jans

Direktlänk till inlägg 23 maj 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 23 maj 2016 09:52

Måndag den 23/5


Igår hade jag en toppendag och för första gången på 3 veckor kunde jag njuta av att få sitta ute.

Jag satt ute tidigare och somnade med påföljd att jag knappt kom upp ur solstolen efter en timme.

Igår kunde jag även sitta med och äta middag vid köksbordet.

Det fanns alltså hopp om ett fortsatt liv utanför sängen men stretching och töjning av musklerna får/bör jag nog fortsätts med.

Det är något jag syndat med efter mina promenader och det straffade sig regält i form av detta diskbråck.


Maria var iväg med Tristan upp rill Norton o Bella där de fick leka med varandra och även vara ute på balkongen och njuta av solvärmen. Hon säger att Norton och Tristan är riktigt goda kompisar och går fint ihop.


Erik kom förbi en sväng och jag (tror) har fått igång min gammdator så att den fungerar. Men det finns några problem att lösa.

Den har en fingeravtrycksläsare eom inte fungerar riktigt, den ger felmeddelanden och så några drivrutiner som jag inte hittar rätt bland.

Någon matteprosessor som inte fungerar, men datorn fungerar att skriva det här på och se på film från Netflix.


Jag fick larm från stugans värmepump att det var för varmt, nått elände som felas med den.

Tur att den går att styra med SMS.


Jag såg en film på den igår kväll innan jag släckte och tog ljudboken.

Jag har sovit gott som vanligt, skönt med öppet fönster på natten.

Gunnar tror jag har sovit ute hela natten men klockan 7 kom han in och lade sog på sängen för att sova.

Men så kom Mirabell och Tristan upp då Maria steg upp vid 8 och då väcktes Gunnar som tog till flykten ut i ensamheten igen.


Jag var inte lika problemfri i ryggen i morse, det skär och eländes i vänster ben och ändan igen.

Men det släpper nog bara jag värmt upp och töjt lite på muskler och senor.


Inger grillade kött igår till middan och jag åt en hel skiva med lite potetissallad, mycker grönt och råkost till. Vatten som dryck och det är länge sedan jag drack en öl.


Kansle därför jag hade högre blodsocker i morse, 7,4 mmol hade jag och vägde lite mer med 86,7 kg

Det går inte att jag ska äta så mycket, borde ha nöjt mig med en halv köttbit.

Men så högt socker har jag inte haft sedan den 1 april då det låg på 7,7 mmol/L 7,3 har jag haft ibland.

Och ändå var det en dag jag mådde bra på och rörde mycket på mig.


Idag har jag inga speciella planer mer än att jag ska ta mig in i duschen och så hoppas jag på att någon åker och handlar en toalettsits som jag kanske kan montera.


I morgon har jag ju tid hos kiropraktorn och det ska bli intressant att se om hon kan göra någonting med mig.

Eller om jag bara ska fortsätta med mina övningar jag lärt mig från nätet.

Men jag känner att benmusklerna har blivit bättre efter den första tiden jag hade problem.


Det ser ut att kunna bli en skaplig dag härifrån där jag ligger fast jag ser ju inte mycket mer än altantaket.

Men det ser ljust ut och så hat jag ju kamerorna att se genom.

Mirabell ligger och sover här bredvid mig, Tristan ligger väl nere hos Maria och Gunnar ute.


Väderstationen visar hur det är ute och det ser ut så här med Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-05-23 10:30:10

Temperatur: 14,3 °C
Lufttryck: 1025,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från SSE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 12,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 118,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,7 °C
Klockan:
10:10
Temp - Max:
17,3 °C
Klockan:
16:23
Temp - Min:
7,8 °C
Klockan:
00:39
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
04:32
Lufttryck - Max:
1026,0 hPa
Klockan:
06:06
Lufttryck - Max:
1025,6 hPa
Klockan:
22:27
Lufttryck - Min:
1024,7 hPa
Klockan:
08:05
Lufttryck - Min:
1022,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:03
Sol ned: 22:11
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:08 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 58s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:11
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:42

Det verkar blåsa,alltså inte så skönt ändå.

Bra, då kan jag ligga kvar här senare.


Nu duschen och sedan kaffe OM inte ryggen protesterar för mycket.

Filmen skriver jag om senare.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards