jans

Alla inlägg under februari 2016

Av Jan Sandström - 17 februari 2016 09:10

Onsdag den 17/2


Igår blev det en tidig morgon för mig. Steg upp redan klockan 6 och efter en sömnlös natt.

Anders skulle lämna in bilen på verkstan för byte av bromsskivor fram och då ville han ha skjuts hem.

När bilen var lämnad åkte vi förbi Biltema där vi åt frukost.

 

Naturligtvis vill man äta gott när man äter ute.

Passade även på att handla ett par saker men glömde köpa det jag egentligen behövde.

Magnetlås och, och ??? Va 17 var det mer jag skulle ha. Jäkla teflonminne man har.

Men det kanske kommer tillbaks.


Vi åkte förbi hem och jag lämnade över bilen till Anders så fick han göra sina ärenden och vid 1-tiden ringde han och sa att bilen skulle hämtas och han skulle hämta up mig.

Upp från soffan där jag legat en stund och så åkte vi till Carstedts där Anders lastade in en massa i sin bil för att åka tillbaks till fjällvärden uppe bortanför Kiruna.


Hem igen och tillbaks till soffan och 2 började matinéfilmen.

Sedan en höneblund innan Inger kom hem från jobbet.


Vi såg ett avsnitt av Severin som verkligen bor härligt till.

Snacka om avkoppling bara av att få se fjällvärlden, där du skulle du trivas Anders.

Nu längtar jag till den där Norgeresan vi har tänkt göra men det blir nog först eller tidigast nästa år, alltså 2017.


Jag såg ett program om ett fyrbygge ute i havet utanför Skottlands kust, på ett rev som heter Bell Rock.

Fyren Bell Rock (fotograf: Derek Robertson)

Programmen om olika byggprojekt finns på Netflix och heter "Seven Wonders of the Industrial World",

Nästa är "The Line" som är bygget av järnvägen tvärs över amerikanska kontinenten.

Tidigare var bygget av Broockleynbron och Ett stort fartyg i England.

 

Erik kom förbi och pratade en stund och så gick jag isäng men orkade inte lyssna så länge på boken.

Har sovit tungt och länge inatt och bara släppt in Gunnar en gång vad jag kommer ihåg.

 

Inger lastade bilen igår kväll med en massa som ska till återvinningen, otroligt vad det blir mycket och vi som inte handlar något tycker jag.

Men det är plast och papper samt en massa annat men då är ju soptunnan nästan tom hela tiden.

 

Så när Inger slutar jobbet ska vi iväg med skräpet men till dess sitter jag här och ska fortsätta leta luftvärmepumpar då vi måste byta ut den i stugan.

Fast just nu håller den 13-14° då den är ställd på 16° men den orkar inte värma upp till 20°. Då tar det liksom stopp och den kommer inte igång som den ska, det fattas det där sista steget eller vad man ska säga.

Jag ondgjorde mig tidigare över den där pumpen.

 

Mejlade vårdcentralen och beställde tid för kontroll av mitt avloppssystem, det för vätska, alltså kisseriet som inte är som det ska.

Eller idag har det inte varit några problem och inte heller nattetid så det kanske var någon virus jag hade men de ska få kolla på och se om det kan vara något.

Inger skrattar och säger att jag blivit gammal gubbe. Ska hon säga som är en gammal tant.

Jag har då inte tappat min sexlust som hon har gjort.

Vad ska man egentligen gära åt ett sådant problem. De kanske kan kastrera mig när jag ändå ska in och kolla systemet så blir vi jämnbördiga när det gäller sexet.

 

Det har ju vartit två helt härliga dagar när det gäller vädret, sol och ljust.

Idag är det mulet med -1,1° utanför fönstret, svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-17 09:30:09

Temperatur: -0,2 °C
Lufttryck: 1002,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från SW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -4,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 30,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,2 °C
Klockan:
09:20
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
14:30
Temp - Min:
-13,9 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
-14,2 °C
Klockan:
23:43
Lufttryck - Max:
1008,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,0 hPa
Klockan:
17:50
Lufttryck - Min:
1002,2 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:38
Sol upp: 07:29
Sol ned: 16:19
Skymning: 17:09
Dagsljus: 10:31 tim:min
Dag längd: 08:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:52
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:45

Se på den, vindmätaren har tinat fram.

 

Så här ser det ut i trädgården fast jag kanske skulle ta gårdagens bild istället.  

 

 

Godmorgon.

 

Av Jan Sandström - 16 februari 2016 09:58

SVT 1, 14:45--16:10 Idel ädel adel (1945)

Nu kanske överföringen fungerar.

Och det ska bli en skön stund att bänka sig framför apparaten.

 

Bild saknas.

 

 

Handling:
Förbundssekreteraren i Byggnadsarbetareförbundet, Rickard Andersson, får i uppdrag att förhandla om inköp av Gyllingehus slott. Förbundet behöver ett semesterhem. Ägare till Gyllingehus är unge baron Kim Gyllenhorn, som just har gift sig med Rickards syster Gittan Andersson, tidigare expedit. Hon är lycklig över att få bo i ett riktigt slott. Men Kim funderar allvarligt på att sälja slottet och flytta till stan. Rickard anländer till Gyllingehus och får ett varmt välkomnande av sin syster, s...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 16 februari 2016 08:09

Tisdag den 16/2


Igår blev det hastigt på morgonen när serviceteknikern ringde och ville kolla på värmepumpen i stugan.

Efter en hastig frukost åkte jag ivär i en isig och kall bil men vädret var fint.

       

och renarna var på plats vid Kvarnfors efter väg 363.


Men reparatören hade problem och lyckades inte fixa till värmepumpen.

Efter några telefonsamtal fick jag beskedet att jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag och att pumen är slut.

Det blir till att köpa en helt ny anläggning.


Väl hemma igen gjorde jag en anmälan till Trygg Hansa så det är bara att vänta och se.


Sedan var jag slut och matinéfilmen började så jag såg den. Därefter lade jag mig på soffan med ljudboken och hade Mirabell utmed mig.


Inger kom hem och senare på kvällen kom Anders under tiden jag såg film.

Det blev Amelie från Montmartre som var en underhållande film som fick tiden att gå.

Sedan gick jag isäng och det blev en natt utan sömn igen.


Klockan 6 fick jag ändå stiga upp då jag skulle följa med Anders ut, han skulle lämna bilen på verkstan och på väg hem passade vi på att äta frukost på Biltema.

 

En fullt normal frukost eller hur, bullen ingick i kaffepriset.


Jag passade även på att köpa ett par grejer när jag nu var på Biltema, en värmefläkt och backkameran jag skrev om tidigare någon gång.

På v'g hem kom Anders på att han glömde sopsäckarna och nyckeln som han skulle ha till sin lägenhet så vi fick ändå åkta förbi hem.

Passade fint för då kunde jag stanna hemma och han fick ta bilen och göra som han vill idag.


Jag ska ta det lugnt och kommer nog att ta en höneblund på soffan lite senare.


Vädret är fint idag med, det har blivit ljusare nu när det är soligt och klart med en svag nordlig vind, ser det ut som på vimpeln.

Temperaturen är -6,8° i skuggan utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-16 08:30:09

Temperatur: -5,2 °C
Lufttryck: 1006,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från WNW,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -10,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 30,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,2 °C
Klockan:
08:28
Temp - Max:
-1,8 °C
Klockan:
13:29
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
05:39
Temp - Min:
-10,3 °C
Klockan:
06:12
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
08:18
Lufttryck - Max:
1002,1 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1001,9 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
988,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:41
Sol upp: 07:32
Sol ned: 16:16
Skymning: 17:06
Dagsljus: 10:25 tim:min
Dag längd: 08:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:11
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:33

och så här fint ser det ut i trädgården.

 


Nu tror jag det blir en stund i duschen och sedan.

Nä först inlägget om dagens matinéfilm.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 16 februari 2016 07:20

Ute med Anders som lämnade bilen på Carstedts.

Av Jan Sandström - 15 februari 2016 13:11

Har nu knåpat ihop en skadeanmälan till Trygg Hansa och bifogat både dolument och foton så nu är det bara att vänta på att något händer.


Antingen hör de av sig och vill ha mer information av mig eller reparatören.

Eller så dimper det ned en massa pengar på mitt bankkonto.


Fast jag tror att det blir varken och, inga pengar och ingenting.

Men jag kan ju alltid hoppas på ersättning.


Men nog är det väl skit och skamligt att det inte ska finnas delar eller gå att reparera en anläggning efter 5 år och 5 månader.

Men det är väl så här i världen idag.


På 60-talet sjöng Siw Malmkvist om Slit Och Släng.mpg


Idag stämmer det verkligen att man bara slänger och köper nytt.

Av Jan Sandström - 15 februari 2016 12:32

Va är det för skit egentligen.


Går det inte att lägga upp en bild från datorn???

Provade men det händer ju ingenting utan är det bara profilbilden man kan byta ut?


VAD ska man ha Instagram till egentligen? Det fungerar ju lika bra med Facebook eller min blogg är ju den bästa om jag vill dela med mig av bilder.

Jag fotar ju med kameran och då flyttar jag bilderna till datorn men kan man inte lägga upp bilder på Instagram från den är det ju värdelöst.

Tror jag kommer att avinstallera det för alla bilder jag sett på Instagram är ju bara delar av samma bilder som förekommer på Facebook.

Av Jan Sandström - 15 februari 2016 12:20

SVT 1, 14:00--15:50 Damen i svart (1958)

 

Handling:
På Holmfors bruk går en ung kvinna ut i den mörka kvällen. En stund senare hörs ett skrik. Detektivparet John och Kajsa Hillman planerar en tids semester i Holmfors. Före avresan får Kajsa ett telefonsamtal från Inger von Schilden, vars man Christian är bruksdisponent. Inger undrar om inte Kajsa fått hennes brev som Christians sekreterare gick för att posta i måndags. Och sedan dess är sekreteraren, Ann-Marie Hansson, försvunnen, berättar Inger. På tåget till Holmfors berättar Kajsa för John...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 15 februari 2016 11:51

Måndag den 15/2


Igår åkte jag till stugan och skottade med snöslungan och det var tur att jag gjorde det.


Hemma var Inger barnvakt åt lille Emil medan föräldrarna gick på bio, jag kom hem och sedan åt vi middag tillsammans.

   

 
  


Jag såg film på kvällen. "Battle of Britain", intressant men det blev lite för mycket av flygstrider och samma bilder om och om igen av plan som blev nedskjutna.


Gick isäng och har sovit skapligt gott inatt.


Vaknade åtta och satte ned fötterna på golvet.

Då ringde telefonen.

Det var reparatören av luftvärmepumpen i stugan och han undrade om jag kunde vara där om en kvart   

Vi kom överens om ½10 istället så det blev en snabb frukost efter att ha stoppat in motorvärmaren men den här bilen har en kupévärmare som är helt värdelös.

En sån där liten fjuttig sak som dessutom är fastmonterad utan stickkontakt. Måste byta i sommar.

Så jag hade en kall isig bil när jag åkte iväg, bara framrutan och sidorutor var skrapade ut och invändigt så jag såg.


Fint väder var det när jag åkte, sol fast kallt med -10°

Efter Hissjö hade lappen sina kreatur på vägen.

     

Ska det någonsin bli en slalombacke här?

 

Och ska det någonsin bli en altan där uppe, jo det blir det nog men gäststugan är frågan om det nu blir, mer om det nedan.

 

Reparatören med det fina namnet Jan var fundersam och slet sitt, ja jag såg aldrig om håret va grått eller om han hade något under mössan.

 

Och så lyckades jag tydligen slå på något stjärnfilter under tiden jag fotade fina vinterbilder och annat, men det blev ju ganska bra ändå.

 

 

Jan fick ringa flera samtal och rådfråga expertisen, en bättre än vad han är och när jag satte mig i bilen för att åka hem ringde han och meddelade. SUCK


Det finns inga reservdelar,

det finns inte att köpa ny uteenhet eller innerdel för utbyte.

 

Värmepumpen är lite drygt 5 år och det är bara att skruva ned och skrota.


Han rekommenderade mig att kontakta försäkringsbolaget för att kolla om det går att få något från dem.

Ny pump går på gissningsvis 20 eller 25 000:-


Snacka om att det är uträknat med 5 års garanti.

Så tack Mitsubish, det blir nog ett annat fabrikat även om jag varit väldigt nöjd med pumpen den tid den fungerade.

Men jag får väl höra vad Trygg Hansa säger, de har hittills inte varit omedgörliga när jag haft problem.


Som jag nämnde är det fint väder, solen skiner och svag vind, just nu -5,7° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-02-15 12:15:08

Temperatur: -2,9 °C
Lufttryck: 995,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -2,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,4 mm
Året: 30,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,9 °C
Klockan:
12:11
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
12:15
Temp - Min:
-10,3 °C
Klockan:
06:12
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
02:54
Lufttryck - Max:
995,3 hPa
Klockan:
12:14
Lufttryck - Max:
989,2 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
988,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
984,5 hPa
Klockan:
13:15


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:44
Sol upp: 07:35
Sol ned: 16:12
Skymning: 17:03
Dagsljus: 10:19 tim:min
Dag längd: 08:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:40
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:03

och så här ser det ut.

 


Goddag.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards