jans

Alla inlägg den 22 maj 2016

Av Jan Sandström - 22 maj 2016 16:49

Jag fick larm från stugans luftvärmepump att det var för varmt inne.
Över 32 grader skrek den om att det var, eller den skickade 2 sms.

Så jag kollade termometern från Vattenfall och visst var det varmt men ingalunda 32 utan 23 grader.
Temperaturkurvan visade att 8 i morse började den stiga så ett sms till pumpen med en statusfråga fick jag svaret att den var inställd på 31,5 grader och full fläkthastighet.

Det blev ett till sms med nya order om 16 grader och fläkten i automatiskt läge.

Men vad 17 eller hur hade den fått ändrade inställningar. Och vad jag vet kan jag inte välja halva grader.
Men den är ju trasig och utdömd av reparatören i våras.

Av Jan Sandström - 22 maj 2016 16:22

Fint väder och jag har mått så bra att jag kunnat sitta ute.

Men jag har inte suttit här hela dagen utan legat inne på sängen ett par timmar.

Men Gunnar har varit ute sedan i morse, som vanligt när det är sommar och sol.

Nu börjar jag på allvar tro på att jag ska överleva.
Men det har varit tre jävliga veckor där vissa dagar varit ännu värre.

Av Jan Sandström - 22 maj 2016 12:21

...och underbart att ha fått sitta ute ett tag.

Det är varmt och skönt, vinden fläktar så där härligt runt benen och blommorna blommar.

 


Jag gjorde kaffe och tog med ut samt te till Inger som tog rast en stund.

Eljest har jag suttit och letat på nätet efter en toalettsits.

Den har gått sönder på nedre toan och det är överhängande risk att Anders blir kastrerad då han sitter där. 


Gunnar mår gott här ute soecielt då Inger tar fram kardan och borstar hans päls.

Grannens barn leker och hoppr på studsmttan och det är bara så mysigt med brnskratt, nästan som på en badstrans.


Och det känns ganska bra i ryggen/ändan, men så har jag inte stigit upp ännu, men snart för batteriet håller på att ta slut.

Av Jan Sandström - 22 maj 2016 10:05

Söndag den 22/5


Igår hade jag ännu en dag i sängen, fast jag var uppe en hel del och rörde på mig.

Bråcket känns mycket bättre om än inte helt bra.

Jag jobbade ganska mycket med musklerna här i sängen under tiden jag såg på film, så mycket att jag var helt slutkörd och blev rädd att jag stretchat och jobbat för mycket för jag kännde av ryggen då jag gick isäng.


Det var dåligt vädet så någon tid ute på altan blev det inte,

Maria lagade middag till familjen, hemgjord pizza och jag fixk en fjärdedel av ungsplåten, hälften åt jag direkt till middag och resten delade jag upp och åt en bit 9 och den andra 10 innan jag gick isäng.

Då blev jag fundersam på mitt blodsocker och testade, men det låg bara på 9,0 mmol och 86,7 kg, 1 hg mindre än på morgonen men så hade jag varit på toa under dagen.   


"Min" sköterska kom förbi och gav mig pollensprutan men den här gången stack hon mitt i en nerv för det brände ordentligt, eljest är hon duktig och det brukar inte kännas när hon sticker, men så är hon gammal och erfaren.

hon kände även på mitt bråck och sa att jag var svullen, men det kunde jag känna själv.


Jo jag gjorde även i ordning och skrev på papperen till Tavelsjö Bya Nät så att vi får in fiber till stugan. Jag är övertygad om att det är det enda rätta och min information är att 5 fastigheter av 7 ska dra in.

Nu ska bara brevet postas och jag vet inte om jag måste göra det själv så att det inte "försvinner" i transporten till brevlådan.


Kröp isäng med ljudboken och en uppvärmd vetekudde under svanken, det kändes skönt.

Men jag tror att jag somnade ifrån boken så jsg får backa tillbaks en bit när jag ska fortsätta på den.


Sov gott hela natten till klockan 6, det kändes riktigt bra när jag steg upp men jag hittade inte igen sockermätaren, den jag mätar med på morgonen.

Jag har en gammal avlagd efter Anders som jag testar annan tid så då förstörs inte ststistiken i den andra.

Jag hittade den till slut mellan madrasserna i sängen.

Mätade och jag hade 6,4 mmol och vågen stannade på 86,2 kg.

Otroligt då jag åt så mycket igår kväll och jag trodde att det skulle ligga högre.


Ryggen känns bättre så jag ska nog överleva det här också men tror att jag ändå ska ta tiden hos kiropraktorn så hon får kolla på och ge mig goda råd för att förhindra att jag får igen det.

För det här vill jag verkligen inte ha någon fler gång. Det blir muskelträning, stretching och uppvärmning i framtiden, tills jag glider in i vardagsrutinerna igen.

Men jag längrar efter att få ut och gå men även ta cykelturer när vädret är fint-


Och vädret är fint idag, åtminstone ser det ut så här ifrån sängen men i morse låg dimman ganska tät här utanför på Västerslätt-

Just nu är det +16,5 i stugan.


Här hemma syns inte Gunnar till men det grönskar.

 

Inger ska olja in den bakre altanen så snart kan man sitta där och äta frukosten.

Man blir ganska less på att äta frukost på sängen, det är en överreklamerad grej att det skulle vara så sexigt.

 

Måste kolla men bilderna blir förvrängda i datorn, de från kamerorna, men man ser ju ändå vad de föreställer.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-05-22 10:45:10

Temperatur: 13,2 °C
Lufttryck: 1024,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från SSE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 11,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 13,8 mm
Året: 118,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,0 °C
Klockan:
10:19
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
19:07
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
04:32
Temp - Min:
5,6 °C
Klockan:
02:51
Lufttryck - Max:
1024,1 hPa
Klockan:
10:43
Lufttryck - Max:
1024,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1022,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1020,9 hPa
Klockan:
13:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:06
Sol ned: 22:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:07
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 04:13

Det är kanske inte så fint ute som det verkar men jag tror ändå jag ska prova att gå ut med kaffet, den tredje muggen idag.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards