jans

Alla inlägg den 23 januari 2016

Av Jan Sandström - 23 januari 2016 14:46

Har lämnat av Inger på jobbet.


Visst är det vansinne med deras delade turer, börja tidigt på morgonen för att sedan vara ledig 4 timmar på eftermiddan och sedan jobba kvällen.

Men det är ju "bara" ett kvinnoyrke det gäller.     


Jag har ju jäklats med luftvärmepumpen och nu har jag fått fram ett litet diagram över temperaturen.

 

Vid 14-tiden slog jag på pumpen och vid 21-tiden hade den fått upp tempen från ungefär +9° till hisnande +13,5° så jag slog av den igen. Då hade det även blivit mycket varmare ute, eller mindre kallt kanske man ska säga.

Det borde ha varit drygt +20° inne efter högst ett par timmar.

Måste få dit proffs som kan få igång den igen.


Nu ska jag ta en stund på soffan med ljudboken, kanske somnar jag där igen.

Av Jan Sandström - 23 januari 2016 14:01

Hälsar på barnbarnet men jag glömde min medicin jag ska ta 14:00 så vi får åka hem lite tidigare.

Av Jan Sandström - 23 januari 2016 10:25

Lördag den 23/1


Igår, Inger jobbade kväll och jag satt här hemma i min ensamhet och hade det bara så skönt tillsammans med kissekatterna.

Svågern P-G kom förbi och lämnade tillbaks min adapter till släpvagnsbelysning efter att han lyckats laga den på sin släpvagn.

Sedan kom Erik förbi och fick en låskista jag hade, men vi/jag fick vända den från höger till vänster.

Surfade på nätet och fick kontakt med Maria, inte dottern utan min väninna och kompis.

Det slutade med att jag gjorde ett snabbt besök hos henne där jag fick lämna en lånad DVD och samtidigt fick jag något annat roligt.

Slog på värmepumpen i stugan och temperaturen steg från +9° till +13° så den ger lite värme men långt ifrån full effekt.

Så jag skickade koden att den skulle gå till vila igen.

Det kan vara så att det behöver fyllas på med R410A

Jag fick aldrig något svar från de firmor jag mejlade i veckan men de har väl fullt upp efter kylan vi haft.


Inger kom hem senare på kvällen och vi satte oss och såg Shetland på SVT Play.

I kväll ska vi se avsnitt två. Det är en serie som liknar Morden i Midsomer när det gäller fart och fläng, alltså en i helt mitt tycke utmärkt serie.


Gick isäng och Gunnar sprang ut och in några gånger medan jag lyssnade på ljudboken.

Håller på med en ny som heter Öga för öga tass för tass‎. Riktigt rolig ibland men det finns saker jag inte gillar men det berättar jag inte för då kanske jag förstör boken för andra.

I det stora hela har jag sovit tungt och ganska bra inatt.

Jo igår kväll när vi såg på TV fick Tristan och Mirabell fnatt och sprang omkring och jagade varandra så det levde om här inne.


Vaknade (konstigt nog) och har gett kisse sitt, jag har fått frukost, utefåglarna fick igår kväll men ser att det ändå behöver fyllas på.

Jag undrar hur det är den dagen man inte vaknar och hur man märker det. Det är väl något som man ändå inte kommer undan.


Sitter här och ska snart ta mer kaffe men jag fick även gå igenom väderdatorn som tydligen stannat.

Blåste ur en massa damm och den startade då efter en massa uppdateringar.

Jag kanske måste se mig om efter en ny, eller det har jag ju, min lilla blå som ligger här.

Senare ska jag hämta Inger på jobbet då hon har timmar idag.


Det är inte lika grymt kallt idag men kallt, just nu -10,2° utanför fönstret, halvklart och vindstilla eller så har vimpeln frusit fast.

Väderstationen visar om nu väderdatorn fungerar fortfarande.

Nej det blev baqra uppdateringen när jag startade om den. Jäkla skit.

Men så här var det då.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-23 10:21:02

Temperatur: -10,2 °C
Lufttryck: 1003,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -10,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 24 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-7,8 °C
Klockan:
00:03
Temp - Max:
-7,1 °C
Klockan:
19:33
Temp - Min:
-16,2 °C
Klockan:
06:33
Temp - Min:
-25,2 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1004,3 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1007,7 hPa
Klockan:
00:28
Lufttryck - Min:
1003,6 hPa
Klockan:
05:03
Lufttryck - Min:
1004,3 hPa
Klockan:
20:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:43
Sol upp: 08:45
Sol ned: 14:58
Skymning: 15:59
Dagsljus: 08:16 tim:min
Dag längd: 06:13 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 48s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:03
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 07:32

och en bild.

 


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards