och in stup i kvarten.

Tristan kom på morgonsidan, vid 4-5-tiden och var omättligt kelsjuk, som Gunnar brukar vara ibland och kliade jag inte han runt huvudet med båda händerna fick men en tass tryckt mot ansiktet och så kom sakta klorna ut som en påminnelse om att fortsätta kela och gosa.

Till slut blev jag så less att jag helt enkelt knuffade iväg han och lade mig på sidan.


Fick SMS från stugan att temperaturen sjunkit under en viss nivå och jag misstänker starkt att vi har något fel på luftvärmepumpen så jag måste kolla vem som kan komma och kika på den vid tillfälle.


Vaknade och steg upp efter åtta av att Gunnar ville komma in.


Morgonsysslorna avklarade och nu sitter jag här igen med en Tristan som ska vara mitt uppe i allt jag gör.

Börjar bli, eller har blivit ganska less på han nu och katthår finns överallt fast jag städade tangentbordet och musmattan igår så är det likadant idag.

Nu rasade papper ned på golvet utan hjälp av någon.


 

Intressant var det i alla fall då han själv följde med i raset.

Ja se katter, Suck.


Idag ska jag kolla om service på pumpen, Tror inte det är något allvarligt då den fungerar fast inte fullt ut, kanske behöver fylla på kylmedel. Får överlåta det åt proffsen.


Eljest inte mycket inplanerat förutom packa ihop julgranen hur jag nu ska klara av det ensam.


Det är kallt ute, just nu    och det snöar lätt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-19 10:15:05

Temperatur: -16,7 °C
Lufttryck: 993,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -16,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 24 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-14,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-14,2 °C
Klockan:
20:23
Temp - Min:
-17,4 °C
Klockan:
05:24
Temp - Min:
-17,6 °C
Klockan:
06:50
Lufttryck - Max:
994,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
995,3 hPa
Klockan:
00:41
Lufttryck - Min:
993,5 hPa
Klockan:
06:08
Lufttryck - Min:
993,8 hPa
Klockan:
16:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:51
Sol upp: 08:55
Sol ned: 14:45
Skymning: 15:49
Dagsljus: 07:58 tim:min
Dag längd: 05:50 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:34
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 03:25

och en bild.

 


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards