jans

Alla inlägg den 14 april 2016

Av Jan Sandström - 14 april 2016 18:07

Sitter och bläddrar bland kort och hittade ett fint.

Det va tider det då jag fick något sådant och kunde sitta och knapra i mig nästintill allt på en gång.

 

Det här var två burkar av Lenas goda drömmar.


Men dotter Maria gakar även goda sådana och hon ska få baka diabetesdrömmar till mig.

Av Jan Sandström - 14 april 2016 14:23

Lille Tristan blir aldeles lyrisk när vi drar ned takluckan till vinden.

Han vet inte hur han ska bära sig åt för att få kunna komma sig upp igen, han smet upp lite tidigare.

   

Han hör direkt om man vrider om låsningen till luckan och kommer som ett skott, sitter och funderar på att hoppa och jamar högt när han inte får komma upp.
Han lyckades hoppa upp för ett tag sedan, ska se var bilderna är.


Har lagt upp för många bilder men ska se omjag hittar, då uppdaterar jag inlägget.


Av Jan Sandström - 14 april 2016 14:21

Så här såg det ut på gräsmattan.


  Och Gunnar njuter av att bli borstad, det lilla som blev kvar av han.

Men nu har fåglarna mjukt till holkarna.

Av Jan Sandström - 14 april 2016 14:13

Men det hindrade inte att jag tog mig an Eriks moppe.

Tänkte först bara titta.

Men så tänkte jag att om jag skruvar loss ser jag hålet bättre.

När avgasröret var loss måste jag ju borta för att se.

Men det gick inte bra att borsta så jag tog dremmeln och liprulle.

Såg att grenröret, fast det är bara ett rör hade spruckit på längden i förmodligen en skarv.

Men det fanns även ett rosthål.

Så då var det lika bra att dra ut svetsen och försöka, men jag hade för mycket ström så först blev det bara ett större hål.

Men till slut hade jag svetsat ihop fast det var skirsvårt och jag är ingen hejare på migsvetsen, skulle föredragit en gassvets.

Bytte ut en bult med dålig skalle och skruvade ihop och när jag startade så lät den då inte så mycket som tidigare.


Sedan försökte jag sitta ute i solen men det blåser lite för kallt för mig så jag gick in hit igen.

Inger är ute och mer om henne i nästa inlägg.

Av Jan Sandström - 14 april 2016 08:56

Torsdag den 14/4


Igår gjorde jag inte mycket, satt en del i soffan med ljudboken i lurarna och värmedynan på knäna.

Du kanske förstår att jag drogs med värk igår och så även idag.


Jag såg matinéfilmen, en gammal western som är sisådär. Blir mest retad på de naiva rollerna.

Senare på eftermiddan, efter middan kom Erik med moppen och lånade min systemkamera.

Moppen ska vi försöka svetsa någon gång och det bör gå att få avgasröret tätt så att det åtminstone håller den här sommaren.

Jag såg film från Netflix. SALT heter den och var väl sisådär, lite för otrolig men det är ju film idag.

Jag spelade in "Där man inte kunde tro....." så att vi kan se det tillsammans.

Det kom snö igår så allt blev vitt igen men det är så vädret brukar vara.


Gick isäng med ljudboken men tror att jag somnade så jag får nog börja om vid förra bokmärket idag.


Jag tror jag sovit skapligt och att jag inte varit upp mer än 3-4-5 gånger inatt.

Tristan kom rusande över sängen och for över Gunnar som väcktes där han sov hos mig vid mina ben.

Han har varit på ett jävla humör nu på morgonen, rusat runt och jagat Mirabell och bitit henne så hon skrek.

Jag kastade en nyckelknippa men missade med någon decimeter, det small då i golvet så att de sprang ifrån varandra.

Nu ligger han då här bakom skärmarna och spanar in duvorna ute på gården.


Inger är ledig idag och jag tror hon planerat garagestädning men det klarar nog inte mitt högra knä av, men jag har ändå inte så mycket att säga till om så det är väl bara att halta på och göra det jag blir tillsagd att göra.

Jag har då inte lika ont som igår morse då jag kunnat såga av benet för att slippa allt.

Nu molvärker det bara sådär 6-7 på en 10-skala. Men det finns Voltaren och så kan jag ta en extra Alvedon om en stund.


Vädret är skapligt, solen skiner och snön smälter allt eftersom, det är nästan vindstilla och Gunnar gick ut och lade sig.

Lugnast så med Tristan som rasade här inne.

Temperaturen är -1,1° utanför fönstret nu och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-14 09:00:11

Temperatur: 4,2 °C
Lufttryck: 1028,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från WNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 4,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 26,7 mm
Året: 81,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,2 °C
Klockan:
08:57
Temp - Max:
9,4 °C
Klockan:
10:19
Temp - Min:
-8,5 °C
Klockan:
05:16
Temp - Min:
-5,6 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1030,2 hPa
Klockan:
00:46
Lufttryck - Max:
1030,1 hPa
Klockan:
22:08
Lufttryck - Min:
1028,3 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Min:
1023,5 hPa
Klockan:
02:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:17
Sol upp: 05:11
Sol ned: 20:09
Skymning: 21:04
Dagsljus: 16:47 tim:min
Dag längd: 14:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:40
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:07

Där ser man att solen värmer.


Så här ser det ut i trädgården.

 

och igår då det var lite skönare.

 

Idag går vi nog inte ut och fikar, inte nu på förmiddan och till förrådet.


Nu Alvedon, Voltaren och kanske kaffe till det.

Glömde, blodsockret var 6,7 i morse och vikten 91,1 men jag har nog vätska i kroppen och så har jag oskite.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards