jans

Alla inlägg den 1 maj 2016

Av Jan Sandström - 1 maj 2016 14:25

Vi har gjort en tur ut i naturen och grillar burgare.

Ett problem är att jag gjorde in ryggen eller om det är ischias.
Jag har bara så jävulskt ont då jag rör på mig och då jag sitter och då jag ligger.
Det var gårdagens långa promenad som ställde till det.
Nu ligger jag i alla fall här på värmedynan.

Av Jan Sandström - 1 maj 2016 08:18

Söndag den 1/5


Ja så var det maj månad, snart är det höst, mörkt och snön kommer men det får jag inte nämna för Maria för då får hon glädjefnatt.


Maria ja, vi skulle hämta henne på flyget imorgon 18:45, inskrivet i almanackan så vi inte skulle glömma det.

Igår kom Peter, Anna och Emil för att äta mat och umgås med gamlingarna.

 

Nu börjar han bli rolig lillpyret.

 

Men farfar blir nästan arg ibland, bara nästan när han hackade märken i köksbordet med sin mugg.

 

Men bara nästan för vem kan bli arg på en "sådan där".

Det är som att bli arg på en kissekatt som bara vill kela och bli kliad. Det kan man inte, bli arg på alltså.

Fast de är enerverande ibland.


När de åkte hem tog jag och Inger en promenad, det blev en lång på 4,7 km och vi hamnade på strandpromenaden efter älven

 

Det är fint efter älven.

 

 

 

 

Det börjar knoppas.


 

En titt bakåt, uppströms.

   

Vi stannade och pratade med två flickor som satt och grillade i kvällssolen.

 

Det finns många små holkar och så finns det STORA holkar efter slänten.

 

Och egenbyggen.

   

Backen upp från älven.

 

Och en fin gammal tall vid Hedlundakyrkan som syns till höger.

 


Vi kom hem straxt före åtta då det var avtalat att Maria ville Skypa med mor från Vancouver en sista gång när hon var där.

Jag satte mig vid datorn och så plingar det häftigt på dörren och in kommer Maria.


Då har Aline hämtat henne och Sara på flyget och skjutsat hemm dem till familjerna.

 

Tristan var lite svårflörtad men idag ser jag inte till han.

   

Godis ordnar allt.

 

Så det blev en riktig överraskning igår


Jag gick isäng som vanligt efter 22 men nu hade jag inte Tristan på Ingers sänghalva men jag kunde ställa upp fönstret och Gunnar var inte sen att utnyttja det då han kom in, åt lite mat och så ut igen.


Men i morse vaknade jag och hade han vid mina ben som vanligt och inget bråk eller andra katter i sängen.

Men jag hade och har jäkligt on i, i inte ryggen utan mer ändan.

På var sin sida utmed ryggraden just ovanför skinkorna har jag ONT efter promenaden.

Kan inte böja mig och ta upp något från golvet, har svårt att sitta på stolen men det är bästa sättet att ha värmedynanbakom mig.

Det är nästan ischiaskänning på båda sidorna.

Det är promenaden jag fick det av för jag kände igår när vi gick hur det började komma och egentligen skulle jag inte gått så långt men jag måste ju komma mig hem.


Så nu är allt frid och fröjd här hemma och stökigt värre i köket, men ingen Tristan som stör mig här på skrivbordet för nu svansar han bara efter sin älskade matte. Så nog kommer han ihåg henne.

Han och Mirabell fick ju ligga där nere och sova hos hon inatt.


Jag steg upp runt ½7 då Maria kom upp.

Mina värden i morse var 6,0 i blodsocker och vikten 90,6 kg.


Idag ska vi plocka i saker men även köra bort skräp till returstationen, kartong och plast m.m

Sedan ska vi förbi Tavelsjö en sväng.


Det är fint väder idag med men gårdagen var sagolikt fin.


Just nu skiner solen men det är lite mulet. Det blåser inte mycket för flaggan hänger mest, men den verkar ha snott sig runt stången.

En temperatur på 12,2° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-05-01 09:00:11

Temperatur: 12,8 °C
Lufttryck: 1038,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från WNW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 12,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 104,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,7 °C
Klockan:
08:42
Temp - Max:
15,3 °C
Klockan:
15:16
Temp - Min:
3,5 °C
Klockan:
04:43
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
04:49
Lufttryck - Max:
1040,0 hPa
Klockan:
00:29
Lufttryck - Max:
1042,2 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Min:
1038,0 hPa
Klockan:
08:33
Lufttryck - Min:
1039,8 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:05
Sol upp: 04:13
Sol ned: 21:02
Skymning: 22:11
Dagsljus: 19:06 tim:min
Dag längd: 16:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:29
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:20

Så här ser det ut i trädgården.

 


Nu mer kaffe och så ett Godmorgon.


Just ja, nu kan jag ju sluta kolla hennes blogg.

The Canadian Adventures

Two Swedes Adrift



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards