jans

Alla inlägg under april 2016

Av Jan Sandström - 25 april 2016 21:36

Men snälla du, tänk på vår små vänner som kanske sökt skydd i rishögen. Bränn inte upp dem också.

 


För eljest kommer jag att se till att loppor från tusen kameler bosätter sig i dina armhålor OCH runt där du har hår där nere.

Av Jan Sandström - 25 april 2016 20:31

...lite för varmt för mig, 41 grader är för varmt för att jag ska kunna sitt med vattnet upp på halsen för då får jag huvudvärk.

Men sitter jag med axlarna ovanför blir det kallt när det snöar.


För benen var det i alla fall varmt och skönt och när det är så varmt kan man gå naken in till stugan utan att frysa hävken av sig.


Inger saknade akvariehåvarna vi har för att rensa vattnet, roligt att ha något att göra när det inte är stjärnklart så hon gic nästan naken upp till altanen och hämtade håvarna, hon hade mössan på huvudet men gick som Maria barföta i snön, så nu vet jag då att det är mors dotter och ingen bortbyting.

 

Jag hade tänkt ta med mobilen till tunnan och hade jag gjort det kunde jag ha fotat Inger naken i snön.


Gunnar tyckte tydligen att vi är galna, han gick ut en liten stund när jag gick in men han satt bara i 2 minutet ute på bron innan han kom in igen.

   

För att inte baadrocken skulle bli dyngblöt lindade vi in dem i ett bdlakan.

Framöver ska jag göra en låda att stoppa ned sådant i som kläder och även ha tändmaterial i så det är nära tillhands och torrt.

Som vi har korsord och pennor hemma i en gammal postlåda. 

Av Jan Sandström - 25 april 2016 19:32

Det är inte så vanligt att bada när det kommit en dm snö men nu ska vi straxt ut.

Men vilket härligt aprilväder Maria.

 

Det är någon grad varmt så det är klabbsnö och snön rasar så sakta från bilen.

Men Gunnar har legat inne och sovit hela dagen.

         


Av Jan Sandström - 25 april 2016 12:44

Och allting blev vitt vitt vitare.
Jäkla elände men skönt att jag inte lagt om till sommardäck.

Men ett skönt bad i tunnan kanske skulle vara någonting.

Av Jan Sandström - 25 april 2016 11:53

Och allting blev vitt vitt vitt.

Av Jan Sandström - 25 april 2016 11:27

SVT 1 14:15--15:40 Himmel och pannkaka (1959)

Vädret passar verkligen till lite TV-tittande idag när snön yr runt husknuten och det viner i trädtopparna från nordanvinden.

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 25 april 2016 10:29

Måndag den 25/4 2016


Igår jobbade vi ute på gården, jag satte upp 5 fågelholkar som ramlat ned  då vi fällt träd eller plockats ned av olika anledningar.

Men nu sitter de uppe i nya träd ute i skogen runt stugan.

Det blir så härligt med fågelkvitter och så tar de massor med mygg under sommaren.


Det blev en del kaffe och te också och sedan gick vi en promenad till Näslunds eller Valborg som vi sagt men hon är död sedan länge.

Men till henne gick vi ibland och fikade med barnen när de var små.

Nu är det hennes barnbarn som tagit över huset längst bort i byn.

Men vägen var lerig och dan som den kan vara på våren ute på landet.


Efter den turen hoppade vi ned i badtunnan för ett skönt bad, det blev middag och så såg vi TV, Springfloden på SVT1.

Det blev kväll och mörkt så vi gick ut och badade en gång till innen vi gick in eller småsprang för det var kallt i luften.

Hade vi haft varmare vatten skulle det varit skönare att gå in men då skulle jag nog ha fått huvudvärk istället.


Vi satt i soffan, såg TV, gosade med katten eller han gosade med oss och så gick vi isäng vid midnatt.

Jag tog ljudboken en stund och fönstret var öppet till Gunnar och så blir det så svalt och skönt i sovrummet.


Vi hade fint väder igår så det blev en skön dag även om jag var slutkörd.

Sov som en stock och Gunnar väckte oss bara en gång, när? Jo 03:14 naturligtvis så vi fick kissa innan det blev go sängen igen.

Nästa väckning klockan 6 då jag tog min medicin  och kissade igen.

Gunna kröp ned under mitt täcke och låg uppe vid min armhåla där han sov gott tills vi steg upp kring 9-tiden-


Frukost, blodsockertest och vägning-

Blodsockret låg på 6.6 och jag vägde 90,6 kg


De har varnat för snö idag och det började snöa så vi gjorde en snabbis och gick ut för tt plock undan lite kvarglömda grejor samt last jordfräsen på släpvagnen.


Så nu sitter jag här med min andra mugg kaffe, Gunnar sover gott på soffan.

 

Tristan sover gott där hemma på soffan och Mirabell ligger troligen på toaletten och skötbordet.

 


Men det är en bra dag att sova på såvida man inte ägnar sig åt     .

Men vem har tid och ork till sådant.


Idag måste vi sätt oss och planera nya stugan och var vi vill ha fönstren.

Eljest blir det väl bara en innedag med småpyssel här och där samt lite städning-


Vädret är blåsigt idag även om vi har skapligt lä från skogen men det snöar lätt.

Temperaturen ligger på någon plusgrad så det var lite svalt ute.

Det blir nog inget bad idag men man ska inte säga aldrig.

Nu har kattvakten Erik vaknat och då måste ju Tristan stiga upp han också.

 

Så du ser Maria, vi har inte övergivit din lilla pälsboll.

Päsbollar finns det gott om här ute på gräsmattan efter att Inger borstade Gunnar.


Väderstationens data inna i stan hittr du på vår hemsida.

Så här ser det ut här ute, inget väder som lockar till fika i solstolen direkt.

 


Egentligen skulle det sitta fint med en film idag. Och kaffe. Jag tror att min motion får vänta idag.


Jag har säkert glömt skriva något men även tagit med ovidkommande saker.

Godmorgon.

Av Jan Sandström - 24 april 2016 23:45

Skapligt varmt i vattnet men det kunde ha fått vara lite varmare när man skull in igen.


Det blev ett antal satelliter som pilade fram högt däe uppe men så såg jag tre starkt lysande objekt på rak linje i öst-västlig riktning med ett mellanrum av de yttersta som en knuten näve. Ljusstyrkan uppskattar jag till ungefär Sirius eller aningen starkare.


För stort för att vara ett flygplan men de stod still eller i stort sett still, kanske rörde sig det ena en aning österut.

Efter 10-15 sekunder så avtog ljuset från dem en efter en och de försvann och de återkomm inte så att vi kunde se dem.


Jag har ju tidigare sett ett underligt ljussken som jag inte vet vad det var, skrev om det här tidigare.


Så för mig var det tre UFO då jag inte vet vad det var, men det behöver inte innebär att det satt små gröna gubbr i dem.

Det vet ju alla att det är små blågrå tjejer som spanar in oss.  


Nu är mitt te uppdrucket och jag går isäng, Gunnar ligger och sover här vid mina fötter och snarkar högt.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards