jans

Alla inlägg den 4 februari 2016

Av Jan Sandström - 4 februari 2016 09:27

Torsdag den 4/2


Tiden går fort, (alla andra cyklar).

Snart helg igen.


Igår var en dag när Inger hade helgdag och var ledig men det blev ändå inte mycket gjort.

Kollade några glödlampor som var trasiga, just ja, Inges sänglampa är ju trasig, tar den på en gång så vänta en liten sutnd.

.

.

.

Såja, det var bara stickkontakten som åkt ut, förmodligen så det dammsugits under sängen.

Men varför satte jag vägguttaget under sängen.   

Alla vägguttag ska ju sitta på en till en och en halv meter över golvet, bredvid strömbrytarna ungefär.

Lätt, enkelt och bekvämt.


Jag såg matineéfilmen på SVT och den var skapligt bra faktiskt.

Inger gick en längre promenad och passade på att handla lite.

På kvällen såg vi ett avsnitt av "Där ingen skulle tro att någon kunde bo" men den här gången var det inget märkvärdig då det var en mindre by ute på en ö med båtförbindelse flera gånger om dagen till fastlandet.

Efter det såg jag en film på Flixnet som heter Utomjordingar på månen eller "Alliens on the Moon". Länken går till Netflix så den kanske inte funkar för dig.

 

Intressant men jag tror inte på allt som sägs i filmen.


Sedan gick jag isäng med ljudboken, snart klar med den, trodde jag skulle höra slut men det var mer kvar än jag trodde.

Gunnar var ute men kom in mellan ett och två och sedan har han sovit hela natten och det har jag också gjort.

Tristan låg vid Ingers fötter och Gunnar hos mig, Mirabell tror jag sov på skötbordet på toan.


Steg up och nu sitter jag här.

Har fixat Ingers sänglampa som jag skrev om, ätit frukost och är nöjd men det är kallt ute.


Får se om det blir någon stugresa idag då, eljest har de morgondagen på sig, eljest finns det fler firmor att anlita.


Jo igår ringde pappan till nya ägaren av min gamla bil, den gröna C-Maxen och undrade om jag bytt batteriet nyligen.

Det hade jag gjort för det bytte jag i fjol våras.

Men Carstedts hade INTE bytt motorvärmaren på bilen fast jag påpekade att den var trasig när jag bytte in bilen.

De har nog inte gjort något som helst åt den mer än lagt på 20000:- på priset när den såldes.

Snabba pengar för dem.

Men de skulle påpeka felet för Carstedts och jag hoppas de slänger in en ny värmare men det kan ju förklara det dåliga batteriet om de startat bilen utan värmare när det var -30° eller kallare. Cupévärmaren fungerade då för jag hade dragit isär kontakten så att inte min säkring skulle gå.


Jag borde ta mig ut och handla, har slut på nudlar och kattmaten samt tonfisken har jag bara en burk av varje kvar av.

Så antingen idag eller i morgon måste det handlas.


Nu har vi -8,4° och nuss var det -10,4° så det blir snabbt mildare, klart och vindstilla men där borta verkar himlen mystiskt mörkgråblå och nästan snö i luften.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-04 09:45:05
Varför fungerar inte uppdateringen 10:00?

Temperatur: -6,7 °C
Lufttryck: 973,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 97 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från NE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -6,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 25 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 10,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,7 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
-0,2 °C
Klockan:
13:18
Temp - Min:
-16,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-17,3 °C
Klockan:
22:49
Lufttryck - Max:
973,9 hPa
Klockan:
03:42
Lufttryck - Max:
974,1 hPa
Klockan:
23:22
Lufttryck - Min:
972,8 hPa
Klockan:
07:10
Lufttryck - Min:
964,7 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:15
Sol upp: 08:10
Sol ned: 15:37
Skymning: 16:32
Dagsljus: 09:17 tim:min
Dag längd: 07:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:52
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 11:15

Så här ser det ut.

 

Ja du ser ju himlen över förrådet hur mörkt det ser ut.

Eljest skiner solen här och det ser så fint ut. Lugnet före stormen säger man ju.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards