jans

Alla inlägg under maj 2016

Av Jan Sandström - 30 maj 2016 09:45

Måndag   den 30/5

 

Idag fylle Tristan 2 år, GRATTIS lillpyret.

Han har redan fått både godis och slicka grädde från en sked. Men jag hann inte ta kort på det.  


Igår hade jag en riktigt bra dag med tanke på mitt diskbråck, kunde vara uppe och gå men ven sitta korta stunder.

Jag tog även en sakta promenad runt kvarteret Fiblan och det gick bra men jag måste gå sakta och försiktigt, eljest hugger det till kände jag.

Det blev även en cykeltur här inne på 2 km under tiden jag såg film.


Men det var morsdag igår och flera av barnen var emma, bara Tomas som av naturliga skäl inte kom och fikade, lite långt att åka upp från Jönköping även för en Norrlänning.

Eljest kan man åka 20-30 mil för fika och så hem igen, det har hänt ibland.


Inger pysslar med tädgården och blommorna.

 

Stökigt nu men det blir fint till slut.

 

Anders började riva upp trädgården.

 

och så tvättade han bilen för att sedan vaxa och polera den. Nu tycker jag att han ska ta den som står utmed och skäms.  

 

Inger har fått ihop flera säckar med material som ska upp till stugan tillsammans mad den en gång så fina julgranen.

Inget går till spillo förutom spilloljan från moppe och gräsklippare m.m samt annat skräp som ska bort till återvinningen. 

 

Men det där får vi nog lasta av igen om vi ska iväg och köpa betongplattor till cykelparkeringen Anders börjat med.


Jag hade en lugn skön dag och fick bistå med goda råd ibland.

Efter en skön dusch blev det film från Netflix, under tiden jag cyklade en stund. Kommer just nu inte ihåg vad jag såg.


Gick isäng efter att ha hjälpt Inger med några utskrifter och laminering av dessa.

Sov gott inatt, klockan 6 testade jag mig med 7,3 och 85,4. Det första är blodsockret. Gunnar kom in och lade sig hos Inger.

Somnade om fast jag hade skapligt ont i ischiasen och vaknade igen klockan åtta.

Gick igen på toa och testade om mig då jag inte trodde på förra värdet och nu fick jag 6,5 mmol och vikten 84,9 kg efter att ha skitit en massa.

Låg kvar och uppdaterade hemsidan sandstrom.vasterslatt.se med nya diagramkurvor.

     


Idag ska jag gå över till Markstenshuset på andra sidan ängen, under kraftledningen bprtanför billackeringen och se på betongplattor och om de har med ränna för vatten så att vi får bort plaströret som ligger på gräsmattan.

Det är vattnet från altan och hustaket som rinner ut vid cyklarna men även på andra sidan altanen.

Där.

 

Sedan har Inger sin utflyktsfest med jobbet och idag skulle de bårtåt Norrfors fast på andra sidan älven, mot laxtrappan till så hon har fullt upp med att göra i ordning det.

Anders åkte iväg för att hjälpa en kompis flytta.

Maria tar hand om födelsedagsbarnet.


Jag sitter ute och har inga andra planer än att kolla betongplattorna och så film i eftermiddag, men den spelar jag nog in då vädret är fint.

Solen skiner från en nästan blå himmel.

 

Norrlandsflaggan sitter uppe men ska ned igen, flaggade den för morsdag.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-05-30 10:15:10

Temperatur: 22,2 °C
Lufttryck: 1036,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från ENE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 22,2 °C
Inne hos oss. Temp: 23,0 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,9 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
21,7 °C
Klockan:
13:14
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
00:38
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
03:20
Lufttryck - Max:
1037,7 hPa
Klockan:
04:59
Lufttryck - Max:
1039,3 hPa
Klockan:
01:21
Lufttryck - Min:
1036,5 hPa
Klockan:
10:05
Lufttryck - Min:
1036,1 hPa
Klockan:
20:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:44
Sol ned: 22:32
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:48 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 21s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:09
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:58

Nu har det blivit så varmt här mot söder att det fläktar skönt den vind som finns.

Men jag måste ta och raka benen för ibland känns det som 100 flugor på dem när hårsstråna rör på sig.

Ibland är det flugor eler myggor.

Det är så skönt med rakade armar och ben sommartid, då det inte håller på att växa ut så jag kanske skulle testa hårborttagnngsmedel, dock INTE epilatorn eller vaxa.


Så lite mer kaffe och hårtrimmern nästa.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 29 maj 2016 10:56

...så i alla fall häggen.

Så då får skomakaren och andra hantverkare semester en stund tills att syrener blommar.

Av Jan Sandström - 29 maj 2016 09:26

Men kanske inte lika varmt som igår fast då hade jag lite mer kläder på mig.

Jag fastnade i webbkamerirna och bildformaten, som jag inte blir klok på.


Tar jag en bild i mobilappen blir bilderna förvrängda fast i jpg-format.

 

Men tar jag i datorn blir de som de ska men i BMP-format. Dock ett konstigt sådant för mitt bildprigram PSP (Paint Shop Pro 8) kan inte läsa dem utan ger ett felmeddelande om att det är en ogiltig fil.

 

Så då får jag enklast kopiera bilden och klistra in.


Det är enklast att ta med mobilen och direkt ladda upp här så ni får nog hålla tillgodo med förvrängda bilder, än så länge.


Nu stack fru och dottter iväg för att handla så då går jag in och gör lite mer kaffe.


Av Jan Sandström - 29 maj 2016 07:12

Söndag den 29/5


Igår var det en riktigt skön sommardag och den blev inte sämre för att jag mådde jättebra.

Jag låg inte alls på sängen, ok jag låg på solstolen tills det blev för varmt, sedan låg jag på en altansoffa på norrsidan.

Där somnade jag och sov gott i säkert en timme.

En liten talgoxe kom och satt på ryggstödet hos mig och jag vågade knappt andas tills Inger kom klampande och öppnade altandörren.


Erik kom förbi och mekade med moppen, vårservice med oljebyte och montera in batteriet där det ska sitta.

Vintertid har han det under sätet så att det går att ta med in i värmen för inderhållsladdning.

Men nu var det nog sista gången då han är bilburen men i sommmar tänker han kapa bensinnitan och köra moppe ibland.


Anders hjälpte till med att fräsa potatislandet.

 


Inger grävde om komposten och fick ut en hel del fin matjord, gratis och fin.


Jag bara latade mig hela dagen, jo jag var över till grannen och pratade, de funderade på var fiberledningen låg och så har de problem med TV.uttag som inte verkar fungera i huset. Där får jag nog gösa en insats framöver.


Maria tog bilen och åkte till stugan fram och åter för att titta till och hämta något till mor.

Jag såg en film på Netflix, någon om religionslära gentemot utvecklingsläran. ingen speciell och den kunde lika gärna varit osedd.

Lika osedd som Mirabell kände sig där hon satt under rumsbordet och tiggde tonfisk med sina bedjande ögon.

 

Svårt att motstå så jag gick till köket och gjorde mig kaffe och en macka.


Sedan gick jag isäng med ljudboken och körde ett gymnastikpass så jag fick huvudvärk.

Jag höll även på med små och stora övningar då jag låg på solstolen och soffan.


Inger kom isäng och sedan stängde även jag ögonen och sov ganska gott.

Vaknade en gång av att det kändes för varmt fast fönstret var öppet.


Klockan 6 bllev det morgonrutinerna.

Blodsockret låg på 7,0, det var på 9,5 då jag gick isäng och morgonvikten låg på 85,5 kg,

Så -9 kg från den 5:e mars.


Idag har jag inga direkta planer förutom att jag kanske ska försöka mig på en kortare promenad då det der ut att vara fint väder även idag.

Solen skiner så det blir nog frukost där ute, kanskr får man se katten för nu är det sommar och då ser vi inte till Gunnar så mycket, här inne.

Han kan komma in och tanka om han inte fått sig någon mus. Eljest ligger han antingen på trädgårdsmöblerna eller i någon blommrabatt eller under en buske.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-05-29 07:45:11

Temperatur: 19,9 °C
Lufttryck: 1037,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NNE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 19,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,9 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
07:43
Temp - Max:
20,6 °C
Klockan:
15:29
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
03:20
Temp - Min:
9,2 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1039,3 hPa
Klockan:
01:21
Lufttryck - Max:
1040,2 hPa
Klockan:
10:36
Lufttryck - Min:
1037,9 hPa
Klockan:
07:40
Lufttryck - Min:
1037,8 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:46
Sol ned: 22:29
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:43 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:54
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:28

och en utsiktsbild från sängen.

 

Så mysigt när det grönskar och blir sommar. Synd bara att den här våren gick mig förbi av det här diskbråcket.

Men skönt att jag verkar komma tillbaka men jag får nog känna av det hela sommaren, åtminstone ta det försiktigt och tänka på det.


Men nu ska jag stiga upp och göra mig frukost, Inger har visst redan gått ut, nä hon pysslar fortfarande i köket.

Kanske gör i ordnin mitt kaffe.  


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 28 maj 2016 21:02

Maria är borta och då sitter Mirabell här bredvid och bara tittar på mig för hon vill ha tonfisk.

Jag har varit ute hela dagen, sovit gott på soffan och nu ska jag se på film.

Av Jan Sandström - 28 maj 2016 11:53

...hade en egen dräng.

Men vi har duktiga barn.

Erik kom på moppen och ska byta olja och annat så den blir klar för sommaren.

Och jag kan ligga på soffan och ta igen mig.

Men jag mår oförskämt bra så det gäller bara att jag inte gör något oöverlagt så att jag ligger där igen.
Men nu börjar jag tro på ett fortsatt liv.

Av Jan Sandström - 28 maj 2016 09:18

Lördag den 28/5


(Jag avskyr den här högblanka skärmen som bara visar mig och inte texten så nu gick solen i moln och jag kunde gå tillbaks för att rätta stavfelen.)

 

Idag har jag suttit ute och fått frukost, fast med visst besvär. Mer om det längre ner.


Igår hde jag en oförskämt bra dag, även om jag hade ont av och till mådde jag skapligt bra och det känndes skönt efter nu 4 veckors elände.

Jag kunde vara ute och röra på mig, hjälpte Anders att ta bort reklamen på bilen så nu känner man inte igen han ute på stan längre.

Men Anders är i bilbytartankar så är du intresserad av en fin Ford Focus miljöbil, alltså etanol men det lönar sig inte ekonomiskt att köra på det idag.

Hör i så fall av dig till mig eller Anders Sandström, han finns på Facebook.


Inger ser man inte till annat än ite i trädgården den här tiden på året och det är väl bra att hon har något att göra på dagarna.

Jag sitter här ute fast jag får inte sitta så det är kuddar bakom ryggen så jag ligger mer än sitter.


Harrys kom förbi igår kväll och det lagades mat ute över eld men vi åt inne.

Jag åt för mycket och så efterrätt med glass, stekt frukt i sockerlag, flarn och en stor kopp te.

Snacka om att testa mig men jag klarade frestelserna ganska bra. Tror jag.


Loggade in och beställde tid för besiktning av bil och släp den 2/6, släpen får körförbud den sista och nya bilen kan besiktas först från den 1/6 så det blev bra det här, Men vem som får åka iväg får jag se då.


Tidigare provade jag träningscykeln och klarade 500 meter utan belastning och det blev 700 meter till innan jag gick isäng.

Men då hade jag skapligt ont efter hela, nästan, kvällen uppe på benen men så skönt att kunna röra på mig.

Körde mitt träningsprogram några gånger under dagen och avslitade med lite förkortat sådant medan jag lyssnade på ljudboken.


Sov gott hela natter.

Testade mig i morse och hade 6,7 mmol och vägde 85,7 kg. Åt för mycket gott igår kväll.


Gunnar kom in genom fönstret, åt lite mat och sedan upp i sängen där han låg i 14 sekunder innan något där ute lockade.

Sedan har vi inte sett till han fast vi suttit ute och ätit frukost.

Inger steg upp och gick ut tidigare och jag sov till åtta då Maria vaknade och kom upp med sina kissar.


Jag kunde stiga upp på första försöket ocj med frukostbrickan gick jag ut.

Men undet omaket med att sätta mig svepte jag ut hela kaffemuggen över tidningar, dator ch annat.

Tror det är första gången jag gjort något sådant men det var väl Gud som ville säga att jag skulle gå till sängen istället.

Jat fick så äta två kaffedeänkta mackor och sedan gick jag in och gjorde en ny mugg kaffe.

 

Så nu sitter jag här och skriver inlägget.


Idag har jag inga planer för dagen mer än att bli bättre.

Nu kom Inger med en kopp kaffe   


Det är fint väder idag som du kanske förstått, sol och varmt, det har då blivit vrmare på den här stunden ute.

Grannarna är ute och pysslar, grästrimmer och räffsor och snart startas väl gräsklipparna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-05-28 09:45:10

Temperatur: 18,6 °C
Lufttryck: 1040,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från ESE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 18,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,9 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,1 °C
Klockan:
09:22
Temp - Max:
18,7 °C
Klockan:
16:47
Temp - Min:
11,1 °C
Klockan:
04:28
Temp - Min:
9,3 °C
Klockan:
01:19
Lufttryck - Max:
1040,1 hPa
Klockan:
09:31
Lufttryck - Max:
1038,2 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1037,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1032,3 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:49
Sol ned: 22:26
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:37 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 34s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:37
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:00

och en bild från bakre kameran som jag tog för en stund sedan.

 


Måste fixa till bildformaten men det är kanske bloggen som förvränger det eller att jag tar genom mobilen.


Kaffe har jag fått så då återstår bara.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 27 maj 2016 09:26

Fredag den 27/5


Lönedag idag   


Igår hade jag en bra dag, bästa på flera veckor. Ett tag kände jag inte av min ischiasnerv förtom de här domningarna i ben och foten som jag fått.

Jag har inte full känsel på utsidan av underbenet och ovanpå foten samt de mittersta tårna.

Men det går bre, bara lote obegaglog känsla ibland, jag liknar det med att ha en latexhandske på handen, man känner beröring men ändå inte direkt på huden.

Hon sa att det kan vara något jag får leva med beroende på hur skadad nerven blev.


Eljest satt/låg jag ute ganska mycket, Anders bytte till sommardäck på bilen och jag bistod med det jag kunde som bära fram däcken och hålla upp bilen.


Dagen gick och jag såg en film av Helan och Halvan innan jag intog sängen med ljudboken och träningsprogrammet.

Men jag håller nog på att friskna till för jag blev sugen på sex, oedentligt uppkåtad av knipövnngarns och det var nära att jag gått upp till Inger i köket, men så slappnade jag av och "ilet" gick över.

Det blev inget på den här bröllopsnatten, fönstret öppet och vi lade oss att sova efter midnatt när Inger kom isäng.


Jag sov gott även den här natten, hoppas att det nu blir en vana.


I morse hhade Gunnar kommit in och han låg och sov hos Inger.

Senare vid 6 gjorde jag morgonsysslorna.

Blodsockret ligger lite högt med 7,1 mmol men vikten går nedåt, jag vägde 85,5 kg, -9 kg alltså än så länge.  

Sockernivån gick upp i och med det att jag började må bätttre, kan det ha varit någon inflamation som gett med sig och som tidigare tagit energi i läkningsprosessen.


Och brorsan hade enligt Runkeeper avverkat en massa km. på cykel innan jag ens slagit upp ögonen.

Som träningsvänner poppar det ju upp i min mobil när han avverkat ett pass. Jag som inte gjort något på en månad nu.

Men jag längtar ut och gå men det kanske blir cykel till att börja med. Ska försöka lite försiktigt här hemma på träningshojen jag köpte. Det blir ju närmare till sängen om det blir för mycket.


Jag somnade om och åtta blev det morgon men idag är jag inte lika bra, men jag har ju alltid (sista månaden) haft det svårt på morgonen innan jag mjuknat upp och tänjt ut kroppen.

Gjorde frukost och återvände till sängen med den och sedan fastnade jag med ekonomin och räkningarna.

Inger fick sin lön och sedan tog jag hand om den men hon har fått några hndra till matpengar.   

Nä så grym och gammal är jag inte, men det är smidigt med bankaffärerna idag i datorn och mobilen.

Vissa saker var int bättre förr men idag måste man som husägare betala kommunen för att det regnar på tomten och gatan utanför huset.Det är några hundra men när kommer de att börja ta betalt för luften.

Bra luft i stugan kommer kanske att kosta extra mycket. Då flyttar jag till Ryssland för där kan det inte vara värre.


Idag hoppas jag på att det blir som igår, i ryggen men inte att det blåser så jäkligt.


Solen skiner och det ser fint ut, ska göra kaffe och gå ut om inte rygghelve... trilskas för mycket.


Jag tog två bilder, en i natt mer IR och Anders bilreklam syns bra då.

 

Jämfört med dagsljus i morse.

Den visar även vädret med morgonsolen.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-05-27 09:45:10

Temperatur: 17,0 °C
Lufttryck: 1034,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 6,1 m/s från NE,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 16,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 30,9 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
09:09
Temp - Max:
18,3 °C
Klockan:
15:53
Temp - Min:
9,3 °C
Klockan:
01:19
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
00:59
Lufttryck - Max:
1035,1 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
1032,6 hPa
Klockan:
23:39
Lufttryck - Min:
1032,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1026,8 hPa
Klockan:
02:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:52
Sol ned: 22:23
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:31 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 39s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:15
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:37

Jo, det har börjat blåsa idag med, det var ju så lugnt när jag gjorde kaffr vid 8-tiden.


Men nu blir det mer kaffe och nu smakar det gott igen.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards