jans

Alla inlägg den 8 april 2016

Av Jan Sandström - 8 april 2016 21:48

Ser att jag haft den rubriken tidigare då datorn kommer ihåg dem.


Men jag gick en lite annorlunda sväng i kväll.

 


Fast det börjar bli traligt att trampa fram samma vägar hela tiden, får börja ta bilen och åka ut men då uppstår ju parkeringsproblemen då Umeå börjar ha generellt parkeringsförbud på alla gator.


Men nu blir det en liten kopp te, mackan åt jag innan jag gick ut och det ska bli intressant att se vad jag har för fastevärde på blodsockret imorgon bitti.

Och då är det lördag.

Av Jan Sandström - 8 april 2016 19:18

Började se en film men tror inte jag ser den klart, det finns ju fler på Netflix eller så tar jag en macka och går ut på en promenad.

Tristan ligger och sover

eller sov, vaknade just, Mirabell sover gott på skötbordet inne på toaletten.
Gunnar ligger ute och sover.

Av Jan Sandström - 8 april 2016 16:02

När jag kom hem satt Gunnar vid fönstret och ville in, men det ville han inte.

Däremot ville Tristan ut och det smet han men då blev det fart på den fulländade jägaren Gunnar.

Snabbt som synden var han över Tristan efter en halvmeter och hade hans nacke i gapet och tassarna runt han.


När jag sa till tittade Gunnar upp och när jag tog ett steg mot dem smet Gunnar iväg några meter.

Tristan däremot for som en blixt tillbaks till ytterdörren, som var stängd så att inte Mirabell skulle smita ut hon åckså.

Ivrigt kraffsade han på dörren för att komma in så snabbt som möjligt men jag fick knappt upp dörren då han trängde sig mot springan och kunde till slut smita in.


Så Gunnar godkänner att Tristan och Mirabell finns här inne men ute på tomten är det hans revir och där tillåter han tydligen inga andra katter.

Fast ska kastrerade katter ha sådana revir.


Nu hoppas jag att Tristan lärt sig att det inte är något vidare där ute, bara ett farligt vilddjur. Fast det gick ganska lungt tillväga.

Ingen som fräste och slogs.

Nu ska Tristan få några godbitar och jag ska ta mig ett päron eller två, kanske även kaffe.

Av Jan Sandström - 8 april 2016 15:58

Det var skitjobbigt att cykla ute, speciellt när det är lite motvind och för lite luft i däcken.

Men jag måste nog köpa nya däck, de här är eller ser torkade ut och jag liter inte på att köra in högre tryck i dem.

 

Men nu blir det en stunds vila på soffan.

Av Jan Sandström - 8 april 2016 13:04

Nu har jag gått en runda, igen.

Förbi vårdcentralen och apoteket där jag köpte ut en vurk teststickor.

Sedan genom Rynkeby, förbi Dragonskolan och igenom Hedlundadungen (där de byggt en ny väg sedan sist).

 

Jag var lite orolig för att jag klätt mig för lite men blev ändå svettig så skönt att byta om.

Jag hann hem till filmen Ratataa eller Staffan Stolle story som jag haft inspelad men inte kunnat se för att ljudet varit kasst och ingen textnng.

En musikfilm av Povel Ramel, med Povel Ramel och - kanske - om Povel Ramel. I varje fall hans kända melodier.


Så nu blir det kaffe och kanske en liten macka för jag åt en liten lunch.


Av Jan Sandström - 8 april 2016 11:46

SVT 1, 13:00--14:45 Ratataa eller Staffan Stolle


Svensk långfilm från 1956. Tiden är sekelskiftet. Huvudperson är baron Staffan Lefverhielm (alias Staffan Stolle), en av de mest kända och geniala populärkompositörer som aldrig funnits till. En musikfilm av Povel Ramel, med Povel Ramel och - kanske - om Povel Ramel. I varje fall hans kända melodier. Regi: Hasse Ekman. Musik och vistexter: Povel Ramel.

Av Jan Sandström - 8 april 2016 10:49

Fredag den 8/4


Måste ju skriva här också.

Är ju gräsänkling sedan natten till igår     

Så då kan man göra precis det man själv vill.

Som att städa katternas toaletter, sopa biluppfarten, montera batteriet och starta hojen och liknande.

Men jag hann även med att cykla ett kotare pass på nya träningscykeln och så gick jag en sväng igår kväll, i dimman.

Det var ganska skönt ute både under dagen fast då blåste det lite för mycket men kvällsturen var skön.

 

Före jag gick ut åt jag en kvällsmacka och drack en mugg te och promenaden gjorde nog susen för blodsockret.


Väl hemma satte jag på och såg nästen hela filmen om Tintin och enhörningens hemlighet som ligger på Netflix.

Gosade med kissekatterna och Gunnar sprang ut och in.

Gick isäng och Gunnar fortsatte sitt ut och in ett tag innan han lade sig till ro mellan mina ben.

Jag kände mig hungrig och gissade på blodsockret att det var lägt, eller normalt för en frisk person.

Straxt efter 3 ville han ut igen och var ute till 5 då han åter lade sig mellan mina ben.


Jag har sovit skapligt gott fast Gunnar stört mig några gånger men det är jag van, fick ju ligga till åtta i morse då jag steg upp.

Kollade mitt blodsocker som låg på 5,9, mitt lägsta fastevärde sedan jag började mäta och vågen stannade än en gång på 90,9 kg

Det går nedåt.

Efter en lång frukost med Tristan liggandes på tidningen har jag städat katternas lådor, de själva ligger och sover.

Men jag har även hunnit se över Ingers blomplantor och vattnat dem.


Nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra idag.

En promenad till vårdcentralen och apoteket kanske skulle vara skönt i solskenet.


Jo solen skiner och jag har +6,9° i skuggan utanför fönstret

Men det verkar blåsa enligt vimpeln på flaggstången.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-08 11:00:10

Temperatur: 7,7 °C
Lufttryck: 1006,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från W,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 5,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 24,6 mm
Året: 79,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,8 °C
Klockan:
10:55
Temp - Max:
10,2 °C
Klockan:
13:34
Temp - Min:
-1,7 °C
Klockan:
02:17
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
23:39
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
10:18
Lufttryck - Max:
1005,2 hPa
Klockan:
17:02
Lufttryck - Min:
1004,0 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
996,2 hPa
Klockan:
01:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:41
Sol upp: 05:32
Sol ned: 19:51
Skymning: 20:43
Dagsljus: 16:02 tim:min
Dag längd: 14:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:26
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:12

och så här ser det ut just nu

 

och det syns tydligt att snön drar sig tillbaka.

 


Nu tror jag att jag måste ha kaffe och en frukt.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards