jans

Alla inlägg den 30 april 2016

Av Jan Sandström - 30 april 2016 20:13

Snacka om överraskning


 

Där kommer Maria in genom dörren, hon som ska vara i Kanada och skypa med Inger nu klockan åtta.

Eljest ska hon komma hem på måndag 18:45


Av Jan Sandström - 30 april 2016 18:33

Mirabell gosar i solvärmen på rumsbordet.

Av Jan Sandström - 30 april 2016 15:33

Nu har jag tänt vår eld.

Av Jan Sandström - 30 april 2016 14:31

Alltså det jag trampade på igår kväll då jag gjorde illa min stortå.

 

Den här vassa kanten stod upp och jag klev med stortån på den, tur att min tå ändå sitter fast.

Den är vass som en kniv.

Av Jan Sandström - 30 april 2016 10:20

Igår var en skapligt skön dag men det blåste lite för mycket för att jag skulle njuta fullt ut.


Men jag gick en runda igår, tänkte först inte gå så långt med tanke på mitt knä men det kändes ganska bra så jag fortsatte, men det högg till ordentligt ett par gånger så då fick jag stanna till och börja om lite försiktigt.

Hade kameran med mig och fotade gamla lägenheter vi bott i och annat.

               

Allt och lite till i ett gårdagsinlägg.


Väl hemma gjorde jag kaffe och Erik kom förbi en stund.

Satte mig i soffan med ljudgoken och somnade naturligtvis.


Inger kom hem och senare på kvällen tänkte vi ta ännu en promenad, jag skulle bara gå ut i garaget fram och åter.

Det blev fram och åter för jag trampade fel i strumplästen, trampade på en stor björkklabb så där lagom på sidan att det tog under min stortå.

Jag rev upp en flik mitt under stortåleden, den ömma och jag trodde eller det kändes som om foten gick av.


Så gick det med den promenaden men vi såg film, den om hon som flög med gässen i Kanada. Filmen gick på TV för en kort tid sedan och hette väl den långa resan eller resan hem. Kommer inte ihåg och har raderat inspelningen.

Tog på mig träskorna och gick ut på altan fram och åter och kände att det blev blött och klibbigt i skon och jag började blöda.

Nu har jag tejpat såret.

 

Nä nu kom jag av mig, Inger kom förbi och bad mig att inte fastna här inne vid datorn.


Inatt har jag sovit korta stunder om en timme i taget, katterna har väckt mig.

I morse låg de lite för nära varandra Gunnar och Tristan men det viste de inte förrän 2 sekunder efter att jag tog bilden.

 

Då hoppade båda upp och Gunnar gick ut men han kom in en stund senare och somnade hos mig igen.

 

Men en bit längre ifrån Tristan.


På måndag kommer ju Maria hem och då ska Tristan och Mirabell få sova hos henne med stängd gallergrind mellan oss och Gunnar ska få fritt tillträde ut och in genom fönstret, det ska vi nog gilla allihopa.


Senare idag får vi besök av Peter, Anna och lille Emil, flaggan är hissad och vår regent fyller 70 år idag.


Mitt blodsocker var kanonfint i morse så jag får nog sparka sönder min tå varje kväll.

5,8 mmol/L hade jag och vikten låg också fint på 89,8 kg, första gången under 90 på länge och det känns i kroppen att jag gått ned och fått bättre muskler.


Vädret är finfint idag med sol från en nästan blå himmel fast det har börjat blåsa, tidigare i morse var det vindstilla.

Temperaturen utanför fönstret är +12,0° och så här visar väderstationen det.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-30 10:30:10

Temperatur: 12,9 °C
Lufttryck: 1042,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från ESE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 12,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 49,8 mm
Året: 104,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,9 °C
Klockan:
10:28
Temp - Max:
11,8 °C
Klockan:
15:58
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
04:49
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
23:55
Lufttryck - Max:
1042,2 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Max:
1040,6 hPa
Klockan:
23:23
Lufttryck - Min:
1040,4 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1024,1 hPa
Klockan:
02:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:09
Sol upp: 04:16
Sol ned: 20:59
Skymning: 22:07
Dagsljus: 18:58 tim:min
Dag längd: 16:43 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:09
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 10:54

Så här såg det ut i stugan för en stund sedan.

 

och så här ser det ut här i trädgården.

 


Nu blir det kaffe så att jag inte fastnar här vid datorn.


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 30 april 2016 04:50

Det var lite för nära.

Av Jan Sandström - 30 april 2016 00:15

 

Så tänk på detta.

 

 

 


Men det är fler än kotte som kan

 

vara inne i rishögen så flytta helst

 

Majbrasan INNAN du tänder på.

 

För du skulle väl inte heller vilja

 

brinna inne i din bostad,

 

det är illa nog att

 

djuren blir bostadslösa för vårt

 

nöjes skull att elad upp rishögarna.

 

 

 

OCH vi behöver inte dessa miljöförstörande

 

fyrverkerier som skrämmer både

 

människor och djur, i bästa fall.

 

I värsta förlorar du eller någon annan

 

fingrarna eller synen

 

 

 

 

 

Tack på förhand och ha en trevlig valborg.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards