jans

Alla inlägg den 30 januari 2016

Av Jan Sandström - 30 januari 2016 10:52

Vi måste ju vänja Tristan vid det där som ska komma västerifrån.

 

Därför har vi satt upp/ned fotot på kylskåpsdörren, men han verkar lagom intresserad just nu.


Av Jan Sandström - 30 januari 2016 09:46

Lördag den 30/1


Snart februari   Fast än kan det bli kalla dagar och komma mycket snö.   


Igår fick jag en ny fjärrkontroll till larmet då den gamla larmade om lågt batteri hela tiden.

Hoppas den här är lite bättre.

Sedan kom Inger och vi åkte ut, Lämnade igen biblioteksböcker och kom hem med nya.

Köpte möbelnubb på BYGGMax.

Köpte tyger mm hos Ohlsons tyger

Köpte dekornubb på Biltema och sedan åkte vi till Anna och Emil.

Peter jobbade och ska vara borta hela helgen.

Kollade min kamera på mobilen och såg att Erik kom hem till oss, han tänkte tigga middag så han fick köra till Ersboda han också och vi köpte hem pizza m.m som vi åt.

Jag satt mest i soffan och slöade, tittade på film genom Netflix.

Det blev oväder men hård blåst och regn och det märktes i tobleronehusen där de bor.

Jag kände även av det i kroppen och känner även idag, eller så blev det för mycket spring i affärerna.


Här hemma såg vi tredje delen av Shetland men nu får vi vänta en vecka igen.


Har sovit gott inatt och Gunnar har varit ute längre stunder då temperaturen legat över noll.


Morgonsysslorna avklarade och Inger är hemma.

Kelade lite med Tristan och fotade han för att skicka bilderna till Maria, se förra inlägget.

Men det är svårt att kela med en katt som vrider sig likt en metmask på kroken och samtidigt försöka ta foton.

Jag har ju bara två händer om ens det, måste ha remmen om handleden så att jag inte fumlar till det och tappar kameran.


Senare idag ska då Inger upp till Anna och Emil igen men jag vet inte om jag följer med. Tror jag avstår då jag kan syssla med annat här hemma.

Måste nog ut och srpida grus gissar jag eller så ligger det jag spred ut igår kvar och skyddar mot halka.

Fast det kom ju lite snö efter regnet och det ligger väl ovanpå isen. Det löser sig.


Det är då varmt idag. +2,1° utanför fönstret, soligt och svag nordlig vind och vimpeln har fått en knut till.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-30 09:45:05

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 957,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från SSW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 1,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 2,1 mm
Gårdagen: 3,0 mm
Månaden: 9,9 mm
Året: 9,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
12:43
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
03:24
Temp - Min:
-12,4 °C
Klockan:
08:35
Lufttryck - Max:
957,7 hPa
Klockan:
09:02
Lufttryck - Max:
977,9 hPa
Klockan:
02:18
Lufttryck - Min:
952,5 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
952,5 hPa
Klockan:
23:13


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:28
Sol upp: 08:25
Sol ned: 15:20
Skymning: 16:18
Dagsljus: 08:50 tim:min
Dag längd: 06:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 10s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:58
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:28

Det verkar som att det är vid 10 uppdateringarna fallerar, undrar varför, kan det vara ett samband att det händer då och varför.


Så här ser det ut och nu börjar det snart locka att msitta ute vid förrådet med kaffet.

 


Nu får det bli kaffe inne i köket.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 30 januari 2016 09:43

Varsågod Maria.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är lite svårt att klia han enligt hans önskan samtidigt som det ska fotograferas.

 

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards