jans

Alla inlägg under februari 2016

Av Jan Sandström - 27 februari 2016 11:13

Ingen mus till lunch men det var en kall och kelig Gunnar som kom in.

Av Jan Sandström - 27 februari 2016 10:41

Gunnar ligger och väntar utanför mushålet.

Han satt och kollade ut genom fönstret då han plötsligt fick bråttom ut.

Av Jan Sandström - 27 februari 2016 09:03

Lördag den 27/2


Igår hade vi en skön dag här alla tre.

Men det var kallt på morgonen, som det är den här tiden så tittar bara solen fram så värmer den skönt.

Efter att ha suttit inne och ugglat gick vi ut en sväng i byn, solen värmde men så fort det blev en glänta mot norr drog det kallt.

  och stugan mellan träden


Väl hemma i värmen så blev det fika och en höneblund på soffan medan TVn visade något program jag skulle se.


Värmepumpen ger värme fast det är närmare -25 grader, men inte direkt full värme och inte blir det varmare när det är -8 grader ute.

Så utan tilläggsvärme från elementen skulle det bli svalt inne, men kaminen värmer ju en del.


Jag var trött igår kväll efter att vi sett två filmer, den första om en fotograf som filmat glaciärer, intressant men skrämmande att se den globala uppvärmningen visas sådär.

Sedan såg vi en spännande film med många kända skådespelare, Mars Attacks. Och då är det inte godisbitarna som anfaller.


Det blev bara en stund med ljudboken och jag hade fått värk på de vanliga ställena, grym värk men jag somnade ändå och Gunnar var hos oss i sängen om han inte lade sig i fönstret.

Skönt att få vara här i lugn och ro och veta att Erik är hemma med de andra två katterna.


Upp  morse och kallt idag med, -22 före sex och nu var det -18.

Idag har jag inga andra planer än att lasta snöslungan och kanske fixa en utelampa p förrådsväggen som slocknat.

Men jag tror inte jag har en sådan att byta ut.

Det gör jag senare idag när det blivit lite varmare ute.


Solen skiner och Gunnar har kommit in efter att ha suttit ute på bron och lapat sol.

 

Jag har fått min frukost.

 

Inger sliter med sitt korsord.

 


Så här fint såg det ut tidigare, inte helklart men solen skiner ändå ibland.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-27 09:30:10

Temperatur: -11,4 °C
Lufttryck: 987,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -11,4 °C
Inne hos oss. Temp: 19,3 °C Fukt: 25 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 23,1 mm
Året: 33,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,4 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
-3,6 °C
Klockan:
12:17
Temp - Min:
-18,2 °C
Klockan:
06:39
Temp - Min:
-16,5 °C
Klockan:
04:52
Lufttryck - Max:
987,3 hPa
Klockan:
05:15
Lufttryck - Max:
986,1 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
985,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
981,6 hPa
Klockan:
03:39


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:07
Sol upp: 06:55
Sol ned: 16:50
Skymning: 17:38
Dagsljus: 11:31 tim:min
Dag längd: 09:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:54
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:49

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 26 februari 2016 14:07

Inte byter jag det här mot trängseln i affären.

Vi har varit ute på en promenad i solen men med nordlig vind drog det lite kallt men frisk luft är skönt.

Av Jan Sandström - 26 februari 2016 12:07

Men jag håller på att bli hungrig.

Inger har borstat Gunnar så hans päls hamnade på hennes byxor.

Av Jan Sandström - 26 februari 2016 08:20

Fredag den 26/2


Igår Började jag dagen med att kvista iväg till vårdcentralen där de tappade mig på blod och kollade trycket.

Det gick fort och sedan hade jag nästan hela dagen för mig själv.


För jag fick besök av Harry och Margareta som fick en kopp te och prat om ditt och datt.


Inger kom från jobbet och då hade jag lastat snöslungan så då lastade vi det övriga med Gunnar och åkte hit.

Jag fick börja med att köra bort snö med slungan men det gick bra, bara plogkanten som var hård.

Det var kallt ute, nästan 20 grader så det var skönt att få gå in till en varm brasa med pizza, soppa och tv.


Luftvärmepumpen ger värme men inte riktig fart på den.


Gunnar är väldigt kelsjuk och vill vara med oss där vi är men ibland beter han sig som att vi hade någonting där ute.

Vi har sovit gott, så gott man kan med en trånsjuk katt som bara vill stå på bröstet och bli kliad långa stunder.


Hemma ligger Mirabell på vår säng och Tristan på soffan och sover men snart är det väl morgon och mat där också bara kattvakten stiger upp.


Vi ska ta det lugnt och bara ha det skönt idag.

Gunnar blev till slut tvungen att gå ut längre än utanför dörren men det behövdes några försök, då gick han under altanen och jag hoppas att han gjorde sina behov då.

Nu sitter han i fönstret och njuter av solen.

 


Här har vi eller hade -24,5 grader men nästan klart och solen skiner.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-26 08:30:11

Temperatur: -11,7 °C
Lufttryck: 982,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -11,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 1,5 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 23,1 mm
Året: 33,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,7 °C
Klockan:
08:29
Temp - Max:
-3,4 °C
Klockan:
09:24
Temp - Min:
-16,5 °C
Klockan:
04:52
Temp - Min:
-16,8 °C
Klockan:
23:00
Lufttryck - Max:
982,8 hPa
Klockan:
08:10
Lufttryck - Max:
982,2 hPa
Klockan:
21:48
Lufttryck - Min:
981,6 hPa
Klockan:
03:39
Lufttryck - Min:
978,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:10
Sol upp: 06:59
Sol ned: 16:47
Skymning: 17:35
Dagsljus: 11:25 tim:min
Dag längd: 09:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:40
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:37

och så här såg det ut för en stund sedan.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 25 februari 2016 13:42

Åtminstone tycker Gunnar det.

Han har flera gånger vait och aktiverat klockan vid sovrumsfönstret men inte velat komma in.

 

Nu gick han över till grannen för att kolla läget.


Men jag sitter här inne med de andra två och har det så skönt.

Av Jan Sandström - 25 februari 2016 09:46

Torsdag den 25/2


Igår var en lugn och skön dag, såg på TV, en gammal god westernfilm med indianer bovar och banditer m.m Lyssnade på ljudboken, pysslade men katterna eller om de var de som pysslade med mig. Är lite osäker på vem som har vem här i huset.

Åt och fikade gott samt pratade med barnen via nätet.

Tänk vad det är enkelt idag för jag märker ju inte att Maria sitter där borta i Prince George i Kanada, samma kontakt som med Erik på Umedalen eller Peter på Ersboda.

Anders är ju uppe i Björkliden och Tomas nere i Jönköping.

Det är då så skönt att det gått och går bra för barnen.

Som den gamla tanten sa, att nu var hon så nöjd och glad för att nu hade hon fått in barnen på äldreboendet.


Inger kom hem och vi satte oss och såg sjätte avsnitter av Severin och efter det Där ingen skulle tro att någon kunde bo som för övrigt sänds på SVT 2 16:25 i eftermiddag.

Det var ett intressant program om ett äldre par där han var en stor personlighet, titta får du se.

Att de sedan bor härligt till är sevärt.

Jag kom att tänka på hundraåringen som klev ut... när jag såg det och hans upplevelser i livet.


Sedan blev det sängen och en kort stund med ljudboken, efter det sov jag gott.

Jag vet inte vad som hänt när jag sover så gott på nätterna, det är jag inte van vid.


Steg upp tidigt, duschade, glömde det igår kväll och efter det (nästan direkt) iväg till vårdcentralen på fastande mage.

Kom in ganska fort så jag hann inte lyssna mycket på boken jag släpat med mig.

Två unga fina flickor plågade mig sär jag satt i en stol, saknade nackstöd men det var bra för eljest hade jag kanske somnat när de pysslade med mina armar där de tog blodtryck och tömde ut ett par liter blod, eller milliliter kanske det var.

Men sedan ville de ha mera urinprov fast det kunde jag inte ge dem då jag kissat tidigare i morse.

Fick en mugg att lämna på måndag när jag ska till läkaren fast som det känns nu är det helt bortkastade resurser.


Nu har jag då fått i mig kaffe, mackor och ett glas appelsinjuice så jag är ganska nöjd och mår bra.

I eftermiddag ska jag lasta snöslungan då vi ska till stugan när Inger kommer hem för det behövs nog skottas lite där och annan tillsyn.

Vi får passa på när Inger är ledig och Erik kan vara kattskötare åt Mirabell och Tristan. Gunnar får följa med och känna på att han får rå om oss alldeles ensam. Det kommer han att gilla. Kanske ta sig en färsk mus till mellanmål.


Det är fint väder om än lite kallt, det var -13,9° när jag steg upp 7.

Just nu har jag -8,5° utanför fönstret, solen skiner från en blå himmel och vindstilla för vimpeln hänger slak utmed stången.

Tristan är leksjuk för det lever om inne i rummet, måste se vad de gör.

 

Gunnar verkar oskyldig liksom Mirabell.

   

Tristan kom och sa att han inte gjort något men jag vet inte om jag kan lita på yrvädret.

 


Nåja, väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-25 10:15:10

Temperatur: -4,9 °C
Lufttryck: 980,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från WNW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -4,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,6 mm
Året: 31,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,4 °C
Klockan:
09:24
Temp - Max:
3,9 °C
Klockan:
13:31
Temp - Min:
-13,9 °C
Klockan:
06:59
Temp - Min:
-12,7 °C
Klockan:
00:46
Lufttryck - Max:
980,3 hPa
Klockan:
10:06
Lufttryck - Max:
978,2 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
978,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
972,0 hPa
Klockan:
05:09


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:14
Sol upp: 07:02
Sol ned: 16:44
Skymning: 17:32
Dagsljus: 11:18 tim:min
Dag längd: 09:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:25
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:25

och nu börjar det bli fint med en kaffetår där borta på lilla altanen vid förrådet.

Tror jag måste ut och skotta vort den lilla snön som är kvar där, jag körde ju bort det mesta med slungan tidigare.

 

Det kanske blir kaffe på framsidan bara temperaturen stiger lite till.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards