jans

Direktlänk till inlägg 9 mars 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 9 mars 2016 09:20

Onsdag den 9/3


Snart har den här veckan gått och snart har mars passerats. Tiden rusar iväg.

Idag åker Maria från Kanada in i USA eller hon åker till Alaska och några mil norr om nordpolen.

Mer om det nedan.


Igår en skön dag på alla sätt och vis trots krämpor och elände.

För varför ska man klaga när man har mat på bordet, varmt hus att bo i och familj även om den är utspridd runt världen.

Egentligen mår jag ju förträffligt bra även om lederna värket, tinnitus tjuter och kisseriet läcker ibland men inget är ju direkt dödligt.


Dagen fördrev jag som vanligt med film, ljudboken och datorn samt gosa lite med katterna fast det kanske skulle vara mer av det om jag fick bestämma, men de vill ju vara ifred de också och bara få sova skönt någonstans.

Efter matinéfilmen klädde jag på mig och gick ut och jag tänkte gå vägen som Inger tar hem från jobbet men det var så slaskigt och eländigt på vägen och så trampade jag lite snett när jag fick hoppa undan för en bil som kom, då gjorde jag illa foten så jag haltade runt kvarteret.

Kunde ju inte gå samma väg tillbaks för vad skulle grannarna då säga   

Väl hemma igen startade jag snöslungan och körde bort det lilla som kommit innen det frös på.

Inger kom hem och vi åt middag, sedan blev det Severin på TV, jag fortsatte se på film och Inger gick ned till tapetserarverkstan.

där hon håller på att klä om två fåtöljer, hon är ganska duktig min fru.


När vi gick isäng älskade vi skönt innan vi somnade.

Gunnar kom och lade sig mellan mina ben så jag fick knuffa över Inger till sin säng, det blir för trångt med tre st i sängen.


Jag har sovit gott även om jag drömde att jag hade grym värk i vänster lillfinger som var aldeles krokigt och när jag vaknade konstaterade jag att det verkligen var krokigt, sedan vaknade jag på riktigt och då var fingret rakt men värken fanns kvar.

Jag drömde alltså att jag drömde. Knasigt värre.


Inger hade stigit upp och jag fick två katter på mig, Tristan och Mirabell ville tydligen att jag skulle stiga upp.

Sedan fick Tristan frispel och började bråka med tanten som inte alls ville vara med på sådant.

Nu går ungtuppen omkring och vet inte vad han ska göra.


 

Han går snart och lägger sig han också.

 


Idag har jag inga andra planer än att sitta här, kanske åker jag ut och handlar på Biltema och ev. tigger fika av lille Emil, se en matinéfilm i eftermiddag och tar jag inte promenaden på Ersboda måste det bli här hemma men det beror helt på väglaget om det är lika moddigt som igår, då kanske jag skippar promenaden. Får ju inte förstöra foten helt och hållet.


Det påminner mig om när jag bodde hos brorsan i Stockholm och jag gick ut med deras hund Fara, det hade kommit snö och det låg någon dm. överallt.

Jag var runt 20 år så det blev en ordentlig runda runt Norsborg men när jag var som längst hemifrån fick jag senadrag i ena vaden.

Det var inte ovanligt att jag fick det på den tiden och efter att ha stapplat fram drog den andra vadmuskeln ihop sig.

Hur det nu än var så lyckades jag ta mig tillbaks hem i lössnön eller snöslasket som det var där nere.

En upplevelse jag inte kommer att glömma för det gjorde ont där jag försökte gå på hälarna så mycket det gick för att sträcka ut vadmusklerna.

Så illa blev det inte igår, jo nu snöar, regnar blansnederbörd det för fullt, tidigare kom en snöby med ordentliga lapphandskar.


Det är säkert slaskigt på vägen för temperaturen är utanför fönstret +1,0° med nederbörd, alltså gråmulet med svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-03-09 09:45:10

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 997,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från SSE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -1,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 16,2 mm
Året: 50,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
05:22
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
14:37
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
07:00
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
09:42
Lufttryck - Max:
997,2 hPa
Klockan:
09:15
Lufttryck - Max:
995,5 hPa
Klockan:
21:58
Lufttryck - Min:
995,1 hPa
Klockan:
00:43
Lufttryck - Min:
991,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:30
Sol upp: 06:17
Sol ned: 17:23
Skymning: 18:10
Dagsljus: 12:40 tim:min
Dag längd: 11:06 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:35
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 18:03

och så här ser det ut.

 

igår såg det ut såhär

 


Och så skulle jag berätta om Nordpolen som ligger i Alaske, ungefär 2 mil sydost om Faribanks dig Maria åker idag,

 

Hon ska få vara med på något internationellt stort miljönöte som hålls där varje år, OM jag nu förstått allt rätt.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards