jans

Alla inlägg under januari 2016

Av Jan Sandström - 1 januari 2016 14:34

Tomas och Sara har gett sig iväg söderut och jag hoppas det går bra för dem men de kör försiktigt, tror det var Sara som körde och då går det bra   


Erik kom förbi och påstod att han behöver en fungerande torkare på bilen, det snöar ju bara lite.

Men jag hade en aning i huvudet om vad som felades.

Tror också det var det, att vi monterade torkararmen utan att kontrollera att motorn stod i viloläge, alltså stannat automatiskt så när han slog på så försökte torkaren gå nedåt när armen var i nedersta läget.

Skruva loss, prova att motorn gick och skruva tillbaks och nu fungerar förarsidan.


Men vi upptäckte att ena strålkastarspolningen inte fungerade.


Nu kör Sjuan Pang i bygget hela eftermiddan, tror de sänder alla avsnitt på raken.

Av Jan Sandström - 1 januari 2016 10:07

Och Gott nytt år.

Det är alltså fredag den 1/1 2016 idag.


Igår hade vi en lugn skön dag här hemma, nästan i alla fall.

Jag hittade en klänning på facebook som jag reserverade och senare åkte och hämtade.

Peter, Anna och Emil kom förbi och fikade och Tomas o Sara kom hem från stugan då de skulle bo på hotell nyårsnatten.

Men Sara mådde dåligt, förkylning så hon kom inte in till lille Emil och jag körde ned dem till stan.

Barn och barnbarn åkte hem och jag o Inger var helt ensamma.

Jag började påta på den där webbkameran som strulat och tänk, nu fick jag igång den, men fråga mig inte hur för det vet jag inte exakt.

Fafan, tänkte lägga in en kamerabild men då säger datorn att det inte är en giltig BMP-fil, vad den nu menar med det.

Jag kan ju se bilden i utforskaren, ja det ska jävles jämt.


Nåja senare på kvällen såg vi TV och fikade lätt, senare såg vi Skyfall med 007, en skapligt bra film som jag faktiskt inte sett tidigare.

Jag var orolig för Gunnar som gått ut vid 18-tiden men inte kommit in som han brukar.

Det började smälla redan vid 21-tiden men blev lugnt en stund fram mot ½12 då det började smälla och blixtra.

Tristan och Mirabell var inne och låg någonstans.

Först vid 2-tiden kom Gunnar in, nu har han varit ute på morgonen och kom in blöt och full med snö, åt lite mat och så skulle han ut igen.


Jag lade mig men tog ändå en stund med ljudboken innan jag somnade och har faktiskt sovit förutom de gånger någon katt väckt mig.

Vaknade åtta och låg kvar en stund innan Mirabell blev påträngande och Gunnar ville in, då steg jag upp.


Frukost avklarad, motorvärmaren i bilen är inkopplad då Tomas o Sara ska hämtas på stan, tror jag.


Eljest vet jag inte om vi har några planer för dagen.

Det är skitväder idag med snö och blåst.

Just nu -2,1° och ja blåst och snöyra.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-01 10:30:05

Temperatur: -2,3 °C
Lufttryck: 1017,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 6,6 m/s från S,
i byarna 9,9 m/s
Kyleffekt: -8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
3,9 °C
Klockan:
19:07
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
09:07
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
23:50
Lufttryck - Max:
1017,4 hPa
Klockan:
10:28
Lufttryck - Max:
1014,6 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1014,3 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1010,4 hPa
Klockan:
07:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:58
Skymning: 15:13
Dagsljus: 07:01 tim:min
Dag längd: 04:31 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:50
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 10:57

Den vanliga webbkameran visar.

 

Det gick då bra att lägga in en bild med mobilen så varför knorrar datorn.

 

Jag hade satt på rörelseavkännaren och i sängen larmade mobilen, när jag kollade såg jag bara nosen på en nyfiken Tristan.

Han är bra gullig lilla tigerhjärtat.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 1 januari 2016 08:44

Borde stiga upp, och nu vill Gunnar in.

Av Jan Sandström - 1 januari 2016 08:27

...till alla och Maria har en halvtimme kvar på 2015.
Jag fick igång webbkameran.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards