jans

Alla inlägg under januari 2016

Av Jan Sandström - 14 januari 2016 10:09

Torsdag den 14/1


Igår, jag gjorde nog egentligen ingenting, men blev inte riktigt klar så jag fortsätter med det idag.


Satt vid datorn och pysslade med ett och annat.

Såg på film senare på kvällen, jo jag skottade ju då det kommit snö, passade även på att skotta åt tre grannar.

Fast jag körde bara bort den lilla plogkant som kommit.


Gick isäng och sov ganska gott mellan gångerna Gunnar ville ut eller in. Nu ligger han i  sovrumsfönstret och sover så jag kanske skulle gå och väcka han lite nu och då.


Idag är det som andra dagar, inget speciellt, funderar på att starta den gamla HTPCn jag har för den behöver säkert en hel del uppdateringar.


Det är kallt ute och jag har ont i händerna.

Just nu -12,7° utanför fönstret, mulet men det verkar inte blåsa.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-14 10:15:05

Temperatur: -12,3 °C
Lufttryck: 992,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: -17,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 25 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-12,3 °C
Klockan:
09:53
Temp - Max:
-11,8 °C
Klockan:
21:57
Temp - Min:
-13,6 °C
Klockan:
05:10
Temp - Min:
-14,8 °C
Klockan:
05:57
Lufttryck - Max:
992,5 hPa
Klockan:
00:51
Lufttryck - Max:
995,5 hPa
Klockan:
01:59
Lufttryck - Min:
991,5 hPa
Klockan:
04:29
Lufttryck - Min:
991,8 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:59
Sol upp: 09:06
Sol ned: 14:30
Skymning: 15:37
Dagsljus: 07:38 tim:min
Dag längd: 05:24 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 57s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:06
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 21:26

och trädgårdsbilder.

   


Godmorgon



Av Jan Sandström - 13 januari 2016 13:05

SVT 1, 13:20-- 14:35 Cimarron Strip - the Greeners (7 Mar. 1968) Season 1, Episode 23


Idag blir det västernfilm   


Amerikansk västernfilm från 1967. En familj är så rädd efter att ha sett två män lynchas av en ranchägares gäng att de vägrar samarbeta med sheriff Crown. Ända tills en av dem börjar med utpressning - mot ranchägaren. Regi: Vincent McEveety. I rollerna: Stuart Whitman, Percy Herbert, Randy Boone, Jill Townsend, Mark Lenard, m.fl


Info från IMDb och tvprogram.nu

Av Jan Sandström - 13 januari 2016 11:57

Jag fick mejl från Classe, ja den kända Ohlson alltså och han har snöslungor till salu men även en motorvärmartimer.

 

Det jag reagerade över var raden nästan längst ned om användningstemperatur.

Fungerar den inte under -20° eller?

Och vem använder den vid temperaturer upp till +45°?

Det borde ju vara från -45° och till -20° istället, åtminstone för alla norr om Insjön.

Av Jan Sandström - 13 januari 2016 09:36

Onsdag den 13/1


Igår ja, vad gjorde jag egentligen.

Körde till Peter som hade startproblem och det visade sig att hans bil också är en sådan som stannar motorn vid trafikljus och liknande ställen för att vara miljövänligt.

Slut batteri så efter att ha stämt träff på ÖoB där jag fick äran att köra Emil i vagnen runt mellan hyllorna gick Anna hem med Emil medan jag och Peter kte och letade efter ett nytt batteri.

På Laitis visste jag att det skulle finnas och det fanns men lite dyrare än andra ställen fast där var det tomt på hyllorna.

Det har sålts otroliga mängder batterier i helgen som var då vi hade kallt.

Nu köpte vi ett som jag tror är lite bättre än Biltemas, men det är bara vad jag tror, nästan 2200:- kostade det visst.

Tillbaks till bilen och koppla in det med Peter beredd att slå av larmet som startade, och bilen startade snällt utan problem.

Nu får Peter leta reda på koden till radioanläggningen, kanska vet gamla ägaren det eljest står den säkert uppskriven någonstans och i sista utväg vet nog KIA det. Färsäljaren alltså.


Hem och.. jovisst ja, först åkte jag ju förbi Cyberphoto och hämtade ut min fotoskrivare som låg där, men jag bytte den vita till en svart som fanns i lager, den vita är det tydligen lång väntetid på.


Hem och göra lunch och fika för att bänka mig vid TVn för att se Poppe i en film.

Sedan strula på med skrivaren och försöka lära mig lite om den. Nu kan jag skriva ut direkt från kameran.

Praktiskt vid fester och liknande då jag kan fota någons barn och sedan skriva ut direkt så får de en bild i handen.

Man kan även ha batteridrift till den men det kostar och är onödigt tycker jag, åtminstone för mig.


Datapyssel och sedan såg jag mer film, den där poronografiska som visade sig inte alls var så porrig, enligt mig.

Visst, den handlade om fyra tjejer som jobbade inom den industrin men den handlade mer om deras liv runt omkring och efteråt.

Ganska intressant film.


Erik kom förbi och visade sin nya väska till dator och kamera, den såg riktigt praktisk ut och passar säkert Erik som en handske.

Man behöver inte bara utrustning utan även skydd till den om man ska fotografera.


Jag gick isäng med ljudboken och sedan grälade jag och Inger i säkert en minut över hur man ställer klockan till motorvärmaren   


Gunnar har legat inne och jag har fått sova även om jag hade värk då jag lade mig, men elvärmedynan på knäna och vetekudden på händerna gör sitt, ja och så Voltaren, Alvedon och Tradolan till.


Vaknade och låg kvar och drog mig då jag kollade lite på mobilen, traktorn kom och plogade vägen så jag ska straxt ut och skotta.

Passar på när Inger åker iväg och handlar och bilen är borta.

Det är lätt snö men jag tar ändå snöslungan.


Såg på

The Canadian Adventures

Two Swedes Adrift

att Maria nu har köpt flygbiljetten hem och resan går den 1:a maj så nu får man starta nedräkningen.


Det har blivit kallare igen och nu är det -12,2° utanför fönstret, blåser nordlig vind så jag stängde helt resolut ventilen här hos mig.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-13 10:00:05

Temperatur: -14,0 °C
Lufttryck: 994,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 4,4 m/s från N,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: -21,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 25 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-12,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-6,0 °C
Klockan:
13:41
Temp - Min:
-14,8 °C
Klockan:
05:57
Temp - Min:
-12,6 °C
Klockan:
23:41
Lufttryck - Max:
995,5 hPa
Klockan:
01:59
Lufttryck - Max:
995,2 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
994,3 hPa
Klockan:
09:56
Lufttryck - Min:
990,7 hPa
Klockan:
02:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:01
Sol upp: 09:08
Sol ned: 14:27
Skymning: 15:35
Dagsljus: 07:34 tim:min
Dag längd: 05:19 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 48s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:51
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 19:56

och så här ser det ut.

 

Nu är de stora fåglarna borta men nyss var det massor här ute.


Tristan vet inte vad han ska göra, bakom skärmarna och så går han iväg för att komma tillbaks igen.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 13 januari 2016 08:27

Nyss kom traktorn och plogade vägen så nu har jag det jobbet idag.
Mirabell går omkring och vill ha mat.
Tristan är leksjuk och på bushumör.

Men sängen är ju så varm och skön.

Av Jan Sandström - 13 januari 2016 00:18

Tristan är mysig och gosig.

Av Jan Sandström - 12 januari 2016 13:58

Jag åkte till Peter som hade slut batteri.

Men vi fick till slut tag på ett nytt för lite drygt 2000:- på Laitis.

Så nu startar den igen.

Och jag fick handla lite smått och gott, bl.a min skrivare på CyberPhoto och där får man godis när man handlar, jag hade några kola i fickan som jag tömde på skrivbordet

Det tyckte tydligen Tristan såg gott ut så när jag var i köket såg jag att han kom och bar något i munnen.

   


Han är gullig lillkillen.
Men nu ska jag gå och se film innan det blir något annat som att plocka upp skrivaren.

Av Jan Sandström - 12 januari 2016 13:51

SVT 1, 14:10--15:35 Bara en kypare (1959)

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards