jans

Alla inlägg den 13 april 2016

Av Jan Sandström - 13 april 2016 18:05

Det här är mysigt.

 

Men INTE DET HÄR.

 


Och det blir ingen promenad för mig, kanske är det snövädret jag känt av i lederna, brukar ju göra det mer än ett dygn innan det kommer.

Av Jan Sandström - 13 april 2016 15:53

Vill inte ha.

Av Jan Sandström - 13 april 2016 15:39

Eller titta helst inte, deprimerande.

Av Jan Sandström - 13 april 2016 14:00

...ute i förmiddags då vi satt i den sköna solvärmen.

Men nu blåser det kallt och det har kommit lite snö i luften.
Där borta över I20 är himlen blåsvart.

Så jag intar soffan med en pläd över mina värkande knän.

Av Jan Sandström - 13 april 2016 13:44

...en mygga och en gris?

Jo..., men det beröttar jag inte just nu utan längre ned i inlägget.


Jag har jagat cyklar idag och tror mig fått lite ordning på dem men jag saknar en cykel.

Det kan vara så att Erik har den eller så är den skrotad.


Vem av er, du Erik eller Maria hade lagat växelhandtaget med silvertejp?

Visst skulle du Erik plocka ihop två cyklar till en?


Men likheten då, Jo av båda får man skinklåda.  

Av Jan Sandström - 13 april 2016 09:38

SVT 1, 14:55--16:10 Cimarron strip - The blue moon train


Cimarron Strip Poster


Handling:

Amerikansk västern från 1967. En före detta straffånge lurar sheriff Crown att hjälpa honom rädda ett antal fångar som ska transporteras med tåg till ett fängelse i Atlanta. Regi: Gerald Mayer. I rollerna: Stuart Whitman, Percy Herbert, Randy Boone, Jill Townsend, Broderick Crawford, m.fl


Info från   och tvprogram.nu






Av Jan Sandström - 13 april 2016 09:06

Onsdag den 13/4


Igår, jo erik kom förbi på morgonen och han bytte hjul på moppen, ganska enkelt att byta hela hjulet istället som första året när vi hjälptes åt att kränga av däcken från fälgarna.

Men avgasröret som är rostigt fick en spricka så nu låter den som en HD. Moppen alltså.

Det ska vi försöka åtgärda till helgen.

Jag fixade till däcket på skottkärran men det återstår att se om det håller tätt, tror att det var liten punktering på det.

 


Sedan förflöt dagen lugnt förutom envisa katter som låg på mig, alltså inte låg PÅ mig utan var envisa. Ville bli kliade, ha mat, ha godis eller vad det nu var de ville.

Gunnar var ute hela dagen så han märkte jag inte av.

Rev ut sängkläderna då det var renbäggning, rena lakan lade Inger in på kvällen.


Jag såg film, inte så speciellt bra då det var mycket musik, den var skaplig men de körde samma låt flera gånger men så var filmen gammal.


Inger kom hem och vi åt middag, efter det Severin på TV, sista avsnittet och efter det såg jag Badhotellet, också sista avsnittet.

Klockan blev 22 så jag tog min medicin och sedan gick jag ensam ut för att kanske få se på norrsken, vilket jag inte fick se.

Däremot grävde de upp Blomstervägen, förmodligen en vattenläcka vilket brukar uppstå så här under våren, en vanlig syn här på Västerslätt.

       

Jag gick en runda mot centrum, vårt centrum här på området och fotade lite här och där, inga märkvärdiga bilder med min lilla kamera.

       

Sedan blev det sängen och vi hade en skön stund tillsammans jag och Inger, katterna fick hålla sig på andra sänghalvan.


Natten blev ungefär eller nästan som andra nätter, men jag har fått sova lite mer än andra nätter.


Vaknade och steg upp med problem, fruktansvärd värk i jag vet faktiskt inte om det var höger knä, höft eller ichias i höger ben.

Det värke och molade så att jag knappt kunde röra på mig.

Det kan bero på att jag har Gunnar mellan mina ben och ibland lägger han sig där utan att jag är medveten om det, då kan jag ligga krokigt och snett med värk på följd. Tror det va så i morse.

Men det kan även vara följder av det vi sysslade med tidigare, det brukar också ge värk i min kropp men det är det värt.


Sent omsider släppte det värsta onda när jag gjorde min frukost, i morse med extra ost på mackorna då jag fick ta delar av ostkanten eller botten på osten, för tunn för att hyvlas och för tjock för att, nä för tjock kan osten inte bli för att ätas.


Blodsockret låg på 6,3 i morse, före ostmackorna och vikten återgick till 90,9 kg före ostmackorna men den åker lite upp och ned beroende på vätskebalansen.


Inger är ledig på förmiddan, jobbar kvällsturen så, vadå så, trevligt att ha henne hemma.

Jo igår eftermiddag tog vi ju bilen och åkte upp till Blomstergården på Grubbe där vi köpte blomplantor, det glämde jag skriva.


Eljest har jag inte så många planer för dagen, se på skottkärrehjulet och se om jag har plattjärn hemma så ska jag skruva fast en förstärkning i framkant på den.

Fika ute på någon altan blir det väl snart.

Film i eftermiddag, en western, Cimarron strip - The blue moon train men jag vet inte om jag sett det avsnittet tidigare.

Det kanske är fint väder och då kanske jag är antingen ute och haltar en promenad, linkar fram på cykeln eller bara sitter där ute med Gunnar och lyssnar på ljudboken.


Känner att jag glömde raka mig i morse, missade toabesöket då jag hade så ont, nä kissade gjorde jag då men det var besvärligt att komma sig ned och upp från toastolen.


Vädret ser fint ut idag, jo jag bytte till en ny vimpel igår.

 

Klara färger och inga knutar på dem, än så länge.

Enligt vimpeln blåser det en aning men himlen är nästan helblå och temperaturen i skuggan är +5,5° hos mig.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-13 09:30:10

Temperatur: 7,3 °C
Lufttryck: 1024,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 50 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 5,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 80,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
11,8 °C
Klockan:
12:29
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1024,8 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
1030,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1023,5 hPa
Klockan:
02:03
Lufttryck - Min:
1023,9 hPa
Klockan:
23:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:21
Sol upp: 05:15
Sol ned: 20:06
Skymning: 21:01
Dagsljus: 16:40 tim:min
Dag längd: 14:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:32
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 02:20

Så här ser det ut och nu har isen tinat i dammen så att det går att rensa den från löv.

Vi måste göra om "bäckfåran" men behöver en bit gummiduk, otroligt vad den gamla blivit stel och ohanterbar, det märkte vi i höstas.

 

Men nu är det inte mycket snö kvar på tomten, bara i skuggan av huset ligger det kvar snö och is, mest is.


Nu ska jg se om det är fika, nä först matinéfilmsinlägget.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards