jans

Direktlänk till inlägg 17 februari 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 februari 2016 09:10

Onsdag den 17/2


Igår blev det en tidig morgon för mig. Steg upp redan klockan 6 och efter en sömnlös natt.

Anders skulle lämna in bilen på verkstan för byte av bromsskivor fram och då ville han ha skjuts hem.

När bilen var lämnad åkte vi förbi Biltema där vi åt frukost.

 

Naturligtvis vill man äta gott när man äter ute.

Passade även på att handla ett par saker men glömde köpa det jag egentligen behövde.

Magnetlås och, och ??? Va 17 var det mer jag skulle ha. Jäkla teflonminne man har.

Men det kanske kommer tillbaks.


Vi åkte förbi hem och jag lämnade över bilen till Anders så fick han göra sina ärenden och vid 1-tiden ringde han och sa att bilen skulle hämtas och han skulle hämta up mig.

Upp från soffan där jag legat en stund och så åkte vi till Carstedts där Anders lastade in en massa i sin bil för att åka tillbaks till fjällvärden uppe bortanför Kiruna.


Hem igen och tillbaks till soffan och 2 började matinéfilmen.

Sedan en höneblund innan Inger kom hem från jobbet.


Vi såg ett avsnitt av Severin som verkligen bor härligt till.

Snacka om avkoppling bara av att få se fjällvärlden, där du skulle du trivas Anders.

Nu längtar jag till den där Norgeresan vi har tänkt göra men det blir nog först eller tidigast nästa år, alltså 2017.


Jag såg ett program om ett fyrbygge ute i havet utanför Skottlands kust, på ett rev som heter Bell Rock.

Fyren Bell Rock (fotograf: Derek Robertson)

Programmen om olika byggprojekt finns på Netflix och heter "Seven Wonders of the Industrial World",

Nästa är "The Line" som är bygget av järnvägen tvärs över amerikanska kontinenten.

Tidigare var bygget av Broockleynbron och Ett stort fartyg i England.

 

Erik kom förbi och pratade en stund och så gick jag isäng men orkade inte lyssna så länge på boken.

Har sovit tungt och länge inatt och bara släppt in Gunnar en gång vad jag kommer ihåg.

 

Inger lastade bilen igår kväll med en massa som ska till återvinningen, otroligt vad det blir mycket och vi som inte handlar något tycker jag.

Men det är plast och papper samt en massa annat men då är ju soptunnan nästan tom hela tiden.

 

Så när Inger slutar jobbet ska vi iväg med skräpet men till dess sitter jag här och ska fortsätta leta luftvärmepumpar då vi måste byta ut den i stugan.

Fast just nu håller den 13-14° då den är ställd på 16° men den orkar inte värma upp till 20°. Då tar det liksom stopp och den kommer inte igång som den ska, det fattas det där sista steget eller vad man ska säga.

Jag ondgjorde mig tidigare över den där pumpen.

 

Mejlade vårdcentralen och beställde tid för kontroll av mitt avloppssystem, det för vätska, alltså kisseriet som inte är som det ska.

Eller idag har det inte varit några problem och inte heller nattetid så det kanske var någon virus jag hade men de ska få kolla på och se om det kan vara något.

Inger skrattar och säger att jag blivit gammal gubbe. Ska hon säga som är en gammal tant.

Jag har då inte tappat min sexlust som hon har gjort.

Vad ska man egentligen gära åt ett sådant problem. De kanske kan kastrera mig när jag ändå ska in och kolla systemet så blir vi jämnbördiga när det gäller sexet.

 

Det har ju vartit två helt härliga dagar när det gäller vädret, sol och ljust.

Idag är det mulet med -1,1° utanför fönstret, svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-17 09:30:09

Temperatur: -0,2 °C
Lufttryck: 1002,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från SW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -4,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 30,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,2 °C
Klockan:
09:20
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
14:30
Temp - Min:
-13,9 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
-14,2 °C
Klockan:
23:43
Lufttryck - Max:
1008,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
17:50
Lufttryck - Min:
1002,2 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:38
Sol upp: 07:29
Sol ned: 16:19
Skymning: 17:09
Dagsljus: 10:31 tim:min
Dag längd: 08:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:52
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:45

Se på den, vindmätaren har tinat fram.

 

Så här ser det ut i trädgården fast jag kanske skulle ta gårdagens bild istället.  

 

 

Godmorgon.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards