jans

Alla inlägg den 28 april 2016

Av Jan Sandström - 28 april 2016 21:03

Kollade stugan och nu har den snö som föll försvunnit.

Men jag saknar badtunnan, jag får hålla tillgodo med elektrisk värme på mina knän.

Av Jan Sandström - 28 april 2016 19:24

Har hittat en fin termometer.


Trådlös pooltermometer



Av Jan Sandström - 28 april 2016 16:53

 

Så tänk på detta.

 

 

 


Men det är fler än kotte som kan

 

vara inne i rishögen så flytta helst

 

Majbrasan INNAN du tänder på.

 

För du skulle väl inte heller vilja

 

brinna inne i din bostad,

 

det är illa nog att

 

djuren blir bostadslösa för vårt

 

nöjes skull att elad upp rishögarna.

 

 

 

OCH vi behöver inte dessa miljöförstörande

 

fyrverkerier som skrämmer både

 

människor och djur, i bästa fall.

 

I värsta förlorar du eller någon annan

 

fingrarna eller synen

 

 

 

 

 

Tack på förhand och ha en trevlig valborg.

 


Av Jan Sandström - 28 april 2016 13:46

Jag åkte till Teg där jag skulle köpa och köpte en ny värmedyna samt pedaler till Ingers cykel.

Ute på parkeringen kom ett flyg när jag var på väg hem och det flög liksom snett i vinden.


Jag kom hem samtidigt som Inger kom från ICA och jag frågade snabbt om vi skulle åka till BYGGmax och köpa blommor de annonserade om.

Visst sa hon och ställde in kassarna i garaget, då bröt fullkornsvetet ut för hon hade inte larmat av och inte jag heller där jag satt i bilen.

Bara för hon att hämta telefonen och svara på frågotna från larmcentralen så det blev tyst.

Jag hörde tjutet ända ut på vägen   


Nu sitter Inger ute men jag kommer mig inte ut då Tristan ligger på som bara den så fort jag närmar mig en dörr så jag satt mig här istället med min kaffekopp.

Då ser jag att ett träd blåst omkull på tomten tvärs över gräsmattan.

 

Julgranen har farit ikull så då är det väl lika bra att skruva loss foten och pensionera granen för i år. Fast den var ju så fin med alla kottarna i toppen som fåglarna kunde äta frö ifrån.

Fast jag hade ju hoppas på att få hit ekorren men han har jag inte sett till på hela vintern.

Av Jan Sandström - 28 april 2016 09:33

Torsdag den 28/4 och snart är det helg igen.   


Igår vaknade jag av någon anledning, hade nästan lika gärna önskat att jag fått sova för jag hade värk men så tänkte jag på att jag hade trevligt arbete framför mig. Räkningarna måste betalas.


När jag satt vid datorn kom den där marodören Tristan hit, först försynt stående på bakbenen bredvid stolen och så lägger han tassen på min underarm och jamar lätt och säger att "nu är jag här, KOM"

Men när jag inte stiger upp så hoppar han upp och går framför mig och när han är riktigt ond så kliver han på tangentbordet så att siffrorna blir bokstäver i en lång rad. Stressen kokar i mig och huvudet dunkar.


Men inte kan man bli arg på en sådan liten pälsboll som Tristan, jag visar bara att det finns fåglar ute på altanen så flyttar han uppmärksamheten till dem i 10 sekunder innan han vill bli kliad ännu mer bakom öronen, och överallt på kroppen.

Då uppstår problemet med statisk elektricitet, det sprakar och smäller i mina fingrar men han verkar inte brys ig om det.

Löser päls gör han också så det är en gudomlig sak att de uppfann möss utan kula under för en sådan skulle aldrig ha fungerat här på min musmatta som ibland med ser ut som en päls.

Det är kanske den statiska elektriciteten som orsakat att min värmedyna slutat fungera, eller den fungerar men bara på sparlåga.

Den blir bara svagt ljummen och jag mätade upp den igår kväll och bara en slinga fungerar i den.

Eller så kan det vara för att den är gammal, jag köpte den på 70-talet i Vännäs då jag jobbade på Bygdéns radio som TV-tekniker.


Men jag lyckades till slut få iväg räkningarna senare igår kväll och jag tog en vilostund på soffan med att börja se matinéfilmen men den var tralig, eller blev tralig efter ett tag så jag stängde och tog ljudboken och fick sova en stund med en dåligt fungerande värmedyna på knäna och en pläd ovanpå allt.

Det var då jag märkte att den inte gick på full fart utan endast sparlåga.


Inger ringde och sa att hon skulle bli lite sen så jag fick ta en macka då middagen skulle bli lite sen, och det gjorde jag, tog en macka.

Det blev middag och kebabgryta men mycket rårivna morötter och grönsaker.

Efter det såg vi TV, där man inte kunde tro.... och där bodde de otillgängligt uppe på bergssidan men de hade en linbana upp för att transportera material, själva fick de traksa en stig, ibland knappt ens det.

Intressant ställe var det efter Hardangerfjorden.

Jag pratade med Maria på Messenger och hon fick ett antal bilder på Tristan som hon önskade men svårt att fota en nyfiken katt som bara ska sno runt benen och äta upp kameran.


Jag återgick till räkningarna innan jag gick isäng med min ljudbok som jag fick börja om på då jag sovit stora delar av den tidigare.


Men jag har haft en småjobbig natt med värk och snurr i huvudet, mest värk och så kom Gunnar in och lade sig mellan mina ben och det känner jag att det är inte br för värken i mitt högra ben.

Men natten är avklarad och katterna sover nu gott någonstans.


Det är en dag mindre till Marias hemkomst som jag ser fram emot. Då tar hon hand om Tristan och Mirabell så vi kan sova med öppet fönster.

Såg just att Sädesärlan gick omkring på gräsmattan men hann inte ta kort av den men alla vet väl hur en sådan ser ut.


Idag ska jag kolla om jag gjort rätt med räkningarna, måste dubbel och trippelkolla och ibland kolla igen då jag har en tendens att kasta om siffror, något som kommit på senare tid eller senaste 10-15 åren.

Sedan kanske jag ger mig ut och köper en ny värmedyna för jag behöver en sådan. Vetekudden ger skön värme men allt för kort tid tycker jag.

Och jag behöver, måste ut och röra mer på mig ont i knä eller inte, jag bara måste ut och promenera mer för blodsockrets skull.


Igår låg jag hög med 7,3 och idag hade jag 7,1 men egentligen borde jag mäta INNAN jag tar min medicin klockan 6 för den har en tendens att höja blodsockrernivån.

Vikten däremot var glädjande med 90,0 kg, den låg på 90,7 igår morse.


Så jag funderar på att åka till Strömpilen där jag kan ta en runda upp mot bostadsområdet och gångbron tillbaks, som jag gjorde tidigare i vår.

Eller så blir det IKEA-området men där blir det promenerande inomhus men kan ju ta några varv där inne bland affärerna och samtidigt hitta en värmedyna, vilket jag även tänkt på Strömpilen.


Vädret lämpar sig dock för promenad utomhus, det är mitt knä jag oroar mig mest för.

Just nu har jag +8,0° men det blåser enligt vimpeln men det regnar inte även om himlen är grå.

YR säger ökad blåst och nederbörd ikväll och min väderstation visar detta just nu.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-28 10:00:11

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 1032,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 5,2 m/s från NE,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 4,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 7,2 mm
Månaden: 48,6 mm
Året: 103,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
12:43
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
01:34
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1033,1 hPa
Klockan:
07:47
Lufttryck - Max:
1029,2 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
1029,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
09:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:18
Sol upp: 04:23
Sol ned: 20:52
Skymning: 21:58
Dagsljus: 18:40 tim:min
Dag längd: 16:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:02
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:24

Så här set det ut i trädgården.

 


Nu ska jag halta ut i köket för en kopp kaffe.


Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards