jans

Alla inlägg den 20 april 2016

Av Jan Sandström - 20 april 2016 09:29

Tristan tränar för Marias hemkomst.

     

Men det är jobbigast för mig och mitt pekfinger

Av Jan Sandström - 20 april 2016 09:01

SVT 1, 14:35--16:10 Juno (2007)

 

Handling:
16-åriga Juno blir av misstag gravid med sin bästa vän. Hon har inga planer på att behålla barnet utan vill adoptera bort det, men att hitta en perfekt värdfamilj visar sig svårare än väntat. (Statens biografbyrås innehållsbeskrivning)
 
Regi: Jason Reitman. I rollerna: Ellen Page, Michael Cera, Jennifer Garner, Jason Bateman, Allison Janney, m.fl

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 20 april 2016 07:26

Onsdag den 20/4


Igår åkte jag som vanligt och tittade till Ersbodakisse som mådde fint fast de busat igår kväll då de rev ut kattgräset på köksgolvet.

   

Norton kommer fram och är kelsjuk medan Bella är reserverad men jag får klia hon på nosen om hon först får lukta på mina fingrar.

     


Sedan när jag kom hem blev det eftermiddagsfilmen och så kom Inger hem.

Vi åt en god middag med sill, gravlax, ägg, och sallad.


Lite pyssel här och där med att plocka undan och förbereda barns ankomst hit hem.

Maria kommer ju snart hem från sitt nästan hela år i Kanada, 9 månader ska det bli när hon kommer hem i början av maj.

Tomas är hit upp ibland och behöver någonstans att bo.

Vi påbörjade ommöblering i det som varit ett lagerrum för Marias grejor och det gillade Tristan.

Det kanske luktade matte om grejorna.

 

Det är en del grejor där inne men tids nog ska det nog bli plats för någon att sova där på sängen.

 

Tillfällig förvaring ute i hallen där fåglarna, kaninen, hamstern och sköldpaddan en gång bodde. Nu är det bara katter i huset och en massa råttor som inte katterna bryr sig om, de snarare bidrar till dem, dammråttorna som mest består av katthår.

 

Senare igår kväll gick vi ut på promenad igen.

Det blev en runda på lite drygt 2½ km men med halva vägen i skaplig motvind.

 

Med svaret i hand skulle vi gått åt andra hållet. Jag hann även med en cykeltur på min träningscykel under tiden jag såg matinéfilmen, 3400 meter på melelhårt motstånd.


I natt har jag, sovit uruselt, en tid fick jag som mest ligga 10-15 minuter innan Gunnar ville upp, Mirabell kom och jamade, Tristan jagade Mirabell så hon fräste, Gunnar hoppade på mitt huvud, sedan kom Gunnar och sprang över mitt huvud.

Men kisse är ju så gosiga, IBLAND.


Upp tidigt i morse, klockan 6 steg jag upp och fikade, klockan 7 landade planet från Kiruna som Anders var med.

Nog är det konstigt, det kan gå ett helt år eller mer utan att jag behöver köra till föyget men så kommer en vecka eller två där jag får åka dit var och varannan dag.

Nu har jag varit dit, kommer faktiskt inte direkt ihåg men det är nog 4-5 gånger senaste 2 veckorna.


Men nu är han här hemma och han har åkt hit för att vara på en jobbintervju idag, imorgon åker han tillbaks upp men då med bil då en kompis ska köra upp. Det är ju trevligt för han för att sitta och köra över 60 mil ensam kan bli lite traligt.

Då är det rokigare om man är två.

Det är därför jag slutat åka MC på ensamresor utan nu vill jag ha Inger bakpå när vi åker någonstans och ska vi längre resor åker jag lika gärna bil.

Jag har väl blivit gammal och bekväm av mig.


Det blåser idag och samtidigt har de fått för sig att sopa på industriområdet men utan att vattna först.

Jag kände lukten av dammet här inne så jag fick stänga ventilen hit in, men det kom en traktor och vattentank men inte spred de ut något vatten.

 

Det var nog en kompis som kom förbi, nu har de då slutat sopa så luften håller på att klarna upp, och solen kommer fram.

Nu vet jag nästan hur de har det söderut, i Afrika när det blir sandstorm i Sahara. Bilden visar ändå inte det värsta utan när det håller på att avta.


Det blåser, men Anders kände inte något i flyget men moderna flyg är ganska stadiga, inte som när en annan flög med gamla Metropolitanplanen.

Som det här när mor och far flög till Italien för första gången 1968 men Linjeflyg flög bara inrikes så det här gick till Arlanda.

   

Sådant där plan flög man ofta med till Stockholm och ofta nattetid med postplanet, det blev billigt.

Jag har t.o.m suttit bakom spakarna på ett sådant där, det var när jag jobbade på flygplaten och ett plan behövde flyttas som jag fick rycka in och köra undan det, på marken och med mekanikern i vänstra sätet.

Men jag fick starta högermotorn enligt hans anvisningar och sedan dra på lite gas och hålla i ratten.

Ganska häftigt för en 18-20-åring.


Anders är hemma och sitter vid köksbordet och jobbar med datorn, jag sitter här i kontoret och svamlar på i all evighet nästan.

Andra muggen kaffe är till hälften urdrucken men borde fylla på med en liten macka, sedan ska jag väl åka iväg till Ersbodakatterna och väcka dem, de sover så sött i sovrummet så egentligen kan jag vänta en stund med att åka upp dit.

Kan ju vänta tills affärerna öppnar så kan jag kanske köpa något   


Min väninna Maria sa häromdagen när jag var där på fika att när jag gått ned mer i vikt skulle hon ta med mig ut och shoppa ny garderob åt mig, inte för att jag vet var vi skulle få rum att ställa en sådan.  


Jag nämnde tidigare att det blåste, visst har jag nämnt det men NU ska jag komma till vädret.

Det blåser idag   och är mulet även om solen kikade ned en kort stund.

Temperaturen är utanför fönstret hela +3,4° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-20 08:30:10

Temperatur: 3,6 °C
Lufttryck: 1023,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 5,8 m/s från NNE,
i byarna 8,8 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 31,2 mm
Året: 85,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,6 °C
Klockan:
08:29
Temp - Max:
10,0 °C
Klockan:
13:32
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
03:07
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
02:25
Lufttryck - Max:
1024,1 hPa
Klockan:
08:06
Lufttryck - Max:
1017,3 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1017,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1008,6 hPa
Klockan:
05:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:53
Sol upp: 04:50
Sol ned: 20:28
Skymning: 21:26
Dagsljus: 17:33 tim:min
Dag längd: 15:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:13
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:53

Nu kan du se hur mycket det blåser, inte så farligt alls när man ser sifftorna.


Men så här ser det ut i trädgården och bilden blev lite suddig och dimmig men det är sanden som dammar från traktorn där borta till höger på bilden.

Men jag tror att den andra sopade någonstans till vänster utanför bild och det dammet blåste rakt hitåt.

 

Nu har de slutat sopa så jag kan öppna friskluftventilen på fönstret.


Nu ska jag gå och göra en frökusemacka med ost på. De blir så goda när man först värmer brödet en aning i brörosten.

Så där så att lite smör smölter och osten blir mjuk. Namnam för blodsockret.

Det låg förresten på 6,3 igår kväll efter middag och promenaden och i morse på 6,7 men då vägde jag å andra sidan mer, hela 91,3 kg, var 17 kommer den ökade vikten ifrån när jag nästan inte äter någonting tycker jag, det var väl laxen igår.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards