jans

Alla inlägg den 24 februari 2016

Av Jan Sandström - 24 februari 2016 22:05

Nyfiken Tristan luktar på blomman.


 

 

 

 





Av Jan Sandström - 24 februari 2016 11:39

Ser i tidningen att nya trenden är att dricka alcogel???

Nog är man bra knäpp om man får för sig att dricka sådan.


Men nu plockar apoteken bort spriten från hyllorna och jag funderar på alla spritflaskor som står på många offentliga toaletter.

Nu får man nog plocka bort dessa också.


Handsprit är förresten övertro på då det endast dödar två sorters bakterier som dessutom är ganska sällsynta.

Effektivast är att gnugga händerna med vanlig tvål och varmt vatten men man ska gnugga ordentligt så att det blir rent.


Dricka alcogel?

Jag har en flaska här på skrivbordet och den luktar räligt. aldrig skulle jag ens få för mig att smaka på den.

 

Däremot är den utmärkt att smörja händerna med, det upptäckte jag när jag var bokbindare.

Man smörjer händerna och det lämnar inte feta märken efter sig på papper och annat.

Av Jan Sandström - 24 februari 2016 10:11

SVT 1, 13:55--15:25 Winchester '73 (1950)

Bild saknas.

 

Handling:
Lin McAdam vinner ett Winchestergevär i en skyttetävling. Geväret stjäls dock av McAdams bror Dutch Henry Brown varvid McAdam ger sig ut på en lång jakt efter Henry och geväret.
Amerikansk långfilm från 1950. Lin McAdam vinner ett Winchestergevär i en skyttetävling. Geväret stjäls dock av McAdams bror Dutch Henry Brown varvid McAdam ger sig ut på en lång jakt efter Henry och geväret.

 

 

Av Jan Sandström - 24 februari 2016 09:51

Onsdag den 24/2


Två månader efter jul och bara 10 månader kav då, dags att börja tänka på om man ska bli snäll då. Fast i mitt fall är det knappast lönt.


Igår var jag hos en ureoteraput eller vad hon kallas och pratade om kissproblem.

Fick prata med både den gamla avgående sköterskan och den nya unga som ska ta över, trevligt prat om både kiss, katter och barn.

Ultraljudet visade ingenting onormalt och någon mer undersökning behövder jag inte.

Hade faktiskt oroat mig lite för om jag skulle bli undersökt grundligare för då vet jag inte hur han där nere skulle ha reagerat.


Nu blir det mer undersökningar för jag ska dit imorgon bitti och ta prover på fastande mage, sedan har jag en tid på måndag hos en läkare.

De tyckte jag hade någon enhet högt blodsocker, tror de sa åtta men det är evigheter sedan jag gjorde en hälsoundersökning så de vill väl göra den 60-årskoll jag inte var kallad till.

Har man väl gett dem lillfingret tar de hela kroppen (förutom tänterna då).

Bäst är att slippa hamna i sjukvårdens klor för då är man fast där.


Jag fick inte heller några inkontinensskydd så jag får väl klpa själv eller fortsätta använda toapapper och det fungerar för nu är det inget märkvärdigt läckage längre, det var nog en virus jag fick för några veckor sedan.


Väl hemma släppte jag in Gunnar som gick ut innan jag åkte men vädret var ju fint.

Sedan gjorde jag inte mycket under eftermiddan och kvällen, lyssnade på ljudboken och såg på TV.

Kände mig och känner mig inte allt uppåt av att bli udersökt för det är som att lämna in bilen, de hittar alltid något som är fel.


Gick isäng och sov gott inatt förutom de korta stunder då Gunnar ville ut och in.


Idag blir en vanlig dag förutom att mitt humör är lite deppigt av flera orsaker. Jag skulle behöva något upplyftande och i eftermiddag blir det en bra film på TV.


Vädret är sisådär, det är då ljust och en aningen blått syns på himlen.

Det blåser dock och temperaturen utanför fönstret ligger på +0,2°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-24 10:00:10

Temperatur: 0,7 °C
Lufttryck: 973,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från WNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -1,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,6 mm
Året: 31,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
09:58
Temp - Max:
2,1 °C
Klockan:
13:08
Temp - Min:
-12,7 °C
Klockan:
00:46
Temp - Min:
-12,5 °C
Klockan:
22:28
Lufttryck - Max:
973,8 hPa
Klockan:
09:54
Lufttryck - Max:
973,3 hPa
Klockan:
19:10
Lufttryck - Min:
972,0 hPa
Klockan:
05:09
Lufttryck - Min:
971,3 hPa
Klockan:
00:17


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:17
Sol upp: 07:05
Sol ned: 16:41
Skymning: 17:29
Dagsljus: 11:12 tim:min
Dag längd: 09:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:10
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:14

Så här är bilden på trädgården.

 


Måste ge fåglarna mer jordnötter och så behöver jag köpa hem mer nötter. Men Inger ska säkert till Granngården och köpa frön.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards