jans

Alla inlägg den 3 mars 2016

Av Jan Sandström - 3 mars 2016 16:55

Jag får nog erkänna att jag kan kallas för Typ-2 diabetiker.

Men till att börja med ska vi kolla om jag kan få bukt med det via kost och motion.


Ett elände är det i alla fall även om jag inte känner av problemet.

Mest känner jag av att magen spårar ur av oron.

Det har blivit lite väl mycket omak här i vinter och vår.

Så nu tar jag en stund på soffan med ljudboken så kanske tankarna skingras på annat.

Av Jan Sandström - 3 mars 2016 09:07

Torsdag den 3/3


Igår var jag inte på humör när jag vaknade, men blev på lite bättre när ja fick följa med Emil och handla på IKEA.

Ja inte för handlandets skull utan för att jag fick äran att styra barnvagnen.

   

Jag köpte sådana där tejpborstar som tar bort katthår, och några små plastlådor samt tre reflexvästar.

IKEA hade eden där modellen som ligger i en ficka och kan vändas utochin så blir fickan en ficka på bröstet och med blixtlås både där och framtill.

Smidigt att ha MP3-spelaren lättillgänglig i den fickan med sladden upp till hjälmen.


Hemma fick jag se den gamla filmen men via nätet och SVTplay då de inte lagat vårt TV-nät ännu.

Det verkar inte finnas något intresse av att fixa det så vi blir nog utan TV framöver men det löser jag nog på något sätt med egen antenn.

Kommer väl att spara in ett par tusen per år om jag inte tar signalen via fibernätet.

Om inte annat kan jag ha det som påtryckning att inte betala fast då stänger de väl bara av internet och allt, det är säkert enklare och billigare för dem.

Annat var det när jag skötte om vårt kabeltvnät när på Västerslätt, då visste jag ju också hur allt fungerade då det var jag som byggde det. Eller planerade det, byggde gjorde vi gemensamt vi på området och man grävde sin egen tomt där ledningarna skulle ligga.


Jag fick se filmen och sedan kom Inger hem, middag och så såg vi ett program om hur de gjorde serien "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu".

Därefter såg jag, eller slötittade och hoppade igenom en film på Netflix som heter Visevärden. En konstig film men mot slutet blev den mer begriplig fast ändå konstig.


Gick isäng med min ljudbok Södra vägen till Saltön och somnade efter att ha måsta smörja mig med Voltaren då jag hade värk i knän m.m

Sov ändå skapligt gott och drömde om dagens besök på vårdcentralen där jag låg i gynstolen med benen i vädret för undersökning men det blev bara    av hela slanten med Inger och fina flickor. Drömma kan man ju göra men jag kommer inte ihåg hur det slutade OM det slutade. Handlingen kanske hoppade någonannanstans mitt i allt.


Katterna fick fnatt och sprang ett race över mig och sängen på morgonsidan så jag fick stiga upp och släppa ut Gunnar.

Mirabell fick lite tonfisk så hon blev lugn och Tristan fortsatte springa.

Nu har de lugnat ned sig men nyss såg jag en av grannarnas katter ströva över gården och altanen här ute och det får den väl göra.


Snart kommer väl Erik och vill ha hjälp med att fixa det slutliga på hans vindrutetorkare som vi lagade provisoriskt tidigare.

Sedan har jag ju tid på vårdcentralen där jag troligen får den slutliga domen av vad jag lider av, fast jag lider inte utan känner mig frisk förutom ledvärken.

Men det är säkert något elände ändå som tyfus, det står att från början känner man ingenting av den.


Vädret är sisådär, mulet och det blåser en aning med en temeratur på -4,1° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-03-03 09:30:11

Temperatur: -4,6 °C
Lufttryck: 995,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från ESE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -7,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 36,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,6 °C
Klockan:
09:24
Temp - Max:
-0,6 °C
Klockan:
00:17
Temp - Min:
-10,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-11,5 °C
Klockan:
22:19
Lufttryck - Max:
995,9 hPa
Klockan:
09:15
Lufttryck - Max:
996,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
992,1 hPa
Klockan:
18:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:51
Sol upp: 06:38
Sol ned: 17:05
Skymning: 17:53
Dagsljus: 12:02 tim:min
Dag längd: 10:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:37
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:53

och så här ser det ut där ute.

 


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards