jans

Alla inlägg den 12 februari 2016

Av Jan Sandström - 12 februari 2016 11:13

Hittade en videosnutt som jag inte tror att jag visat tidigare.


Det är den ivriga Tristan som jämt ska med när Gunnar vill in, så varsågod men bortse från han som pratar så konstigt   


 

Jag brukar få hålla fast Tristan med en hand och öppna dörren med den andra, men det funkar ju inte om jag samtidigt håller i en kamera.

Av Jan Sandström - 12 februari 2016 10:56

Men så har han ju en ordentlig päls som skyddar mot snön.

När han kom in hade han ett lager snö på sig så golvet blev liksom blött där han skakade på sig.


Här är några bilder och en liten filmsnutt.

           

Jag vet inte vad det var för intressant inne i buskarna, kanske trodde han att det skulle vara en mus där inne, eller så var de det.

 


Och en liten filmsnutt jag inte ens kollat själv på så jag vet inte om det är något ljud med som inte bör vara där.

Tristan och Mirabell satt utmed mig vid altandörren när jag filmade.


 

Nu ligger då Gunnar inne och sover i rummet.

Av Jan Sandström - 12 februari 2016 10:27

Fredag (igen) den 12/2


Igår var också en dag utan lust och fägring, tillbringade mesta tiden i soffan med ljudboken, katter och ibland lite TV.

Senare på kvällen blev det film, en SF som heter Wing Commander och var sisådär men jag såg även en intressant film om cirklarna i sädesfälten och heter A Field Full of Secrets och den var intressant. Sevärd.


Gick isäng och Gunnar har gått ut och in några gånger men i det stora hela har jag nog sovit ganska bra, tror jag.

Steg upp lite efter åtta och saknade Gunnar här inne och då blev jag orolig igen, men hittade han ute på tomten och mer om han i nästa inlägg.

Gav kisse mat och så fick jag själv frukost, faktiskt första dagen på länge när jag könt lite arbetslust och ork.

Klädde på mig och gick ut och skottade, passade även på att köra bort de nästan frusna snöklumparna som plogats upp.

Passade på att köra bort hos de närmaste grannarna när jag ändå var ute, ska vara snäll med dem och de som måste vara borta på jobb eller vad de nu sysslar med.

Det tog ju ändå inte många minuter för mig att köra en sväng fram och tillbaka.

Häromdagen kom Maria tvärs över in med en bukett tulpaner som tack för att jag kört bort hennes snö.

Men det får inte bli någon vana att de ska komma med blommor när jag skottat för det gör jag ju helt frivilligt när jag känner för det.


Stugan vet jag ändå inte om jag har ork att åka upp till, det känns lite för mycket.


Jo jag ser att duvorna börjar ha vårkänslor för de vill sitta på varandra och häromdagen fick jag reda på att Hedvig är en hona.

  Hedvig är den vita men jag har för mig att hon tidigare inte var så grå baktill, kan ju vara en annan duva.

Fast för han som sprang efter henne halkade omkull på isen som bildats på gångarna i ivern att springa och fjäska för henne.


Ser att jag nu fått fåglar i kärven, gulsparv om jag inte misstar mig, är inte så säker på vad det är.

 


Det är inget trevligt väder ute om man längtar efter sommaren, fast då blir det ju pollen och elände så det är ganska skönt idag.

Man kan ju sitta inne som jag gör.


Just nu har jag -2,2°, det är gråmulet och snösnöar med en skaplig vind.

Väderstationen visar om den nu fungerar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-12 10:45:05

Temperatur: -2,3 °C
Lufttryck: 978,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -2,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 18,9 mm
Året: 29,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,4 °C
Klockan:
00:56
Temp - Max:
1,1 °C
Klockan:
12:25
Temp - Min:
-2,8 °C
Klockan:
07:42
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
23:40
Lufttryck - Max:
982,1 hPa
Klockan:
00:33
Lufttryck - Max:
982,1 hPa
Klockan:
23:09
Lufttryck - Min:
978,7 hPa
Klockan:
10:34
Lufttryck - Min:
971,0 hPa
Klockan:
01:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:53
Sol upp: 07:45
Sol ned: 16:03
Skymning: 16:55
Dagsljus: 10:02 tim:min
Dag längd: 08:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:43
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 22:07

Vindmätaren har fusit fast igen   


Men så här ser det ut i trädgården.

 

Två bilder blev det och när duvan försökte landa på fönsterbläcket reagerade Tristan här inne så webbkameran for all världens väg.

 

Tur jag hann ta fotona innan den...


Godmorgon.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards