jans

Alla inlägg den 24 mars 2016

Av Jan Sandström - 24 mars 2016 15:19

Jag har funderat lite på detta nu när de röstade nej i Sorsele och många motiverade det med att el ska produceras där förbrukningen finns, alltså i södra delen av landet.


Är det då inte samma sak med typ mataffärer att de bör finnas där folk finns, i storstäderna men främst när det gäller skattekontoret.

Varför ska det finnas i inlandet när de flesta som använder sig av detta finns i städerna?


Vi bor väl alla i landet Sverige och då får vi väl se det som en helhet och inte särskilja så förbaskat på Götaland, Svealand eller Norrland.

Vi kanske ska rita om kartan så att landet blir rundare så kanske det går att jämna ut mellan storstad och landsbygd men samtidigt vill då inte jag ha all skit ute i landet utan låt Stockholmarna få ha det de har så får vi ha vårt här uppe.

Fast vindkraftverk tycker då jag att man kan bygga här för det är väl ändå så att även vi förbrukar en hel del el för eljest blir det kallt i stugorna.

Och när vindsnurrorna ger el så kan vattenkraften dras ned så att vattnet finns kvar till de riktigt kalla dagarna.


Visst är det förluster på vägen men det finns ju även förbrukare lite här och där på vägen genom Sverige så ledningarna måste ändå finnas och vad säger att inte den el som produceras här uppe inte tagit slut innen den kommer ned till Götaland.


Bygg gärna vindkraft och bygg gärna här och där jag är, jag tycker faktiskt de är ganska läckra att se på jämfört med en granskog där inget händer.

Av Jan Sandström - 24 mars 2016 13:01

 

Kolbäcksbron över älven. 


Södra Gimonäsvägen

Som jag såg det men det är vinare på sommaren.

Enligt Google.

 




Gång och cykelbron över till Maxi.

Ett lok passerade samtidigt som jag tog kort. 

 

Fotade räcket som idé till det vi ska göra i stugan.

 

Holmsundsvägen in mot stan med Kolbäcksbron bakom Sliperiet.

 

Och den långa utförsbacken ned mot ICA Maxi

 

Av Jan Sandström - 24 mars 2016 12:51

Tristan är nästan för nyfiken för att det ska vara hälsosamt.

 

När mor sysslar med tyger så måste man ju inspektera så det blir rätt.

   

Måttbandet däremot måste man ju ta fast ibland.

     

Men det fick inte kisse så det blev en annan leksak, en stund.

 

Av Jan Sandström - 24 mars 2016 09:29

Torsdag den 24/3 och en månad närmare julafton.


Jag bryr mig inte om att skriva skärtorsdag, påskdagen och sådant här i bloggen utan här blir det bara torsdag lrdag o.s.v


Igår blev en vandrande dag, först en promenad till ICA på Ängesvägen, mitt emot där jag och Inger startade vårt liv med första gemensamma lägenheten på Ängesvägen 5 en trappa upp.

Det var tider där och där startade Tomas sitt liv, jag kan ju inte garrantera att han blev till där men där bodde han sina första månader.

Nåja, det var lite snömodd på gångvägarna men det gick fint, Inger styrde sin cykel med matvarorna och vi gick tillsammans.


Hemma blev det lite ett och annat bl.a matinefilmen som var sisådär.

Jag satte upp en av Marias hyllor så kisse kan klättra upp på översta hyllan här i kontoret men jag vet inte om jag ska visa han den eller om han ska få upptäcka den själv någon gång.

 


Sedan åt vi och fikade, såg på TV om där man inte kan tro att någon kan bo och efter det gick vi ut på en promenad igen.

Bort till Granngården och så bangatan till hissjövägen, efter den till VK-huset och så hem igen.

2520 meter blev det och till ICA gick vi 2420 meter fram och åter då.

Inte undra på att jag var slut igår kväll och hade ett blodsocker på 5,4.


Gick isäng med ljudboken fast jag blev tvungen att ligga på Ingers sänghalva då Gunnar lagt beslag på nästan hela min säng.

Då kom Tristan och kröp ned under täcket vid mina fötter, varmt och gosigt blev det.

Till slut kom Inger och skulle lägga sig och då fick jag vackert byta till min sänghalva och försöka dela den med Gunnar och det gick det också.


Har sovit riktigt gott inatt fast jag haft ont i knäna men jag går väl traska på tills det inte går längre.


I morse låg sockret på 7,5 och hade jag haft läkarkontrollerna idag skulle de inte upptäckt att jag har diabetes.

Så man kan ju undra hur många som går där ute som har detta utan att de vet om eller upptäckt det.

Egentligen skulle alla få testa blodsockret lite nu och då.


Idag funderar jag på att ta bilen bort till Strömpilen och hämta ut medicinen jag inte fått ut tidigare på andra apotek och samtidigt ta en promenad längs med älven.

Men det blir utan Inger så att jag får lyssna på ljudboken och hon har annat viktigt som hon ska göra idag.


Vädret är fint just nu men det ska komma nederbörd i eftermiddag/kväll/natt så det fäller att passa på.


Just nu skiner solen, fåglarna kvittrar där ute, nästan vindstilla men himlen är inte helt klar.

Temperaturen utanför fönstret är +-0,0°

Väderstationen visar inget då jag inte varit upp på taket, ska vänta tills det är snöfritt igen när det nu blir.

Men så här ser det ut i trädgården.

 

och igår såhär

 


Det är bättre väder idag.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards