jans

Alla inlägg den 23 april 2016

Av Jan Sandström - 23 april 2016 20:36

Idag har jag knatat runt lite här och där, men mest här runt omkring på tomten.

Men vi gjorde en längre promenad på drygt 2 km, upp till frysnäskorsningen och hem igen och med fint väder fotade jag lite.


Inger städade badtunnan så nu håller vi på att värma vattnet efter fyllning av 3 kubikmeter eller något sådant.

   

Vi kollade in vindskyddet och grillen.

 

Ganska mycket vatten i ån.

   

Vägen håller på att torka upp men i förrgår var den riktigt geggig.

 

Bergvattensvägen är stängd och det förstår man då man ser hur den är, men så plogas den inte vintertid, bara sommartid.

 

Utsikt mot Orrberget och dit till sandtaget kommer vi att gå någon gång.

Geggig väg.

 

Någon har suttit ch ätit kottfrön.

     

Högst uppe på stolpen har förmodligen hackspetten suttit.

 

Ett mysigt träd ute på ett hygge.

 


Men nu ska jag ut och kolla badtunnan och hur det brinner och vilken  tempet´ratur det blivit.

Av Jan Sandström - 23 april 2016 09:50

Lördag den 23/4


Ja idag påbörjar Maria och Sara sin hemresa mot Sverige men till att börja med stanar de till i Vancouver en vecka.

Det måste vara tråkigt att lämna alla kompisar de fått där borta efter så många månaders studier och arbete samt alla nöjen de ägnat sig åt.

Men så är livet, man går vidare mot nya äventyr för en gång i höstas packade de väskorna och åkte västerut till skolan i Prince George.


Igår packade jag släpvagnen med snöslungan och överblivna vedklabbar för att senare när Inger kom hem så åkte vi med Gunnar hit till stugan.

När jag backat upp bilen och släpte ut Gunnar från transportburen så satte han sig upp och kollade ut genom fönstren var han hamnat, men så var det som att han kände igen sig och slank snabbt ut ur bilen.

Det blev svängar både hit och dit men följde sedan med oss när vi gick och kollade badtunnan.

Han gjorde även en sväng in och kollade matskålen där det slank ned ett par bitar torrfoder, sedan ut igen.

Men till slut var omgivningen kollad och godkänd så då bänkade han sig här på soffan vid Inger.

 

Jag var trött som vanligt här i stugan så klockan 10 (22) gick jag isäng en stund med ljudboken.

Gunnar var ute en sväng, skulle väl göra kvällstoaletten för sedan kom han in och lade sig hos mig.

Skönt att få ligga med öppet fönster även om det kändes lite småkallt.

Jag hade   värk i lederna, nänder, knän och tårna men även höger höft eller om det var ischisakänning jag hade gjorde det svårt att somna men till slut tog rtöttheten över.

Vaknade dock några gånger under natten  med värk men kunde somna om.

Har ändå sovit skapligt och jag vet inte om Gunnar varit ut genom fönstret för när jag steg upp 6 för att ta medicinen så ville han ut, genom dörren och lite senare kom han in igen, KELSJUK som 7.

 

Han fick ligga under täcket mellan oss och kurrade så att sängen skakade.

 


Vädret såg tidvis fint ut men det kom lite snö.

 

Tidvis ganska ordentligt snöfall men det är så här det är i april.


½7 steg jag i alla fall upp och efter toalettbestyren kollade jag blodsockret som låg på 6,8 mmol/l och vikten 90,7 kg,


Idag har jag planer på att mäta och rita inför sommarens jobb, det är ju uteplatsen på hög nivå som ska ha en trappa och bättre räcke.

 

Den som är där ovanför förrådet.

Trappen ska bli till vänster om det.

Tog två andra bilder med kameran jag satt provisoriskt i fönstret.

 

Där inne i skogen är det tänkt att det ska upp ett nytt höghus.

En Attefallstuga som  kommer att bli högre än Attefalltillstånd så jag måste söka bygglov.

Vi ska ha några extravarv timmer så höjden blir över den tillåtna.

 

Men det har jag skrivit om tidigare.

Men varför får jag inte in kamerorna i min dator, i mobilen funkar de men inte här i, säg plattan men det är en laptop man kan ta isär.

Jag har försökt kolla brandvägg och antivirus men hittar inger, kör ju Win 10 nu och jag tror det fungerade tidigare med Win 8.

Något för datorsupporten, men Erik sover väl och Maria är långt borta, ännu.


Vädret har jag skrivit om, det är ömsom sol ömsom snö och det kommer lite vindar men sedan hnger flaggorna slaka rakt ned.

Temperaturen låg sist på +4,5 grader.

Väderstationens uppgifter hittar du på vår webbsida.


Och bilder har du redan sett nog av, jag har även fått påtår av kaffe men det hindrar inte en mugg till innan vi måste gå ut.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 23 april 2016 07:20

Inte ute i alla fall.

Det ser ut att snöa.

Av Jan Sandström - 23 april 2016 07:13

Problemet är att det dalar sådant där vitt från ovan.

Hemma är det också lugnt och skönt,
Mirabell ligger och sover, det gör nog Tristan också och kattvakten.

Av Jan Sandström - 23 april 2016 06:47

Gunnar är en helt annan katt här i stugan.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards