jans

Alla inlägg den 15 april 2016

Av Jan Sandström - 15 april 2016 18:38

Jag menar värken i mina knän.


I morse körde jag Peter, Anna och Emil till flyget, eller jag åkte med och körde hem deras bil.


Sedan kom Erik och jag hjälpte till lite med att kolla lufttrycke och sådant.


Sedan gick jag en runda i maklig takt runt Västerslätt, först bort mot Preem och sedan mellan och runt hyreshusen, efter Tvärån via Rödäng och hem.

 

Visst kände jag av knäna och gör det fortfarande men inte som tidigare.

Det var skönt att komma hem och få i sig en kopp kaffe och en liten macka under tiden jag scannade igenom ett TV-program jag spelat in tidigare.


Sedan middag, Ingers matlåda med kött och ris, till det massor av råkostsallad.

 


Nu funderar jag på vad jag ska göra härnäst, sova med ljudboken eller sätta på en film att sova till.

Eller åka ut någonstans men det kändes bara så jobbigt det också.

Jag är lite trött då jag varit mer eller mindre vaken sedan 4-tiden i morse.

Av Jan Sandström - 15 april 2016 09:47

Fredag den 15/4


Fredag igen, det var ju nyss det, och helg tycker jag. Vart tog veckan vägen?


Igår en dag med ont i knän och lederna men även en dag då jag fick springa och kissa stupikvarten.

Eller åtminstine halvtimmen eller timmen.

Jag får ju dessa dagar när jag har värken att jag får kissa och inte småskvätta utan full blåsa, tydligen avvattnar jag kroppen och värken brukar avta efter det.


Men ont eller inte så lagade jag Eriks moppe igår och han blev inte glad över det för han trodde att han själv skulle få meka med den.

Men Erik kom på eftermiddan medan jag låg på soffan och lyssnade på ljudboken.

Hem tog han moppen och lämnade bilen här då han tänker byta till sommardäck idag.


Inger lagade lax till middag och det är förödande med hennes mat, hur 17 ska jag kunna gå ned i vikt när hon lagar så gott.

Efter middan gick/haltade jag runt kvarteret, det blev 690 meter och tog en kvart att gå. Jag var lagom (ganska) slut när jag kom hem.

Lite senare såg vi inspelade program, först där man inte kan bo och sedan Springfloden. därefter var det dags för sängen då telefonen plingade.

Norrsken enligt Erik så jag gick ut och det var norrsken, gick in och sa till Inger samtidigt som jag klädde på mig.

När vi släckt belysning i fönstren och kommit ut så inte var det kvar något norrsken, jo aningen lite kunde man se rakt upp.


Så sängen igen och ljudboken en stund.

Som lite halvdant inatt och vid ½4 kom Tristan igång och jagade den stackars Mirabell men han fick sig en avhyvling av mig så det blev lite lugnare.

Jag förstår inte, han jagar Mirabell och själv blir han nedtryckt av Gunnar, att han inte lär sig någon gång.


Jag sov dåligt eller inget efter det och fram till ½6 när jag skulle följa med Peter o Anna till flyget för att ta hem deras bil.

Men innan jag åkte eller tio i fem testade jag blodsockret som låg på 6,2

Gick isäng när jag kom hem och Gunnar låg och väntade på min säng, somnade och drömde om åskväder någonstans och jag satt med datorplattan och mobilen, skulle måsta stänga dem men det gick inte, kunde inte stänga av och åskan dundrade.

Då var det dags att stiga upp.

Testade blocsockret igen och nu 07:55 låg det på 6,7, alltså upp 0,5 på tre timmar, det enda jag intagit var Alvedon och Tradolan med lite vatten.

Så varför hade nivån stigit? Det måste jag fråga när jag träffar läkare eller sköterskan igen.

Vikten låg på 91,2 kg i morse, ett hekto mer än igår och det är Ingers mat som orsakat det.


Idag jobbar Inger kväll och Erik ska komma för att byt däck på sin bil och det får han väl göra.

Och jag ska ta en promenad, måste göra det även om knäna protesterar.

Funderar på att ta mig ut till IKEAområdet, men dit tar jag bilen eller MC, för det är för långt att gå med mina knän just nu.

Det är inget måste att åka dit men tänkte köpa några elgrejor på Kjelle och så säljer han ett litet fint mätinstrument och så kanske jag tar mig hem till Peters lägenhet och är hos Norton och Bella en stund, det är ju deras katter som vi ska se till när husse och matte är borta.

Men jag får se hur jag känner mig, kanske tar jag mig till Maria och fikar lite samt kattillsyn.

Maria ja, hon räknar dagarna nu tills det är dags att åka hem igen och jag ser fram emot när hon kommer hem.


Idag är det inte lika fint väder, det är gråmulet och blåser en aning, det gjorde det igår också.

Temperaturen ligger just nu på +3,0° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-15 10:15:10

Temperatur: 2,2 °C
Lufttryck: 1015,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från S,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -1,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 27,3 mm
Året: 81,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
10:11
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
09:50
Temp - Min:
-5,2 °C
Klockan:
02:28
Temp - Min:
-8,5 °C
Klockan:
05:16
Lufttryck - Max:
1019,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1030,2 hPa
Klockan:
00:46
Lufttryck - Min:
1015,5 hPa
Klockan:
08:20
Lufttryck - Min:
1019,1 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:13
Sol upp: 05:08
Sol ned: 20:12
Skymning: 21:08
Dagsljus: 16:55 tim:min
Dag längd: 15:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:54
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:37

och så här ser det ut idag

 

och igår så här.

 

Skönt att snön försvann igen för nu ska vi inte ha mer av sådant.

Fast YR har annonserat om nederbörd.

Meteogrammet: Umeå Kommun

och frågan är, blir det regn eller snö eller något mittemellan.


Nu är jag hungrig igen och posten kom såg jag i kameran.

Dags för kaffe och en frukt alltså.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards