jans

Alla inlägg under januari 2016

Av Jan Sandström - 22 januari 2016 09:58

Fredag den 22/1


Denna eländiga fredag som kommer allt oftare, jag vill ha måndag.

Så jag kan tracka alla som ska upp och jobba   

Fast egentligen skulle jag gärna byta tillvaron och få vara kry och kunna jobba.


Igår hoppade jag omkring då jag hade ont i foten (dock ingen spik i foten) av någon sträckning eller vad jag fått.

Låg en stund på soffan med ljudboken innan Harrys kom och vi skulle ned på stan för att äta och gå på bio.

Jag fick se nya gallerian som har det fantasifulla namnet Utopia, tänker bara på Helan o Halvans film om Utopia.

Vi åt något grekiskt och tja, pomfritten, riset, kycklingen och fläsket var gott med Bearnaisesås på men miljön var allt annat än bra.
Jo fågelkvittret från hägtalarna var trevligt men sedan något klingande och klangande hela tiden kunde få den lugnaste människa till ett nervvrak.

Jag kan tänka mig att ta en snabb lunch där men ingen romantisk middag.

Sedan haltade jag iväg till bion där jag tidigare köpt biljetter hemifrån, samma långa dravel innan filmen började.

Och den var väl rolig på sitt sätt men inte så som jag trodde, men man kanske inte skulle läst boken innan.

Nej så väldigt bra var den inte, lite smårörig och de riktiga skämten saknades.

Vi fick skjuts hem och det var skönt att få ta av sig skorna, täckbyxor och bindan runt foten.

Av mitt haltande har jag gjort in knäna och jag hade grymt om i höger knä när jag väl kom isäng.


Då skulle Gunnar ut och in och ut och in innan han lade sig för natten.


I stugan har nog värmepumpen lagt av helt så nu värmer elementen stugan och temperaturen ligger på stadiga +9° där inne.

Har inte fått svar från någon reparatör men fått tips om ett annat serviceföretag jag ska kontakta idag.


När jag väl somnade så har jag sovit riktigt gott och tungt.


Steg upp vid ½9, frukost och senare idag ska Erik komma förbi.


Det är inte lika kallt idag, bara -19,6° utanför fönstret, soligt och klart

och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-22 10:15:04

Temperatur: -18,8 °C
Lufttryck: 1006,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från NNE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -18,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 24 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-18,8 °C
Klockan:
10:09
Temp - Max:
-18,7 °C
Klockan:
01:48
Temp - Min:
-25,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-26,3 °C
Klockan:
22:12
Lufttryck - Max:
1007,7 hPa
Klockan:
00:28
Lufttryck - Max:
1008,3 hPa
Klockan:
20:41
Lufttryck - Min:
1005,8 hPa
Klockan:
08:08
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
00:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:45
Sol upp: 08:47
Sol ned: 14:55
Skymning: 15:56
Dagsljus: 08:11 tim:min
Dag längd: 06:08 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 43s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:53
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 06:50

Så här ser det ut där ute på trädgårdsbild nummer 1501.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 21 januari 2016 22:06

Ja den där gallerian de byggde i stan för några år sedan.
Nu har jag fått se den då vi blev bjudna på mat där.


Sedan gick vi på bio och såg Ove, men nog tycker jag att boken var bättre, även den där jävla julen var bättre. Ja filmen heter något sådant.


Sedan åkte vi hem och jag har surfat runt lite och nu är det dags att gå isäng.


Men jag såg Inger som satt vid sin dator och tyckte att nog kan vi ornsa lite värme till henne.

 

Inger tycker det går bra som det är.


Jag ska då gå isäng nu.

Av Jan Sandström - 21 januari 2016 10:58

Läste om att det sprids ett falskt mess om en IKEA-tävling och hittade då en intressant sida på Facebook.

https://www.facebook.com/Bluffakuten/?fref=ts


Kolla igenom den och lär dig att aldrig dela dessa tävlingar och undersökningar eller vad det nu kan vara för skit.

Nu för tiden blockerar jag konsekvent allt sådant som dyker upp hos mig på Facebook, visst tar det tid att göra det men i längden sparar jag nog massor av timmar som jag istället kan sitta och ta det lugnt under, ibland med en kopp kaffe.


Nästa steg är att jag tar bort personerna som envist delar med sig av sådant till mig, jag tog ju bort några som envisades med att dela spel och ville att jag skulle börja spela men nu får jag inget sådant. Förutom någon enstaka gång.


Men sluta dela ut alla dessa frågor och undersökningar om att "hittar du femman under 10 sekunder" eller "ser du siffrorna".

Klart man hittar och ser siffror och nummer för det är ju det allt går ut på att inläggen delas vidare som ett kedjebrev.

Av Jan Sandström - 21 januari 2016 09:49

Torsdag den 21/1


Igår en skön dag här hemma, fast så skön var den kanske inte om jag tänker efter.

Jag letade efter en servicefirma som kunde ta sig an min luftvärmepump i stugan och jag mejlade några st. om det.

Men har inte fått något svar ännu,

Jag åkte ju upp i förrgår och rengjorde och kollade sådant man inte kan göra via nätet eller fjärrstyra.

Sedan höll jag koll och ändrade inställningar på pumpen med fjärrstyrningen men inget verkar fungera.

Just nu är det -27,8° ute i stugan och inne är det +9,2°


Jag stukade häger fot på köksgolvet eller var det nu hände, vad som hände vet jag inte men jag fick grymt ont under fotknölen och har det fortfarande idag, Inger har sagt att hon ska linda foten.

Sedan åt vi middag framför TVn där vi såg den norska serien om där man inte tror att någon kan bo.

Jag började se en film i kontoret, Starship Tropers 2, men såg den inte färdig för den var/är skitdålig, värdelös och bara skit.

Erik kom förbi och kikade på en låskista då han har en trasig sådan på sitt nya jobb.

Imorgon fredag kommer han förbi med den och vi ska se om den går att laga, det bör gå enligt Eriks beskrivning av felet.


Gick isäng och Gunnar ville ut korta stunder för det var kallt ute. Och jag fick upp och hoppa på vänsterbenet men ljudboken är riktigt bra så det gjorde inget att jag var vaken.

Sedan släckte jag och Gunnar kommit in och lagt sig för natten, i mitt huvud började det snurra runt och i mitt huvud förde jag diskussioner med mig själv. Men inget av det jag kom fram till kommer att bli av.

Det är småjobbigt när jag får det sådär men det skadar då ingen, inte ens jag själv.

Men ibland kan jag komma på någon smart lösning på ett problem jag jobbar med, dock inte inatt.


I morse trodde jag Gunnar skulle äta upp Tristan, för det kan inte ha varit tvärtom.

Gunnar gick ut och när han vill in är Tristan den förste att springa och ta emot han, men jag vet att bytesdjur är lite dumma.   

Eller hur Maria?   


Morgonsysslorna är avklarade och utefåglarna har fått mer jordnötter och frön.


Det är kallt idag men i kväll har Inger bokat tid för mat på stan och sedan bio tillsammans med Vigrens..

Just nu är det -23,1° utanför fönstret och väderstationen trilskas tydligen igen.

Nej nu har sidan uppdaterats, det är ju väderdatorn som inte kan uppdatera webbsidan ibland då den inte får kontakt med servern.

Vad som felas vet jag inte men tror att felet ligger utanför min kontroll.

Nu visade väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-21 10:15:03

Temperatur: -23,0 °C
Lufttryck: 1005,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -23,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 22 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-18,7 °C
Klockan:
01:48
Temp - Max:
-11,4 °C
Klockan:
03:50
Temp - Min:
-25,1 °C
Klockan:
08:44
Temp - Min:
-22,1 °C
Klockan:
20:20
Lufttryck - Max:
1005,9 hPa
Klockan:
09:51
Lufttryck - Max:
1002,3 hPa
Klockan:
23:43
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
992,8 hPa
Klockan:
01:15


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:47
Sol upp: 08:50
Sol ned: 14:51
Skymning: 15:54
Dagsljus: 08:07 tim:min
Dag längd: 06:01 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 39s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:54
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 05:54

Och så ska jag få fram en trädgårdsbild. som ser ut så här.

 


Nu behöver jag mer kaffe och så ska Inger få linda foten efter att ha smort in mer Voltaren.

Ska jag orka gå på restaurang och bio så.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 20 januari 2016 12:48

SVT 1, 14:40--16:40 Första gången jag såg dig (1941), (Penny Serenade)


Första gången jag såg dej... (1941) Poster


Amerikansk långfilm från 1941. Cary Grant och Irene Dunne spelar ett par i en småstad som drabbas av den ena katastrofen efter den andra. De gifter sig, förlorar ett ofött barn och adopterar istället en liten flicka. Men lyckan är inte evig. Regi: George Stevens. I rollerna: Gary Grant, Irene Dunne, Beulah Bondi, Edgar Buchanan, Ann Doran, m, fl, Penny Serenade)


Info från

  och tvprogram.nu


Av Jan Sandström - 20 januari 2016 11:52

Det är problem med min väderdator, den vägrar lägga upp data på min webbsida och jag vet inte vad som felar.

Får avvakta en tid och se om felet ligger utanför mina grejer.


Nu går jag och värmer lite tomtegröt, det blir man snälla av, tror jag fast i mitt fall hjälper inte ens 10 paket med pepparkakor.

Av Jan Sandström - 20 januari 2016 10:23

Onsdag den 20/1


Ja snart har januari gått och vi är en månad närmare sommaren, men det märks att det redan blivit mycket ljusare.


Igår hastade jag iväg till stugan där jag kollade igenom värmepumpen.

Det var fint väder men kallt.

     

Väl hemma åt vi middag då Inger kom hem.


Sedan såg jag på film under kvällen, någonting om galaxens väktare eller vad den hette, inte särskillt bra i alla fall men såg den.


Gick isäng och hade en trånsjuk kelsjuk Tristan hos mig en stund innan han intog Ingers säng.


Gunnar gick ut en sväng men sedan har det varit lugnt i huset till i morse.

Klarat av morgonsysslorna och suttit med datorn och letat service på stugans pump.

Företaget som monterade den ligger i Ö-vik men hittade inget om service på deras sida men det finns ju fler företag som servar.

Tänkte att jag kunde ta samma som servat pumpen här i huset och såg att det är länge sedan sista lagningen, 9 år har gått fort.


Idag ska jag fortsätta leta service och se vad jag kommer fram till, eljest blir idag som andra dagar.


Det är halvkallt ute, -14,5° utanför fönstret, nästan klart och svag vind.

Väderstationen visar ingenting mytt utan senaste updateringen var i morse.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-20 08:30:05

Temperatur: -12,7 °C
Lufttryck: 995,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från NE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -19,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 24 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,4 °C
Klockan:
03:50
Temp - Max:
-12,4 °C
Klockan:
23:39
Temp - Min:
-12,7 °C
Klockan:
08:29
Temp - Min:
-17,4 °C
Klockan:
05:24
Lufttryck - Max:
995,2 hPa
Klockan:
08:23
Lufttryck - Max:
994,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
992,8 hPa
Klockan:
01:15
Lufttryck - Min:
992,7 hPa
Klockan:
18:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:49
Sol upp: 08:52
Sol ned: 14:48
Skymning: 15:51
Dagsljus: 08:02 tim:min
Dag längd: 05:56 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:08
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 04:45

så här ser det i alla fall ut just nu.

 

Nu ska jag starta om väderdatorn och kanske uppfatera program i den.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 19 januari 2016 17:06

Det blev ingen film idag, varken titta på eller skriva om.

Utan jag stack hastigt iväg till stugan och kollade på luftvärmepumpen.

Tog isär det som gick att lossa och rengjorde allt in i minsta detalj, nästan i alla fall för behöver vi service ska det inte vara fråga om att "bara" rengöra filter.

Upptäckte att jag inte ens satt in de finaste filtren av HEPA-typ eller vad det nu är.

Men nu satte jag dit dem, kolfiltret vet jag att vi inte satt dit.

Jag hade nog tänkt spara de fina filtren till pollentiden men det har inte blivit av.

När jag åkte hem gav den då värme så det är bara att hålla ögonen på termometern.


Det var en fin dag idag med klart väder, dock var det -21° i stugan.

 

Det dröjer nog en tid till innan vi får fylla tunnan men jag längtar.

 

Men inte är det mycket snö i skogen.

 

I helgen körde jag slungan runt stugan och sprutade mot väggen men det blev inte ens så det täckte sockeln.


Det var lite snörök efter vägen och i Håkmark kom en Volvo 700 och susade om där det var 70.

En sådan gång hoppas jag på att de står längre fram med lasern, men inte heller den här gången hände det.

Skulle bara vara så härligt att se hur de vinkar in dem.


Nu kommer Inger hem ser jag.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards