jans

Alla inlägg under januari 2016

Av Jan Sandström - 4 januari 2016 10:39

Måndag den 4/1 och det är fortfarande år 2016


Det var inte så farigt med snön, kallsnö som nästan kan jämföras med luft så jag skottade åt grannen med, tog i alla fall bort plogkanten åt henne.


Men igår då, jo Inger åkte och jobbade och jag hade ledigt   

Tuggade papper från 2014.

Jag låter papper som jag skannat ligga ett år innan jag tuggar det till småbitar som ikan användas i komposten.

Nu behövs det då vi inte har något sågspån från kaninen för det var toppen att blanda ut med så at det inte blir så blött.

Det blev en påse full, en sådan där jag köper solrosfrö i och det är en 20 kgs påse.


Jag såg lite TV, syrfade på nätet och tog hand om kisse. Jag gjorde säkert något mer som jag inte kommer på just nu.


Det blev kväll och jag såg film på TV, nån polisdeckarkommedi med Sandra Bullock, The Heat hette den och var inte speciellt bra.

Inger kom hem och började se mitt i filmen.


Jag gick isäng och den här natten hade jag värk igen men har fått sova en del.

Inger jobbar dag och jag väcktes av klockradion 8:00, lite senare kom traktorn och plogade vägen, 4 vändor körde han.


Så jag steg upp, såg till katterna, åt frukost och gick ut och skottade.

Men som jag sa var det lössnö så det gicl lätt med slungan, egentligen kunde jag ha använd sopen till allt utom plogkanten.

 

Jag brukar ju köra en gång till altanen vid förrådet så kan man gå dit på vårkanten men även komma åt förrådet och så kan jag skotta av den här altanen.

Nu tog jag bort det vita plastbordet och flyttade jordnötterna in under taket.


Nu är det straxt dags för mer kaffe känner jag men först vädret.

Sedan ska jag ta och duscha då vi ska hälsa på Maria J i eftermiddag.

Just nu har jag -9,3° utanför fönstret, mulet och det kommer enstaka snöflingor dalande men det ser inte ut att blåsa, det gjorde inte det tidigare då jag var ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-04 11:30:04

Temperatur: -9,1 °C
Lufttryck: 1005,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NNE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -14,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-4,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-12,8 °C
Klockan:
03:39
Temp - Min:
-8,7 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1006,0 hPa
Klockan:
01:59
Lufttryck - Max:
1025,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1004,9 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1004,2 hPa
Klockan:
22:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:23
Sol ned: 14:04
Skymning: 15:17
Dagsljus: 07:07 tim:min
Dag längd: 04:41 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 14s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:23
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 11:33

och den vanliga bilden.

 


Nu kaffe och jag har ordentligt ont i händerna och höger knä som värker.


Godmorgon



Av Jan Sandström - 4 januari 2016 09:35

Måste ut och skotta snö, men vill inte då det är -10°, snöar och jag har ont i knän och händer.

Snapshot

Ser att bilden blev klippt men så kanske det blir när man kopierar och klistrar in i ett inlägg.

Av Jan Sandström - 3 januari 2016 18:10

Hon har ju börjat jobba men det är samtidigt skönt.


Provade att sätta kameran utomhus men under altantaket.

 

Nu har jag testat den ett tag men är inte riktigt nöjd med den.

OK rörelselarmet fungerar liksom ljudlarmet, det plingade till i mobilen när ambulanshelikoptern passerade liksom det gör när man går framför den.
Men jag trodde man skulle få en bild men det får man inte, inte heller verkar den ta någon bild vid rörelselarm.

Så då faller mycket av använbarheten för jag tänkte att jag skulle få bilder på Gunnar om han är olydig eller när jag har den i hallen för att fånga den som kissar utanför kattlådorna.
Inte heller kan den ta rörlig film.

Men nu tror jag att jag ska gå och laga lite mat, bara det blir reklam i filmen, Flinta på TV3 går nu.

Av Jan Sandström - 3 januari 2016 10:33

Söndag den 3/1 och idag börjar Inger jobba igen.


Igår tänkte vi få fika hos vänner igen men ingen hemma, så vi körde in till stan och fikade på Café Station vid Filmstaden dit vi senare gick och såg film, "En underbar jävla jul" som var riktigt kul.


Sedan hem och middag, senare på kvällen blev det mer film på TV, "National Treasure" men inte samma som igår.


Det blev kväll och vi gick isäng med en stund med min ljudbok innan jag släckte och sov.

Gunnar ville ut och in några gånger som vanligt.


Steg upp åtta och det här är bara så intressant att läsa. Suck.

I hallen står kattororna och annat men ingen katt.

 

Det är kallt idag och kallare ska det bli i kväll.

Just nu -6,1° utanför fönstret, grått och nästan snö i luften men det blåser nästan inget vad jag ser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-03 10:45:05

Temperatur: -5,7 °C
Lufttryck: 1015,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från N,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -5,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-2,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-5,7 °C
Klockan:
10:43
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
14:41
Lufttryck - Max:
1025,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1029,8 hPa
Klockan:
13:28
Lufttryck - Min:
1015,1 hPa
Klockan:
10:43
Lufttryck - Min:
1025,0 hPa
Klockan:
00:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:11
Sol upp: 09:25
Sol ned: 14:02
Skymning: 15:16
Dagsljus: 07:05 tim:min
Dag längd: 04:37 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 2s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:04
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 11:19

och trädgården med fåglarna

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 2 januari 2016 18:27

 

Filmen Inger tog med mig på var riktigt kul, det skrattades då mycket under den, främst senare delen.

Det var ju "En underbar jävla jul" vi såg. Pensionärsrabatt fick jag utnyttja också, sparade in 24:-

Men varför måste de ha en halvtimme reklam och förhandsvisningar och reklam och förhandsvisningar innan filmen.

Kan de inte lägga sådant efter filmen så att inte allt folk rusar ut innan sluttexten ens börjat.


Före filmen gick vi på Café Station och fikade gott, jag tog en bit snickerstårta och kaffe, inger en annan bit någonting och te.

Naturligtvis stöter man ihop med bekanta men inget var ju hemligt så, bara kul.


Nu sitter vi hemma igen.

Av Jan Sandström - 2 januari 2016 15:39

Ingen var hemma så vi gick på café och väntar nu på bion och ska se film.

Av Jan Sandström - 2 januari 2016 10:10

Lördag den 2/1 2016


Igår var det stora dagen för baksmälla hos många, inte för mig.


Steg upp normal tid, Tomas och Sara hämtades på stan och efter fika/lunch så åkte de söderut mot Södehamn och Saras föräldrar.

Erik kom förbi och vi fick igång vindrutetorkaren enkelt och fort.

Jag såg Ivanhoe på tv, delar av filmen för jag somnade tidvis.


Senare på kvällen såg vi film, National tresure tror jag den hette/stavas.

Sedan fick jag årets första sexuella tillfredställelse   och efter en liten stund med ljudboken sov jag gott.


Jag sov faktiskt hela natten, vaknade 6 och tog min medicin och sedan vaknade jag åtta när andra larmet startade.

Så jäkla skönt, varken värk, kisse eller kissa har väckt mig så gissa om jag är eller var nöjd, nu vete f-n vad som hände, känns som att vänster axel hoppade ur led. Säg den glädje som varar. Oftast är det bara sår som gör det.


Ska hitta en annan plats för webbkameran jag fick igång men nu fångade jag tre katter på samma bild.

 

Ringarna blev lite svaga men det får att hitta dem, ringarna, katterna kan vara svårare och visste jag inte att Tristan låg bakom mina skärmar såg man han inte.

Tanken är att den ska sitta i stugan så jag kan se om det behöver skottas men vet inte om det är rätt kamera för ändamålet.

Jag behöver ju bara en stillbild vid behov och då hittade jag en åtelkamera som skulle fungera, men den kostar och för mycket för att vara värt det.


Det släppte i axeln men det är nog "bara" min reumatism som spökar, sist jag underslöktes sa ju läkaren att det började i axlarna också, inte bara tår, knän, händer och nackkotorna som blir stelare och stelare.


Idag funderar vi på att kanske åka och fika hos någon, Maria har vi bokat tid hos senare i veckan men vi har ju några fler vänner.

Konstigt är att det är inte så ofta vi får besök även om det händer ibland.


Eljest blir det väl en dag som vanligt här hemma.


Det är kallt ute med -3,7° ganska klart och svag vind men ljusare efter snön som föll i fjol, eller igår eller när det nu var.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-02 10:45:05

Temperatur: -3,5 °C
Lufttryck: 1029,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från SSE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -8,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-4,0 °C
Klockan:
04:50
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
11:07
Lufttryck - Max:
1029,2 hPa
Klockan:
10:08
Lufttryck - Max:
1025,2 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1025,0 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1014,3 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:26
Sol ned: 14:00
Skymning: 15:14
Dagsljus: 07:02 tim:min
Dag längd: 04:34 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 48s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 11:08

och från min webbkamera eller ska man säga USB-kamera.

 


Nä nu lite mer kaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 2 januari 2016 08:24

Lördag idag och ingen kisse i sängen ej heller i hallen ?

Måste hitta ett mer användbart ställe att ha den på.

Men där såg jag något som rörde på sig.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards