jans

Alla inlägg den 8 februari 2016

Av Jan Sandström - 8 februari 2016 10:06

När jag gått isäng så kom Tristan och kröp ned under täcket och lade sig utmed mina ben, utanför vänster lår närmare bestämt.

Sedan hoppade Gunnar upp och lade sig mellan mina ben.

Det blev lite trånget med en katt under täcket och en ovanpå.

Var lite rädd att de skulle börja kivas men de låg så snällt och värmde mig för det behövdes då mitt högra ben hamnade utanför täcktet.


Fast de låg bara där en stund innan Gunnar ville ut och Tristan kröp över till Ingers säng.


Eljest är de ibland vänner eller de bryr sig inte om varandra men i nästa stund säger Gunnar till vem som bestämmer här i huset och då smiter de andra iväg, Mirabell kommer gärna och söker skydd bakom mina ben. Tristan hoppar upp på lilla kelplatsen i hallen eller så springer han ned till hallen där vi hade fåglarna för dit går inte Gunnar ned av någon anledning.

Av Jan Sandström - 8 februari 2016 10:02

SVT 1, 14:15--15:50 Badarna (1968)

 

Handling:
Det är en het, kvalmig sommardag i Näsviken, ett litet norrlandssamhälle på väg att utplånas i strukturomvandlingens Sverige. Sågen, järnhandeln och alkoholistanstalten erbjuder ett fåtal osäkra arbetsplatser. Sommarens turister ger en del extra inkomster men järnhandlare Berglund - kallad "Knop- pen" - kan inte hålla det sortiment de tillfälliga gästerna kräver. Knoppen är en ansvarstyngd och jäktad samhällsmedborgare, vars hustru Minni försjunkit i alkoholism till följd av mannens bristande in...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 8 februari 2016 09:50

Måndag den 8/2


Fast idag är det inte så god morgon, mår inte bra, trött orkeslös och har ont så det blir ett snabbt inlägg.


Igår mådde jag inteheller så bra så jag låg mest på soffan och lyssnade på ljudboken.

På kvällen såg vi "Svarta änkorna", en repris från i torsdags och första avsnittet i serien.

Får se om jag ids följa med den.


Gick isäng med svårt att somna men sedan tror jag att jag sovit ganska gott.

Spillde ut vattenflaskan när jag skullt ta min medicin vid 6. Klockan sex alltså.

Låg till åtta och Gunnar har hållit sig lugn eller så har han varit ute mest hela natten.


Frukost avklarad och idag blir det nog en hel del tid i soffan känns det som.

När jag fyllde dosetten med medicin tappade jag ut en full burk alvedon på golvet, fummlade bara till det.


Borde först ut och sprida lite grus vid postlådan för det töar idag och det har det gjort hela natten och igår.


Just nu -1,8° utanför fönstret, mulet och en sydlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-08 10:00:04

Temperatur: 2,4 °C
Lufttryck: 969,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 6,4 m/s från SSW,
i byarna 10,5 m/s
Kyleffekt: -2,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 6,3 mm
Året: 16,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
07:40
Temp - Max:
2,6 °C
Klockan:
15:45
Temp - Min:
1,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-4,4 °C
Klockan:
05:49
Lufttryck - Max:
971,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
980,3 hPa
Klockan:
04:36
Lufttryck - Min:
968,7 hPa
Klockan:
05:48
Lufttryck - Min:
971,6 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:04
Sol upp: 07:58
Sol ned: 15:50
Skymning: 16:43
Dagsljus: 09:39 tim:min
Dag längd: 07:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:38
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 15:57

Så här ser det ut i trädgården, snart tittar gräset fram i gången jag skottat.

 

Jämfört med igår morse.

 


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards