jans

Alla inlägg under januari 2016

Av Jan Sandström - 12 januari 2016 09:19

Tisdag den 12/1


Igår mådde jag inte bra, någon form av flunsa i kroppen och jag kände mig lite deppig, av vissa personliga anledningar.


Peter ringde och sa att han inte fick igång bilen så Inger åkte upp dit efter att Erik lämnat startkablar.

Men bostadens uttag skickar ju inte ut ström så det fungerade inte med laddaren, och jag kom inte ihåg min hjälpstartare.

Inte en sådan som får igån ett hjärta utan till fordon   Men den kan säkert byggas om med några högspänningsspolar från TV som jag har liggande. 25 000 Volt får nog fart på det mesta, det vet jag av erfarenhet men det kan ju stoppa upp också. Men mest blir det brännskador där gnistan träffar.


Jag såg film på TV igår, Svensk kommedi och två SF från Netflix. Den heta romantiska filmen jag startade visade sig vara mer porrfilm och det kände jag inte för igår, kanske ser jag den i kväll när Inger är på jobbet.   

Men jag fick även tid att ligga med ljudboken en stund.


Gick isäng och har sovit ganska gott i det stora hela och känner mig mycket bättre idag, från flunsan då. Det andra finns kvar men brukar gå över efter en tid.


Frukost avklarad liksom dusch och andra morgonsysslor.

Ska senare åka upp till Peter så får vi se om jag åker och köper ett nytt batteri till han. Det lutar åt att det behövs för har det nuvarande varit tomt och frusit helt och hållet kan det vara slut, retnt utav spruckit om oturen varit framme.

Men hur som helst behöver det nog tinas upp innan man kan försöka ladda upp det och då blir det knappast fullgott ändå.


Så nu ska jag sätta mig och söka efter ett batteri, inte säkert att det är så lätt att hitta för det har nog varit fler som haft problem under kallperioden.


Men nu är det inte kallt, bara -6,6° utanför fönstret, nästan takdropp alltså. Det ser julet ut och det har snöat lite kallfjun som man lättast blåser bort med högtryckluften.

Det ser ut att blåsa en aning för fröautomaterna gungar en aning.

Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-12 09:30:04

Temperatur: -6,5 °C
Lufttryck: 992,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från NE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -11,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,4 °C
Klockan:
08:15
Temp - Max:
-7,9 °C
Klockan:
12:16
Temp - Min:
-8,6 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
-14,4 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
992,2 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Max:
998,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
990,7 hPa
Klockan:
02:16
Lufttryck - Min:
991,0 hPa
Klockan:
23:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:02
Sol upp: 09:10
Sol ned: 14:24
Skymning: 15:33
Dagsljus: 07:31 tim:min
Dag längd: 05:14 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 40s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:34
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 18:26

och så här ser det ut.

Jag har justerat upp ljuset en aning så att det bättre motsvarar hur ögat ser det, mitt öga då.

 


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 11 januari 2016 15:14

Inger fick åka till Peter som har fått slut på batteriet.
Jag skickade med en laddare men så är det problemet med bostadens uttag och besparingarna.
Det är tydligen bara ström i en halvtimme.
Och jag glömde totalt bort att jag har en hjälpstartare de kunde ha använt.

Men idag sitter jag här och ser film och har ont i huvudet.

Tristan han utmanar ödet lite för mycket ibland.

Av Jan Sandström - 11 januari 2016 14:26

SVT 1. 14:55--16:25 Kärlek och störtlopp (1946)

 

Kanske orkar jag se den eller så somnar jag, är inte kry idag.

 

Handling:
Filmförfattaren Sixten Kennebeck skall åka till Åre för att samla stoff till en ny film. Journalisten Vivi Boström får nys om detta och ringer upp honom för att få en intervju. Vivi redigerar en skvallerspalt på en kvällstidning. Då hon blir avsnäst av Sixten sprider hon ut ett rykte att Sixten skall ställa upp i en störtloppstävling när han kommer till Åre. När Sixten kommer fram möts han också som störtloppsstjärna. I Åre bor också skridskoprinsessan Anne-Sofie Nylén tillsammans med sin far ...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas


 



Av Jan Sandström - 11 januari 2016 09:21

Måndag igen härliga måndag den 11/1


Igår kom Erik förbi och vi "byggde om" han s bilstereo, det vi/Erik gjorde var att klippa av en sladd med en 3.2 mm kontakt på och klämma dit små kabelskor som passade på kontakten på baksidan.

Så nu kan han lyssna på musik från sin MP3-spelare.


Sedan tog vi hans bil och hämtade Inger och åkte till Peter på Ersboda där vi fikade.

Men Erik måste fixa sätesvärmaren i bilen, eller båda fast det får bli lite varmare väder först, typ +30° någonting.

tydligen drog Erik på sig en förkylning när han låg och mekade med bilen men vi hade ändå runt +10° i maskinhallen.


Hem och jag hade en lugn kväll med dator och katter.

Tog bort nagellacket jag haft sedan helgerna och lade på nytt.

 

Men så svårt det var att få bort glittret, fick ta bort det mekaniskt genom att skrapa försiktigt med en vass kniv.

Men nu har de ny färg, ska bara fixa till det som hamnat utanför men det losnar efter ett par handtvätt.

 


Gick isäng vid den vanliga tiden och lyssnade på ljudboken, somnade lite men vaknade efter en stund och så var det kört med att somna om igen.

Vet inte när jag somnade men klockan var då en bit över 2 när jag såg på den sista gången, som jag kommer ihåg.


Idag känner jag mig förkyld och har ONT, inte på humör för någonting.

Tanken är att vi ska ut och äta samt se Ove på bio men jag tror jag ska stanna hemma idag. Har inte alls lust att vistas bland folk så som jag känner mig. Riktigt risig faktiskt. Vill bara gå och lägga mig igen.


Tristan kommer och sitter hos mig av och till, tydligen så mycket som händer nu när Inger är hemma.

 

Och på TV är det bara reklam med spelsidor och annan skit.


Jag ska ut och fylla fågelautomaterna när jag skrivit klart det här inlägget.

Det har blivit varmare väder för just nu har vi bara -8,5° och det är ju ingenting jämfört med tidigare.

Mulet och det ska visst komma snö och det ser ut att blåsa lite, men mer blåst är utfärdat hörde jag på radion i morse liksom att David Bowie har dött.

Men väderstationen visar det här Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-11 09:45:05

Temperatur: -8,3 °C
Lufttryck: 994,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från E,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -12,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,3 °C
Klockan:
09:26
Temp - Max:
-14,4 °C
Klockan:
23:54
Temp - Min:
-14,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-26,3 °C
Klockan:
06:52
Lufttryck - Max:
998,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
999,9 hPa
Klockan:
15:58
Lufttryck - Min:
994,6 hPa
Klockan:
08:16
Lufttryck - Min:
998,3 hPa
Klockan:
06:19


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:03
Sol upp: 09:12
Sol ned: 14:22
Skymning: 15:31
Dagsljus: 07:28 tim:min
Dag längd: 05:10 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:12
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 16:58

och så här ser det ut i trädgården.

 

Det har tinat fram frön ser det ut som men jag brukar spilla ut lite när jag fyllt automaten där borta i björken.

Det som blir över i litermåttet får rinna ut på marken.


Nu ska de få mer mat småfåglarna, jordnötterna har nästan tagit slut i burken.

Och inte känner jag mig kaffesugen heller, då är det illa.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 10 januari 2016 13:18

Kul men jag tycker att de andra skulle kommit hem istället.

Det är bara så kallt och eländigt ute och i Eriks bil.
Men nu fungerar i alla fall värmen i bilen.
Bara jag som har så ont, främst i höger knä.

Av Jan Sandström - 10 januari 2016 09:59

Söndag den 10/1 2016


Igår, en jobbig dag, men kul.

Följde med Erik till Tavelsjö där vi/han monterade motor och kupévärmare i hans bil.

   

Det gick ganska bra till slut, jag skrev mer om det i gårdagens inlägg.

Vi blev bjudna på fin och god middag med efterrätt och sedan fika när vi var klara.
Det är en riktigt bra bilverkstad det där.


Gick isäng och hade värk, inte oväntat men somnade och har sovit gott, det är en fördel med denna kyla vi har och det är att Gunnar inte vill springa ut så ofta-


Nu kommer Erik ser jag i kameran där framme   


Låg och drog mig i morse så jag är lite sen med skrivandet.

Jag måste ut och fylla fågelautomaterna och sedan ska vi löda in en kontakt på bilstereon så att Erik kan ansluta sin MP3-spelare.

Sedan ska vi till Peter och Anna för att fika.

Inger har timmar idag så hon jobbar nu och sedan i kväll, tänk att de kan ha kvar sådant idioti inom vården.

Skulle industriarbetare godkänna sådant, knappast.


Det är kallt idag med, -23,9° utanför fönstret, klart och soligt är det också och jättebra med lite snö för mördarsniglar och fästingarna.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-10 10:15:05

Temperatur: -24,7 °C
Lufttryck: 999,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från N,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -24,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-24,6 °C
Klockan:
10:09
Temp - Max:
-14,6 °C
Klockan:
12:16
Temp - Min:
-26,3 °C
Klockan:
06:52
Temp - Min:
-24,9 °C
Klockan:
23:51
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
10:14
Lufttryck - Max:
999,3 hPa
Klockan:
23:20
Lufttryck - Min:
998,3 hPa
Klockan:
06:19
Lufttryck - Min:
994,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:05
Sol upp: 09:14
Sol ned: 14:19
Skymning: 15:29
Dagsljus: 07:24 tim:min
Dag längd: 05:05 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 23s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:43
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 15:35

och en bild

 


Godmorgon




Av Jan Sandström - 9 januari 2016 21:29

Jag och Erik körde varsin bil hem till Svågern Per-Gunnar i Tavelsjö där vi fick låna ett hörn i maskinhallen.

Det var guld värt att få ha utrymme och värme.


Erik har jobbat fint och duktigt och jag har bara bistått litegrann med enklare sysslor.

Mest handräckning.


Det var struligt och svårt att få slangen på värmaren men Erik klarade av det, jag hade aldrig gjort det och haft händerna i behåll.

 

Torkarmekanismen skruvade i alla fall jag ihop men Erik monterade den. OCH den fungerar.

 

Genom den svarta pluggen till höger om hålet fick vi sladden till kupévarmaruttaget.

 

Där har Erik fått på slangen men inte slangklämman, tur att man kunde öppna upp den och få på den.

 

Motorvärmaren snart på plats.

 

Nu har vi snart fått tillbaks delarna igen.

 

Erik och även Per-Gunnar jobbade på slutet.

 

Det ska göras snyggt också och sladdarna ska klammras fast ordentligt.

 

Sådär, nu sitter allt på plats förutom den där skruven som sprättade iväg men den ersattes med en annan.

 

Då är det "bara" att plocka ihop verktyg och städa upp och sedan hissa ned bilen från pallbockarna.

 


Vid test så fungerade kupévärmaren och motorvärmaren blev varm.

Kylarvätska fylldes på innan och motorn kördes på tommgång en stund.


Men när vi körde hem så hade Erik kallt inne i bilen, ingen värme kom.

Det måste ha varit kallt i bilen när det var -25° ute.

Här hemma tipsade jag om att vrida på full värme och busköra lite så motorn får varva upp ordentigt nu när den var varm efter 3 mils körning.

Jag fick nyss ett SMS att värmen kom tillbaks, då ska vi bara kolla vätskenivåån imorgon när han kommer hit igen och då ska vi bygga om bilstereon.


Nu är jag heltrött och slutkörd fast jag inte gjort så mycket, bara varit närvarande fast det håller nog inte Erik med om.

Inger har kommit hem och jag ska gå isäng.


Av Jan Sandström - 9 januari 2016 09:47

Lördag den 9/1


Tiden går fort, snart har halva januari gått eller åtminstone en tredjedel.

Så snart är det midsommar och då vänder det....


Igår fick Erik paketet med torkarmekaninsmen, straxt därefter ringde han och ville att vi skulle ut och handla, det var kallt ute men värmaren hann vara i nästan 3 timmar.

Men  det kan vi tacka Gunnar för då han gick ut och kom inte in på ett bra tag. Men bra att han fick vara ute och lufta pälsen.


Så vi tog min bil så att jag fick röra på den och värma upp motorn någon gång. Det blev Biltema där Erik köpte motorvärmardelar för 1500:-, ungefär.

Men när vi var nästan hemma igen ringde Anders och ville att vi skulle åka och hämta ut en backspegel på Carstedts, så det blev en sväng till upp till Ersboda, men de hade inte fått hem delarna.

Jag hann då prata om lite annat med dem där uppe på bilfirman och Erik kolla på en ny bil. Så nu vet han hur mycket han sparar in och de pengarna sattes in på banken.


Hem igen och Erik åkte hem, sedan hände inte mycket förrän sent då Anders kom förbi och Inger kom hem från jobbet.


Gick isäng med ljudboken och den är bara så bra. Men Inger störs av att jag ligger och skrattar.

Skönt med en varm vetekudde men den skulle ha varit större för den blir het men kallnar ganska fort tycker jag. Den gamla vi lånade ut tyckte jag var bättre men så var den mycket dyrare i inköp och större.

Men var är den? Lånade någon den eller har vi bara tagit fel och lagt undan den någonstans där inte ytterpåsen låg. För den har vi kvar.

Jag sov ändå ganska gott inatt, blev bara störd ett par gånger av katterna.


Steg upp som vanligt med vanliga morgonsysslor, frukost till mig och utefåglarna har fått påfyllning.

Idag ska vi nog ta oss an Eriks bil men vi åker till något varmgarage, har blivit erbjuden två st, ett i Tavelsjö och ett i Björkliden.

Frågan är vilket vi ska ta.


Idag är det inte så kallt, bara -17,4° så nu får man börja använda myggolja igen.

Det är klart men har ändå snöat lätt men det blåser inget eler lite.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-01-09 10:00:05

Temperatur: -17,2 °C
Lufttryck: 997,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -17,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-16,9 °C
Klockan:
09:47
Temp - Max:
-20,0 °C
Klockan:
05:19
Temp - Min:
-22,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-24,6 °C
Klockan:
17:22
Lufttryck - Max:
997,7 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Max:
998,8 hPa
Klockan:
00:16
Lufttryck - Min:
994,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,6 hPa
Klockan:
18:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:06
Sol upp: 09:16
Sol ned: 14:16
Skymning: 15:27
Dagsljus: 07:21 tim:min
Dag längd: 05:00 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 12s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:02
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 14:22

och så här ser det ut.

 


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards